PERE ALBERTÍ
Director de l'IES Montilivi de Girona
Deures per als directors d'escola i institut
L'avantprojecte de decret sobre la direcció dels centres educatius públics els atorga més reconeixement i responsabilitats
Enfortir la direcció dels centres educatius com a requisit per garantir l'autonomia dels centres i assumir responsabilitats que fins ara estaven restringides a la comunitat educativa. Aquests són alguns dels principis que es recullen en el nou decret. Els directors tindran més funcions de representació, de lideratge i de gestió, i una consideració d'autoritat pública. En l'avantprojecte de decret es preveu que els directors assumeixin unes responsabilitats que fins ara quedaven diluïdes i que facin funcions de cap de personal. Pel que fa al salari, tindran complements.
Els nomenaments seran per un període de quatre anys, amb possibilitat de renovar el mandat fins a quatre períodes consecutius. I hauran de passar una avaluació de l'Agència d'Avaluació i Prospectiva, que farà un informe cada quatre anys.
Els canvis que es preparen en les direccions dels centres escolars de Catalunya han fet aixecar veus a favor i en contra. Aquest avantprojecte de decret i el d'autonomia de centres van ser dos dels motius de la darrera vaga convocada pels sindicats, ja que es va considerar que les seves reclamacions no eren escoltades per Educació.
Autoritat pública
En el nou decret que es prepara s'estableix que la direcció té la consideració d'autoritat pública i gaudeix de presumpció de veracitat en els seus informes. En l'exercici de les seves funcions, també és l'autoritat competent per defensar «l'interès superior de l'infant». Els directors poden requerir la col·laboració d'altres autoritats de les administracions públiques per al compliment de les seves funcions. Els inspectors d'educació, que també tenen la consideració d'autoritat pública, han d'adequar la seva actuació al règim d'autonomia dels centres.
Cap de personal
Entre altres qüestions, els directors tindran la funció com a cap de personal, com estableix el nou decret, de seleccionar el personal interí docent per cobrir substitucions temporals en el centre, que no abasten tot el curs acadèmic, entre candidats que hagin accedit a la borsa de treball de personal interí docent.
També poden intervenir, en els termes que s'estableixin reglamentàriament, en els procediments de provisió per concurs específic i de provisió especial, i formular les propostes de nomenament dels aspirants seleccionats en aquest darrer cas.
Control d'horari
La direcció del centre podrà resoldre sobre les faltes d'assistència i de puntualitat no justificades de tot el personal del centre. A banda de la sanció disciplinària que pugui comportar, els directors hauran de comunicar periòdicament al director dels serveis territorials d'Educació o a l'òrgan competent del consorci d'Educació de Barcelona la part de la jornada no realitzada que determina la deducció proporcional.
La selecció del director correspon a una comissió per a cada centre, es farà un concurs de mèrits i cal que superi un programa de formació.
Més formació
Els candidats seleccionats per a l'exercici de la direcció d'un centre hauran de seguir un programa de formació i el Departament d'Educació haurà de promoure programes de formació permanent. L'avaluació positiva de l'exercici en cada mandat comporta un complement de reconeixement. S'inclou també un apartat amb la condició de directiu professional docent, que podran obtenir els directors que tinguin almenys un període de mandat i que hagin estat avaluats de manera positiva. També cal tenir uns coneixements determinats i superar un procediment d'acreditació.
Avaluació
L'avaluació dels directors serà a càrrec de l'Agència d'Avaluació i Prospectiva de l'Educació, que haurà de concretar els procediments, els indicadors i els criteris per homogeneïtzar les dades i establir, d'acord amb la Inspecció d'Educació, els models i protocols per dur a terme l'avaluació de l'exercici de la direcció. El consell escolar del centre col·laborarà en el procés d'avaluació.
Un equip directiu ha de tenir obligatòriament tres membres: el director, el cap d'estudis i el secretari, i el mínim de mandat serà de quatre anys, que es podran renovar.
Incentius
La persona que ocupi la direcció d'un centre tindrà un reconeixement d'incentius important, que aniran augmentant a mesura que estigui més anys en el càrrec. Hi haurà un complement per lloc de treball, que es calcularà en funció de la dimensió, la complexitat del centre i la diversitat dels ensenyaments impartits. Si cal, el director estarà exempt d'impartir classes. Els directors de carrera podran ascendir en l'administració, tant en l'educativa com en altres departaments. Educació vol incentivar els directors per tal que continuïn com més anys millor als centres.
«Els canvis que hi ha plantejats són positius, però s'han d'acabar de polir»
El director de l'IES Montilivi de Girona és un dels tres representants de les comarques gironines en la junta central de direccions. El 25 de març aquesta junta es va reunir per valorar les novetats que es plantegen des del Departament d'Educació i a partir d'ara està previst recollir suggeriments de directors i claustres per intentar millorar els canvis que es preparen.
Crítiques dels sindicats, que reclamen modificacions
Els sindicats han manifestat la seva posició contrària a molts dels canvis que es preparen. El portaveu d'USTEC-STEs a Girona, Xavier Díez, considera que el nou decret comportarà una pèrdua de pes democràtic de la comunitat educativa, ja que moltes decisions les podrà prendre ara directament el director. «Això pot donar peu a l'arbitrarietat», opina Díez. Josep Maria Anglès, d'ASPEPC-SPS, manté que «es torna enrere». «Els anys vuitanta es va aconseguir un funcionament democràtic dels centres. El director abans era el que manava i ordenava, i ara es vol tornar a aquesta situació.» El secretari general d'Ensenyament de CCOO a Girona, Víctor Sánchez, considera que el model que es defensa des d'Educació «no fomenta el treball en equip». Fonts d'UGT també han manifestat una posició contrària al decret. Els sindicats encara confien que es podran modificar apartats que consideren que poden comportar una marxa enrere per als centres educatius.