Escola d'oportunitats

El col·legi Mare de Déu de Montserrat de Terrassa supera el fracàs escolar implicant les famílies en l'educació dels fills

Des de fa quatre anys l'escola Mare de Déu de Montserrat participa en el projecte europeu Inclu-Ed, en què s'estudien els millors mètodes i pràctiques educatives per millorar la preparació dels alumnes. Aquesta «comunitat d'aprenentatge» ha aconseguit evitar el fracàs escolar dels seus alumnes i millorar la convivència dins del centre, segons explica la seva directora, Núria Marín. L'any 2001 només un 17% dels alumnes van superar la prova de comprensió escrita, de les competències bàsiques. En canvi, el curs 2005-2006 la xifra va arribar al 85%. Durant aquests anys, entre el 2001 i el 2007, el volum d'alumnat immigrant es va quadriplicar. La conclusió per la directora és ben clara: «No és cert que més immigració comporta menys qualitat educativa.» Per aconseguir-ho, en algunes assignatures els alumnes treballen en grups interactius, petits equips heterogenis que tenen el suport de pares o mares, voluntaris o altres professors que reforcen la tasca del mestre. L'Àngela Portell va ser alumna del centre i ara que ja estudia batxillerat, torna a la seva escola per donar-hi un cop de mà: «A mi em va ajudar molt», recorda aquesta estudiant. El director d'Inclu-Ed, Ramon Flecha, explica que el secret de l'èxit és «implicar-hi tota la comunitat», i especialment als pares. «Als meus fills els agrada que vingui a l'escola», explica la Bushra, que participa amb altres mares magribines en una tertúlia literària que els permet llegir clàssics en castellà i català. Durant la sessió d'ahir aquest grup de mares continuava llegint La casa de Bernarda Alba, mentre la voluntària que condueix la sessió les animava a opinar sobre la lectura.

Pares i mares a les aules

Els dos fills de la Naima Afourid són alumnes de l'escola; el més petit fa primer i el gran, tercer. Aquesta mare d'origen magribí, que forma part de l'AMPA del centre i participa en la ràdio escolar del col·legi, explica que només pot practicar el català dins del centre. Tot i que el parla molt bé, reconeix que al barri «només se sent castellà, àrab o francès». La majoria de les activitats que s'organitzen al centre durant l'horari lectiu estan destinades a les mares que no treballen fora de casa. Però, pensant en els horaris dels pares, el centre ha programat aquest any un taller de lectura i tertúlia que es fa als vespres. «Els vuit homes que hi participen estan llegint La metamorfosi», explica la directora del centre. Per tal d'afavorir l'èxit d'aquestes sessions, els pares pacten l'horari i l'espai de les activitats amb el centre, de manera que l'escola queda oberta fora de l'horari escolar. A les tertúlies també hi ha mares d'alumnes d'altres centres o de nens que encara no estan escolaritzats.

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.