Societat

barcelona

La Unesco aconsella ‘auditar' les obres de la Sagrada Família

Proposa una anàlisi estructural independent per valorar el risc d'esquerdes, ja que la basílica pesarà 50.000 tones més un cop s'hagi acabat

Els constructors no pateixen pel càlcul d'estructures en què s'ha basat el projecte

Les esquerdes a la façana del temple es van produir per l'assentament

L'informe de la Unesco elaborat pel pas del túnel del tren d'alta velocitat (TAV) a tocar de la Sagrada Família recomana fer una anàlisi estructural independent de les obres de culminació de la basílica. Atenent a la protecció de la façana i la cripta que va construir Antoni Gaudí i que són patrimoni de la humanitat, l'ens internacional recorda que les obres futures augmentaran en 50.000 tones el pes del temple, una càrrega que fa recomanable “valorar el risc d'esquerdes”. A més de l'“enorme augment de les càrregues”, la Unesco també apunta que l'ampliació s'ha fet en diverses èpoques i amb tecnologies diferents.

Els constructors deixen clar que el projecte ja inclou el càlcul de totes les estructures, perquè es va haver de contemplar el pes final quan es van construir les columnes interiors que suporten la nau principal, l'absis i el creuer avui acabats. De fet, aquesta solució és un dels factors reconeguts de l'originalitat de Gaudí.

Els càlculs de Gaudí

L'arquitecte va concebre una basílica neogòtica sense contraforts exteriors i en què tota l'estructura es recolzés en les columnes interiors –la gran torre de Jesús que culminarà el temple, per exemple, es recolzarà en les 16 columnes que ja suporten el creuer. L'organisme internacional reconeix l'estudi meticulós i empíric que Gaudí va realitzar quan va adoptar la solució. Jordi Faulí, l'arquitecte director adjunt de l'obra, afirma que estan “molt tranquils”, perquè el gabinet Buxadé, Margarit, Ferrando que va fer el càlcul és un dels millors del país en arquitectura d'estructures. A més, recorda que el comportament de l'estructura ha estat molt bo fins ara, però es mostra obert a dialogar amb la Unesco si es decideix fer l'estudi. “Nosaltres som els que més coneixem el projecte”, afirmen.

La recomanació de fer una anàlisi independent a la dels constructors respon, en part, a l'aparició d'esquerdes a la façana del Naixement, l'única que va construir Gaudí. Són esquerdes conegudes de fa anys, que la Unesco atribueix principalment a l'increment de les càrregues sense especificar si es tracta de les pròpies de la façana o de les obres posteriors. Faulí les considera “clivelles” i aclareix que les darreres són dels anys 30. L'assentament dels quatre campanars que va fer Gaudí en van produir algunes –“ell mateix ja en tapava”–, però la majoria, segons Faulí, es van produir pel foc que van calar a l'interior del temple grups incontrolats el 1936. Gaudí va utilitzar la dura pedra de Montjuïc per recobrir la part exterior de la façana, però a l'interior va emprar una pedra més blana, que pretenia esculpir. Amb l'incendi de les bastides dels pisos interiors, aquesta pedra es va trencar. Avui, finalitzada la nau, les esquerdes s'han eliminat i només resten les de l'interior dels campanars, que Faulí explica que s'arranjaran amb els tècnics de la Unesco que fan el seguiment de les obres.

Pel que fa als fonaments de la part antiga, la junta constructora considera suficients els de la façana de Gaudí, dels quals es conserven documents que s'han confirmat amb sondejos. Els de l'absis sí que es van reforçar, perquè el projecte inicial de l'arquitecte Villar no contemplava la torre de la Mare de Déu, de 120 metres, que després va concebre Gaudí. De moment, la construcció del túnel i les obres del temple han anat bé. Faulí admet que l'assentament d'un mil·límetre del terreny que s'ha produït un cop fet el túnel és insignificant. Però creu que s'ha de continuar controlant el nivell freàtic on s'ha fet el túnel i la pantalla de protecció del temple, així com les vibracions futures pel pas dels trens a partir de l'any 2012.

La Unesco descarta que hi hagi danys al temple per les feines a nivell freàtic i per les vibracions del tren, si bé recomana que aquestes s'evitin. L'organisme sí que proposa un control continu de l'augment de pressió que patirà el terreny sobre el túnel per l'ampliació de la basílica, així com de l'estructura de la façana i la cripta.

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.