JOAQUIM PÈLACH

EXDEGÀ D'EDUCACIÓ DE LA UNIVERSITAT DE GIRONA, PEDAGOG I COORDINADOR DE PROJECTE INTERCAMPUS

«Més que coneixements, els alumnes han d'adquirir capacitats»

QÜESTIONARI

Millor notícia o fet de l'any
Aprovació de la llei d'educació i implantació del pla de Bolonya.
Pitjor notícia o fet de l'any
La sensació que ens acostumem a veure les massacres del món.
Personatge de l'any
Els alumnes que s'han esforçat molt per acabar la carrera amb nota i els que s'han quedat a l'atur i s'han esforçat per tornar a tenir feina.
Indesitjable de l'any
Els que s'aprofiten del càrrec per agafar diners, a tots els nivells.
Assignatura pendent de l'any
La resolució de l'Estatut, per prendre les accions que calguin, si s'escau.
Aquest any, l'educació ha omplert planes i minuts d'informatius.
–«Sí, hem tingut dues bones notícies en aquest àmbit: l'aprovació de la llei d'educació i la implantació dels nous estudis universitaris.»
–Han rebut moltes crítiques, malgrat ser bones notícies.
–«Sí, però marquen un canvi d'estructura, perquè fins ara només canviàvem continguts.»
–Quins aspectes es faran palpables amb aquests canvis?
–«Sobretot, perquè s'introdueix l'avaluació, i això permetrà demostrar que la majoria d'escoles, públiques i concertades, funcionen molt bé.»
–No són reals els temors que denuncien els sindicats?
–«Els canvis sempre fan por a la gent poc agosarada i els sindicats defensen la bona pràctica laboral. Falta una anàlisi més profunda, la societat canvia i s'han d'adaptar a les noves demandes que requereixen.»
–Veu la llei com una oportunitat?
– «Serà un repte per a moltes escoles. Estic segur que no hi ha males escoles, però els mestres que siguin poc professionals i dificultin el funcionament de les escoles sí que s'haurien de preocupar.»
–Es valora més el treball d'equip?
–«Bé, és interessant la perspectiva de la direcció, perquè al final l'educació és un projecte personal i compartit amb el grupi és molt més que anar a una simple feina. Jo he crescut molt com a persona amb els meus alumnes.»
–I Bolonya...
–«Té paral·lelismes, perquè posarà en evidència els bons estudiants i els que hi van a passar l'estona.»
–Quan es diu que els alumnes són rebels, s'exagera?
–«El problema és que els valors de la societat estan canviant i la societat s'hi està adaptant. Valors com ara l'esforç o la solidaritat es desconsideren i cal recuperar els valors, perquè al final són els que fan la persona».
–No hem de formar lloros de repetició.
–«No, sempre s'ha centrat molt en l'adquisició de coneixements i l'important és adquirir capacitats.Ara a infantil i primària ja es treballa en aquest sentit. Hem de tenir en compte que ara les noves tecnologies ja ens dóna les respostes. Per tant, hauríem de demanar preguntes i no pas respostes als estudiants.»
–Veu les noves tecnologies com un repte o un perill?
–«Sens dubte, és una oportunitati no representa cap perill. Comparar la informàtica amb un mestre és una banalitat, perquè les noves tecnologies no capten les emocions que es produeixen a l'aula.»
–Com ha viscut l'any a la UdG?
–«La campanya al rectorat ha servit per renovar l'equip per començar l'any 2010 amb energia renovada en docència o recerca.També el tema transfronterer i la idea de treballar en la creació d'un espai català transfronterer i facilitar la mobilitat dels professors.»
–Per fi, el nou Seminari...
–«Sí, sempre he pensat que era una gran idea tenir la Facultat d'Educació al cor de Girona, perquè ha de servir com a element dinamitzador.A més del marc històric, l'edifici és molt maco i ha de permetre més col·laboració entre tots els que hi treballem.»
Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.

Publicat a