Un mur de la discòrdia al Guinardó

Una paret de vuit metres d'altura i 200 de llarg enfronta els veïns de la ronda en el tram entre Padilla i Cartagena

Quan va començar l'enderrocament de la ronda del Guinardó, els veïns de la banda mar d'aquest carrer, en el tram entre Padilla i Cartagena, van anar a les reunions que oferia BIMSA, l'empresa responsable de l'enderrocament i la reurbanització, per saber com quedaria el tram situat davant de casa seva. Tot i que ho van preguntar, diuen, en aquell moment les respostes no van ser concretes, perquè l'important era com s'enderrocaria la via ràpida.

Després va començar l'enderroc i mica en mica van veure com queia el vial elevat. No va ser fins que les màquines van arribar a l'altura del carrer Padilla que no van descobrir que allà, el mur que aguantava els antics carrils aeris no desapareixia: «El mes de juliol vam enviar la primera instància amb 200 signatures.» Aquella primera iniciativa va rebre una resposta de la regidora del districte, Elsa Blasco, en què els assegurava que la part del mur no es podia enderrocar perquè, deia la nota, «fa de contenció de la part alta i soluciona la diferència de nivell entre les dues voreres de carrer. El mateix mur –seguia la nota– fa de pantalla del túnel del metro i, a més, hi passa un col·lector de grans dimensions.»

Davant aquesta resposta, els veïns no es van aturar i van continuar enviant les seves peticions. El setembre es va fer una altra reunió a la qual també van assistir representants de l'Associació de Veïns del Baix Guinardó, els quals estan d'acord amb la primera proposta municipal de deixar el mur tal com està i remodelar la part de dalt, per encabir-hi un carril bici, un carril bus, zones enjardinades i zones de joc infantil. Segons el representant de l'associació i veí del cantó muntanya de la ronda, José Andrés, aquesta posició es basa en recollir el que és millor per a tot el barri i no només per a uns veïns.

Van passar les setmanes i el novembre, en una altra reunió, BIMSA els va dir que es podia permetre retallar el mur un dos metres, agafant amplada de la terrassa elevada i posant jardineres.

Retallar dos metres

Aquest projecte no satisfà els veïns de la banda mar, ja que no preveu cap reducció de la circulació –hi passen cinc carrils de cotxes– i s'elimina la vorera actual. En un principi, no agrada tampoc als veïns de la banda muntanya, ja que, segons explica Andrés, els fa perdre part de la zona enjardinada i d'ús públic que estava prevista. Tot i això, el representant de l'associació de veïns ha assegurat a aquest diari que s'avindrien a fer aquesta remodelació però que no acceptaran cap més reducció de la terrassa elevada. Andrés assegura que no hi ha cap enfrontament entre la banda de mar i la de muntanya: «Que quedi clar que no volem cap enfrontament, perquè el que nosaltres defensem és pel bé de tot el barri, ja que aquesta terrassa connecta amb la zona verda del parc de les Aigües i és un corredor que beneficia tothom. Els veïns de la banda mar hi podran accedir a través d'unes escales elèctriques que ja s'hi estan construint».

Per als veïns de la banda mar, en canvi, aquesta proposta no és, ni de bon tros, acceptable. Teresa Perelló, veïna afectada, ho explica: «No entenem que no es pugui repartir la circulació entre un cantó i l'altre i que tota s'hagi de concentrar a la banda mar.» Així, Perelló continua: «Amb aquest projecte, uns veïns queden molt beneficiats amb una gran plaça pública i jocs, sense cotxes, mentre que els altres perdrem qualitat de vida pel soroll i la contaminació, ja que l'augment del tràfic que s'ha generat entre els dos carrers, al que ara s'hi ha afegeixen les ambulàncies que van a l'hospital de Sant Pau, queda al davant de casa nostra, en un espai encaixonat per un mur de vuit metres, i amb cinc carrils de cotxes, els quals han provocat que desapareguin les places d'aparcament.»

Darrera proposta

Dimarts passat, els veïns afectats es van tornar a reunir amb els tècnics del districte i els van presentar una darrera proposta, que ha estat elaborada per un tècnic independent i que recull la possibilitat de fer una remodelació en què el mur vagi perdent altura gradualment des de Cartagena a Padilla. La circulació, segons el projecte, quedaria distribuïda a les dues bandes del mur, amb tres carrils a la banda mar, en direcció Besòs, i dos a la banda muntanya. Entre els dos sentits de la circulació s'hi intercalaria una franja d'arbrat d'uns set metres d'amplada. Segons Perelló, els tècnics municipals es van mostrar admirats de la seriositat de la proposta, però reticents a l'hora d'acceptar-la immediatament: «Ara, la pilota és al seu costat», conclou.

La desaparició d'un altre dels símbols franquistes

C.R

«Fa quaranta anys aquesta via era un monument, perquè els cotxes eren els amos i senyors de la ciutat, ara ho són els veïns!» Així d'eufòric es mostrava l'alcalde Jordi Hereu el febrer passat en la festa de celebració d'inici de l'enderrocament del viaducte de la ronda del Guinardó. Hi va haver globus, activitats infantils i tota mena d'animació per festejar que aquella via ràpida, l'Scalextric, que en deien, començava a desaparèixer per sempre. Amb la demolició s'enderrocava també tot una època passada, en què les obres es feien sense consultar ningú.

Tot i que els veïns s'havien acostumat a veure'l –quan plovia hi feien les festes de barri a sota–, mai van deixar les reivindicacions perquè fos enderrocat. Les obres de demolició dels vials aeris entre els carrers Sardenya i Cartagena i la boca del túnel de la Rovira ha suposat una inversió de 3,5 milions d'euros. Es tracta d'un àmbit d'actuació d'uns 50.000 metres quadrats, dels quals 25.000 seran de zona per a vianants. En una primera fase, els treballs de reurbanització se centraran a gestionar els serveis afectats per les obres, es retirarà part de l'arbrat i cinc torres d'il·luminació i es faran excavacions entre els carrers de Praga i Lepant.

El 10 de novembre va començar la segona fase dels treballs d'urbanització consistents en la demolició del pas inferior de Castillejos, així com la relació d'excavacions i pavimentacions als vials d'entrada i sortida de la boca sur del túnel de la Rovira. És en aquesta fase en què es preveu l'execució del voladís, en el lateral muntanya, de la ronda del Guinardó, entre els carrers de Praga i Sardenya.

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.