Més de 2.000 alumnes del Camp i l'Ebre utilitzaran els llibres digitals el curs vinent

Un estudi de la URV alerta que caldrà un canvi de metodologia docent i resoldre els problemes d'infraestructura i connectivitat

El pla de desplegament del llibre digital arribarà a tots els centres catalans el curs 2010-2011, segons les previsions del Departament d'Educació. Però aquest curs vinent es desenvoluparà en una primera fase en 202 centres de secundària, 76 dels quals han optat perquè cada alumne tingui un ordinador personal per seguir la classe i perquè el 60% dels continguts ja s'imparteixin amb material digital. Amb tot, són més els centres (126) que han optat per una implantació més moderada: combinant els llibres i materials convencionals amb els continguts digitals en una quarta part de les matèries. Els centres han de garantir la connectivitat a internet amb prou ample de banda, de tres megabits, la potència elèctrica necessària i les llicències per a la utilització dels llibres digitals i la plataforma de gestió.

Els requisits tècnics són precisament un dels dubtes que planegen sobre la implantació dels llibres digitals a les aules. Un projecte encapçalat per l'Institut de Ciències de l'Educació (ICE) de la URV ha analitzat l'encaix del nou model tecnològic en dos grups d'ESO de l'IES Els Alfacs i de l'IES Montsià d'Amposta. I la implantació presenta «llums i ombres», segons assegura Marià Cano, que ha estat responsable del camp de proves. Planteja dos esculls importants: l'un, sobre la falta de preparació del professorat, que hauria de resoldre's amb un «replantejament de la formació docent»; i l'altre és que la utilització dels continguts digitals obliga a seguir un tipus d'ensenyament diferent de l'utilitzat fins ara: «El model no s'aguanta sense un canvi de metodologia docent», adverteix Cano. «L'ordinador no ha de ser el protagonista, sinó que ha de facilitar la tasca de recerca d'informació», però ha de ser el mateix professor, qui marqui els criteris d'accés, mentre que l'alumne s'ha d'acabar convertint en «un productor d'informació en imatges, textos i vídeos», segons reflexiona Cano. Per fer-ho, però, cal assignar als alumnes «activitats de tipus cooperatiu, de resolució de problemes i de recerca».

No obstant això, també s'ha observat que si bé «augmenta la motivació de l'alumnat inicialment, hi ha aspectes de distracció tecnològica que dispersen la seva atenció». Però entre les fortaleses que ha determinat l'estudi hi ha la facilitat pel canvi metodològic i per la integració de les noves tecnologies a l'aula que demostren els alumnes. A més a més, també es destaca la rebaixa continuada del preu dels equips informàtics. De fet, segons detalla Marià Cano, la percepció de les famílies és positiva en aquest sentit, ja que «cal tenir en compte que es gasten 400 euros anuals en llibres de text», mentre que els models d'ordinador analitzats costen poc més de 150 euros. A més, un dels requisits que imposa el Departament d'Educació és que el cost d'un ordinador no excedeixi de 10 euros al mes. Així mateix, l'estudi posa de manifest l'increment dels recursos educatius de lliure accés. Marià Cano assegura que el model serà sostenible si s'utilitza precisament programari lliure, però si no caldrà considerar com i qui paga el programari.

L'estudi tampoc no perd de vista els requisits de connectivitat i infraestructura, que a la vegada requereixen despesa econòmica per part dels centres. D'una banda, s'ha detectat «l'alta limitació que hi ha d'usos d'ample de banda Wi-Fi», i de l'altra, «connectar cent portàtils pot produir una sobrecàrrega del consum elèctric». El mateix pla d'Educació ja preveu aquestes situacions, i també exigeix als centres un ample de banda de tres megabits i la garantia de potència elèctrica indicada.

Finalment, Marià Cano apunta que la mesura també ha d'incloure que no suposi l'engrandiment de l'escletxa digital per a algunes famílies que ni tan sols poden tenir internet a casa. Cano sentencia que «hi ha decisions que perden sentit si no s'acompanyen d'altres de tipus estratègic».

ELS ALUMNES

Catalunya
745 aules de secundària
76 centres impartiran el 60% dels continguts amb material digital
126 centres impartiran el 25% dels continguts amb material digital
20.780 alumnes
Alt Camp
170 alumnes
Baix Camp
180 alumnes
Baix Ebre
147 alumnes
Baix Penedès
620 alumnes
Montsià
259 alumnes
Tarragonès
778 alumnes
Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.