Baixa el nombre de gironines que participen en el pla de detecció de càncer de mama de Salut

Els serveis territorials posen en marxa una campanya per atraure més dones

L'any passat, Salut va convidar un total de 32.130 gironines d'entre 50 i 69 anys d'edat a prendre part del programa de cribratge de càncer de mama. Les proves consisteixen a fer una mamografia que és valorada per dos radiòlegs diferents. De les dones que van ser cridades a fer-se aquestes proves, un 57% (18.000) van acceptar de fer-se-les. I es van detectar 105 casos de càncer de mama. L'any 2008, el percentatge d'adherència al programa va ser lleugerament superior, d'un 63%. I tot i haver-hi participat un major nombre de dones, es van detectar menys casos de càncer de mama, concretament 99. A pesar d'haver participat menys dones en el programa de detecció de Salut, la directora dels serveis territorials a Girona, Marta Pedrerol, va indicar ahir que la cobertura real és del 72% perquè hi ha moltes gironines de la franja d'edat esmentada que ja es fan, per iniciativa pròpia, un control d'aquest tipus.

Pel que fa a la diferència que hi ha entre el nombre de casos de càncer de mama detectats entre el 2008 i el 2009, a pesar que en la campanya del primer any van participar-hi més dones que no pas en el segon, Miquel Carreras, responsable de l'oficina tècnica del cribratge de càncer de mama i director assistencial de l'hospital Santa Caterina de Salt, va dir que, tot i no ser significatiu, es pot explicar, d'una banda, perquè són les dones de més edat les que tenen una major adherència al programa, de manera que, a major edat, més possibilitats hi ha de trobar un càncer de mama. I una altra explicació és que amb el temps han millorat les proves de diagnòstic –en aquests moments gairebé totes les mamografies són digitals–, la qual cosa també permet detectar de forma precoç el càncer de mama.

Una altra de les dades que va destacar el doctor Carreras és que el més difícil d'aconseguir és que les dones s'acostin per primer cop al programa (només ho fan el 31% de les cridades), mentre que un cop han entrat a la ronda de proves –que es fan cada dos anys– aleshores el percentatge de seguiment puja i se situa al 80%.

En aquest sentit, la doctora Pedrerol va indicar que amb la campanya que es posa en marxa ara a les comarques gironines el que es pretén és aconseguir que les dones a què va destinat el pla de detecció precoç s'hi enganxin al més aviat possible amb l'objectiu de detectar el càncer a temps, tractar-lo al més aviat possible, augmenti la supervivència i com a conseqüència de tot plegat es redueixi la mortalitat. Aquest pla s'aplica de forma generalitzada des del 2002.

El temps, element clau

La campanya de difusió per animar les dones més grans de 50 anys que vagin al metge a fer-se una mamografia consisteix en un espot televisiu que s'emetrà a totes les televisions locals de la demarcació; l'encartament d'uns fulls informatius –la part de davant dels quals reproduïm aquí– que es distribuiran amb les cartes que s'envien a les destinatàries de les proves, i la distribució de pòsters als CAP, hospitals i farmàcies. El professor de la UdG que ha coordinat els alumnes que han participat en el disseny de la campanya, David Serra, va exposar que s'ha apostat per un missatge clar, no agressiu, pensat per a un públic molt concret i amb la imatge molt austera d'un rellotge de sol, com a element clau.,

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.