Revolució informàtica al Trueta

Les gestions es fan per ordinador i s'abandona el paper

Després de sis mesos de treball intern i de moltes hores de formació, el dia 15 es va posar en marxa un nou sistema d'informació del sistema assistencial, l'anomenat SAP. Des d'aquell dia, metges, infermeres, auxiliars d'infermeria, tècnics i administratius dels serveis d'urgències, consultes externes i hospitalització van començar a fer per ordinador totes les gestions que fins ara feien en paper. Per tal de facilitar l'adaptació dels metges al nou sistema, el nombre de consultes per dia s'han espaiat i així serà encara en les dues properes setmanes. «És un canvi en la manera de treballar i, com a tal, genera una situació d'estrès que s'anirà pal·liant amb el temps», exposa el gerent territorial de l'ICS, el doctor Rafael Gràcia. Per fer el procés més digerible, la implantació és progressiva i avui arriba a les sales d'operacions.

Un dels elements clau del projecte és la implementació de la història clínica electrònica, un historial que inclourà informació anterior i actual del pacient, antecedents familiars, imatges, informació sobre al·lèrgies, vacunes i fins i tot el document de voluntats anticipades. «Diàriament es mouen de l'arxiu per a la seva consulta un volum de 1.300 històries clíniques, i algunes poden arribar a pesar set o vuit quilos, per tota la documentació que contenen», exposa la directora del Trueta, Àngels Morales. A l'arxiu hi ha tres persones que informatitzen els historials clínics que l'hospital Josep Trueta, amb més de 50 anys de vida, té guardats; avui ja són més de 600.000.

Lectors de targetes sanitàries

N.a

Els pacients que van a consultes externes ja no han de passar pels taulells informatius, ja que han estat substituïts per unes màquines que llegeixen les targetes sanitàries individuals (TSI) i on, a través d'una pantalla, se'ls informa de la consulta a la qual s'han d'adreçar. Fins que no hagin canviat d'hàbit, personal format guia els pacients a fer aquesta operació. Es tracta que, amb el temps, el ciutadà rebi un servei molt més àgil, ja que farà reduir el nombre de tasques administratives i gestions, facilitarà l'obtenció de cita amb els diferents especialistes, possibilitarà diagnòstics més precisos i farà disminuir el nombre d'errors. El doctor Gràcia destaca, a tall d'exemple, que amb el nou sistema s'evitarà la duplicitat de proves encarregades a un pacient (des de l'atenció primària i des de l'atenció especialitzada). «El pacient guanyarà en seguretat», afirma. Tot i el trasbals dels primers dies, la direcció del centre assegura que les queixes per part dels usuaris han estat poques i per escrit només en consta una.

Aquest projecte, que té IBM com a soci tecnològic, s'ha implantat a quatre hospitals de l'ICS i el Trueta és el cinquè. El projecte implica també el centre Güell, les set ABS de Girona ciutat i els serveis de radiologia d'Olot i de Ripoll.

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.