Un canvi de temps fa desviar el núvol de cendra del volcà islandès cap a l'Àrtic

La prohibició de volar queda limitada només a Dinamarca, Suècia i Irlanda

Segons l'Organització Meteorològica Mundial, les pluges associades amb les baixes pressions que està previst que arribin dijous a Islàndia ajudaran a fer esvair les cendres en altituds més baixes, ja que per ara l'anticicló que hi havia a la zona i els vents dèbils no havien ajudat a dispersar el núvol de cendra. Aquest canvi de rumb milloraria la situació de caos aeri europeu, ja que l'Àrtic inclou part de Rússia, Alaska, el Canadà, Grenlàndia, Islàndia, la regió de Lapònia, a Suècia, Noruega i Finlàndia.

L'Agència Europea per a la Seguretat de la Navegació Aèria, Eurocontrol, mantenia ahir només el tancament de l'espai aeri a Dinamarca, el sud de Suècia i l'oest d'Irlanda, després del debilitament del núvol de cendra que des de dijous passat ha paralitzat pràcticament tot el trànsit aeri. També va comunicar que continuen oberts els espais aeris de l'Estat espanyol, Holanda, Suïsa, Bèlgica, Polònia, Bulgària, Croàcia, Hongria, la República Txeca, Àustria, Romania, Sèrbia i Ucraïna. La reobertura de la resta de l'espai aeri va quedar sotmesa a les autoritats aeronàutiques de cada estat, les quals van anar comunicant l'obertura de nous corredors.

L'amenaça d'un altre núvol de cendra va portar les autoritats britàniques a no permetre l'activitat aèria al centre i el sud del país. Després que ahir al matí s'obrissin gran part dels aeroports del continent, es van poder enlairar uns 14.000 vols dels 28.000 previstos, tot i que amb importants endarreriments i alguna restricció. Aena va advertir que la reobertura progressiva de l'espai aeri europeu no significa la normalització immediata dels vols.

L'emissió de cendra del volcà es redueix

El volcà islandès continua reduint l'emissió de cendra i continua expulsant bombes de lava a l'atmosfera, segons el servei de Protecció Civil islandès. Els fragments de cendra volcànica són cada vegada més petits i més clars, fet que indica una concentració menor, tot i que els núvols van arribar fins als 6.000 metres d'altura al sud de l'Eyjafjallajökull. Les explosions de lava produïdes al volcà, que continua mantenint una activitat considerable, van arribar a una altura entre 1,5 i 4 quilòmetres, tot i que encara no s'havien observat fluxos de lava. Malgrat els signes que apunten el pas d'una nova fase en l'activitat del volcà, els vulcanòlegs van remarcar la dificultat de determinar amb exactitud quan s'acabarà l'emissió de cendra a l'atmosfera. Segons l'Organització Mundial de la Salut, el núvol de cendra de moment no té cap efecte per a la salut excepte per a les persones que siguin ben bé al peu del volcà, a les quals es recomana que portin màscares. A la resta d'Europa el núvol no ha baixat fins a la superfície i per tant tampoc no s'ha detectat cap augment de la pol·lució.

En vaixells de l'armada

Els primers ciutadans britànics atrapats als aeroports van sortir ahir de l'Estat espanyol en vaixells de la Royal Navy des de l'aeroport de Santander. El vaixell HMS Albion, en el qual van viatjar 500 militars procedents majoritàriament de l'Afganistan, van transportar també 290 civils, convocats per l'ambaixada britànica després que haguessin cancel·lats els seus vols a causa del núvol de cendra. Entre els viatgers hi ha el pare de l'alcalde de Londres, Boris Johnson. Stanley Johnson, que havia arribat a Madrid després d'haver fet un viatge per les illes Galápagos (Equador). El vaixell té previst arribar a Porstmouth dijous al matí.

Reclamar les despeses causades per la cancel·lació

EFE

Els consumidors als quals han cancel·lat el vol a causa del núvol de cendres poden reclamar a les companyies aèries que els paguin les despeses provocades per l'ajornament del transport al punt de destinació, segons el reglament comunitari. Els consumidors han de guardar les factures de les despeses causades per l'anul·lació o el retard del vol i presentar-les a la companyia aèria, que està obligada per la reglamentació de transport aeri a cobrir aquestes despeses.

També es pot denunciar l'incompliment per part de les companyies aèries de l'obligació d'informar sobre els drets que tenen els consumidors. Aquests drets inclouen rebre informació de com evoluciona la situació, les cancel·lacions i la durada dels retards. Els consumidors també tenen dret a rebre atenció (menjar i allotjament), i poden triar entre el reemborsament del bitllet i el transport alternatiu fins a la destinació. Si les companyies aèries no atenen aquestes denúncies, els viatgers afectats podran presentar-les a l'Agència Espanyola de Seguretat Aèria (AESA) i a les autoritats de consum. El reglament CE 261/2004 diu que, si el viatger queda afectat per un retard d'un mínim de tres hores per vols intracomunitaris de més de 1.500 quilòmetres o no intracomunitaris de 1.500 a 3.500 quilòmetres, i de quatre o més hores per a la resta de vols més llargs, el transportista aeri està obligat a oferir gratuïtament als passatgers menjar i beguda en funció del temps que hagi d'esperar fins que tingui un transport alternatiu.

D'altra banda, l'associació Facua-Consumidors en Acció ha demanat al ministre de Foment, José Blanco, que apliqui sancions exemplars a les companyies aèries que neguen als passatgers els seus drets. L'associació ha demanat que s'investiguin les irregularitats plantejades pels passatgers, que es queixen de desinformació i del fet que les companyies aèries no els garanteixen l'allotjament que imposa el reglament en cas de cancel·lació, «ja sigui per causa de força major o no». Facua tem que milers de persones assumeixin despeses extraordinàries sense reclamar res a les companyies.

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.