S'agreuja el col·lapse aeri a Europa pel núvol de cendra del volcà islandès

Es cancel·len 17.000 vols i alerten que les emissions volcàniques s'estenen cap al sud i l'est del continent

Europa viu el que considera la crisi més gran del trànsit aeri des dels atemptats de l'11-S del 2001 als Estats Units i el caos a l'espai aeri amenaça d'allargar-se els pròxims dies.

Ahir, l'alteració del trànsit aeri va afectar desenes de vols que havien de sortir d'Àsia i dels Estat Units.

Després del tancament dijous de l'aeroport londinenc de Heathrow, el de més trànsit internacional, la situació es va agreujar ahir amb la clausura dels de Frankfurt i Amsterdam, que reuneixen gran part dels vols intercontinentals. Per aquest motiu només un terç del trànsit transatlàntic va arribar a la seva destinació.

L'espai aeri va continuar ahir completament tancat a Irlanda, la Gran Bretanya, Bèlgica, Holanda, Dinamarca, Finlàndia, Estònia, el nord de França i algunes zones d'Alemanya i Polònia. Alguns països com Suècia, Noruega i Irlanda van començar a reobrir parcialment el seu espai aeri.

Dels 28.000 trajectes que es fan en un dia normal, ahir se'n van preveure només 11.000, segons xifres d'Eurocontrol i es preveu que el caos s'allargarà tot el cap de setmana, encara que depèn de l'evolució del núvol. De tota manera, els vulcanòlegs creuen que la fi de l'amenaça volcànica pot estar lluny i que continuarà causant problemes al trànsit aeri durant sis mesos si continua l'erupció.

A l'Estat espanyol, els aeroports van cancel·lar més de 900 vols, que van afectar majoritàriament el trajecte amb la Gran Bretanya, però també amb França, Alemanya, Noruega, Suècia, Finlàndia, Dinamarca, Holanda, Irlanda i Bèlgica. Tot i que algunes prediccions asseguraven que el núvol de cendra no arribarà a l'Estat espanyol i es quedarà al nord de França, l'Agència Europea per a la Seguretat en la Navegació Aèria (Eurocontrol) va alertar que les emissions volcàniques podrien estendre's a partir d'ahir a la nit cap al sud i est d'Europa. «La part sud continua neta, però pot ser que el núvol s'estengui al sud i est durant la nit», va explicar el subdirector d'Eurocontrol.

El risc per als avions consisteix en què el dens mantell gris de cendra, situat entre 5.500 i 11.000 metres d'altitud, poden danyar les turbines i fer aturar els reactors, fet que pot provocar la caiguda de l'avió.

L'anunci de les cancel·lacions va tornar a provocar la desesperació dels viatgers, molts dels quals ja havien passat una nit als aeroports perquè el dia anterior també els havien ajornat el vol. Les associacions de consumidors han avisat que els usuaris afectats tenen dret a la devolució íntegra del cost del bitllet, però no poden demanar compensació perquè les cancel·lacions han estat causades per una força major.

El caos aeri podria dificultar l'arribada dels caps d'estat i de govern de tot el món a l'enterrament demà del president polonès Lech Kaczynski.

Recomanacions de l'OMS

L'Organització Mundial de la Salut (OMS) va recomanar ahir als ciutadans europeus que no surtin de casa seva si comença a ploure cendra arran de l'erupció del volcà d'Islàndia. El portaveu de l'OMS, David Epstein, va dir que l'organització de les Nacions Unides no sap els riscos exactes que el núvol de cendra podria suposar per a la salut humana, però va assegurar que les partícules de cendres microscòpiques són potencialment perilloses per a les persones, ja que si s'inhalen poden arribar als pulmons i causar problemes respiratoris. A més, el risc és molt més alt en les persones afectades per asma i malalties respiratòries.

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.