Educació

Ús restringit d'internet als instituts

Bloquegen les xarxes socials i la baixada de jocs per millorar la connexió a les aules digitals

Els centres que ho sol·liciten podran accedir al Facebook

El Departament d'Educació ha decidit bloquejar la descàrrega de continguts i l'accés a les xarxes socials per fer front a les múltiples incidències a les aules digitalitzades, a causa dels problemes de connectivitat a internet. La decisió arriba després que un informe oficial assenyalés que una part dels errors de connexió detectats en instituts adscrits al programa Educat 1x1 es podien atribuir a l'ús de la xarxa que fan els alumnes.

Segons l'informe, més del 75% del tràfic d'internet a les aules correspon a portals que no són estrictament educatius. El més visitat és el de Softonic, dedicat a la descàrrega legal de continguts, inclosos els educatius. No obstant això, l'anàlisi en profunditat del comportament dels alumnes evidencia que les descàrregues de jocs ocupen “un lloc preeminent”.

Davant d'això, el departament ha bloquejat l'accés a Softonic. En el cas d'Adobe i Windows Update, que s'usen per baixar actualitzacions de programes, només se n'ha limitat l'accés si la infraestructura no permet canviar la configuració perquè no saturin la connexió.

Tot i no superar el 10% del trànsit total, Educació també ha bloquejat, per defecte, les xarxes socials. A diferència de les pàgines de descàrregues, els centres que ho sol·liciten poden tornar a tenir accés a Facebook i Twitter. La restricció ha estat ben rebuda per alguns instituts: “Després de molt insistir, fa poc més d'una setmana que s'ha fet efectiva la limitació”, explica Jaume Carles, director de l'institut Ramon Turró de Malgrat de Mar. Però, en aquest centre ja han detectat problemes amb el filtre: “Els alumnes han buscat alternatives per accedir al Facebook i, en no ser un filtre personalitzat, el bloqueig és menys efectiu”.

L'institut Lluís de Peguera de Manresa fa temps que combat l'ús indegut d'internet treballant amb un sistema operatiu alternatiu, el Linkat. Però hi ha estudiants “que fan una còpia de la pàgina, la posen de fons d'escriptori i mentre el professor no vigila, fan de les seves”, explica el director, Pep Castilla. El centre no s'oposa a les xarxes socials i les utilitzen en algunes classes.

També a l'institut Torres del Palau de Terrassa fan un ús pedagògic de Facebook i Twitter. “Sóc partidari de la utilització responsable d'aquestes eines”, assegura el director, Evaristo González. El professor Lluís Tomàs, de l'institut Martí i Pol de Roda de Ter, tampoc demonitza les xarxes socials i explica als alumnes “els bons usos i els riscos”.

LA DATA

01.12.10
Un informe
alerta que part dels problemes de connectivitat es deuen a l'ús que fan els alumnes d'internet.

Deures penjats a les xarxes socials

El debat sobre la conveniència o no d'accedir a les xarxes socials té posicions ben diferenciades entre els docents. El professor Lluís Tomàs, de l'institut Martí i Pol, és partidari d'utilitzar-les. Posa com a exemple que ell penja deures al Facebook.

Evaristo González, director de l'institut Torre del Palau, també aprofita les xarxes socials perquè els alumnes treballin i aprenguin: “Hem d'explotar que tots els estudiants estan al Facebook”.

A l'institut Santiago Sobrequés de Girona han obert un fòrum –en què poden participar pares, professors i alumnes– per decidir si bloquegen o no l'accés a les xarxes socials, explica el director Pedro Crespo. Aquest docent destaca que l'ús indegut del Facebook no és problemàtic. “Un dia vam fer la prova i només vam detectar tres alumnes connectats”.

Pep Castilla, de l'institut Lluís de Peguera, tem més el Messenger (missatgeria instantània) que el Facebook.

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.