la contra

Tecnologia per motivar

Escoles com ara la Pompeu Fabra de Reus introdueixen tecnologia a les aules. Les pissarres digitals estan cada vegada més esteses i fan, segons els mestres, que els nens interactuïn més

L'escola Pompeu Fabra de Reus s'ha marcat l'objectiu de millorar els resultats educatius, malgrat que l'avaluació feta pel Departament d'Educació en l'examen als alumnes de sisè de primària ja els donava un resultat superior a la mitjana catalana. I la millora es fa a través de la definició d'estratègies en el pla d'autonomia de centre, en el diagnòstic del qual han participat mestres, pares i alumnes. La introducció de les noves tecnologies a l'aula i la formació dels mestres en aquest àmbit per a la millora de resultats és un dels punts que ja es porten a la pràctica amb l'adquisició de pissarres digitals interactives. Els alumnes que n'utilitzen són, ara per ara, els dels cursos més alts de cada cicle: P5, segon, quart i sisè de primària. Però tant l'equip directiu com els mestres tenen clara una qüestió, i l'exposa la directora, Laura Mollar: «Ens agradaria que cada classe en tingués una, perquè ha estat un bon revulsiu per als nens i per als mestres.» El temps que fa que ja hi treballen els ha fet constatar que els alumnes es mostren més motivats perquè les classes són més interactives.

La mestra Mariona Ribas hi afegeix que els alumnes interactuen perquè poden «escriure, assenyalar, marcar i manipular la imatge» a la pissarra, i tot el que hi fan es guarda per a la propera sessió. Això fa que el treball sigui «més cooperatiu», perquè poden treballar sobre la mateixa imatge. Asseguren que si bé el treball és el mateix, la dinàmica és diferent, tant per la preparació de les classes com per la participació dels nens. «Canvia el plantejament de les classes, perquè aprofites tots els recursos que hi ha a la xarxa», ja que a través de la pissarra poden connectar-se a internet. Abans, aquest tipus d'activitats només podien fer-les a l'aula d'informàtica un sol dia a la setmana. Però cal adaptar-se als temps, no només perquè les noves tecnologies els ofereixen més recursos pedagògics, sinó perquè aquest tipus de tecnologia és una competència que han d'adquirir els alumnes i que, de fet, ja incorporen en el dia a dia, gairebé independentment que s'utilitzi o no a l'escola, perquè bona part dels alumnes, no només d'aquest centre, tenen ordinador a casa. Precisament, l'ordinador és l'element que arrodonirà l'aposta d'aquesta escola de Reus, i de moltes altres: «És el que acabarà de tancar el cercle, perquè, tot i que ara els alumnes tenen la pissarra, no tenen l'eina personal», diu la directora. Els mestres consideren que disposar d'un ordinador per a cada alumne els permetrà fer un treball més individualitzat, ja que cadascun «treballarà al seu nivell», amb passos adequats, segons explica la docent Mar Cervantes. I ja han sol·licitat incorporar els llibres digitals als propers cursos.

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.