Societat

El futur del transport adaptat gironí depèn del copagament

cost Una diagnosi del Consorci d'Acció Social de Catalunya xifra en 167 euros mensuals el cost per usuari d'aquest servei rendibilitat A petició dels consells comarcals, proposa fórmules per fer-lo més sostenible

Les comarques gironines són un mosaic variat d'iniciatives

El transport adaptat és car per a les administracions –167 euros mensuals per usuari– i per als que l'utilitzen –uns 100 euros mensuals de copagament–, i està atomitzat i gens coordinat, segons un estudi del Consorci d'Acció Social de Catalunya, realitzat a 24 agents del sector públic a petició dels consells comarcals i consorcis socials amb l'objectiu d'aconseguir un sistema molt més sostenible. El cost mensual mitjà per cada usuari varia segons les comarques, el tipus de servei –porta a porta o en ruta–, les distàncies, les característiques del recorregut i la freqüència. Pel que fa al copagament, que és la principal insatisfacció expressada pels usuaris, és de 2 o 3 euros per viatge, la qual cosa els du a superar els 100 euros mensuals.

Segons les estimacions de l'estudi, realitzades a partir de les dades que han facilitat els consells comarcals, el cost mensual del transport adaptat és de 2,7 milions d'euros i les recaptacions per sufragar-lo provenen dels consells comarcals (798.919 euros) a través del contracte marc amb la Generalitat, dels ajuntaments (668.714 euros), dels usuaris (1 milió d'euros) i d'altres entitats com ara centres especialitzats, la Creu Roja i la Diputació de Girona (219.625 euros).

L'estudi diagnostica que el transport adaptat a les comarques gironines és com una mena de mosaic d'iniciatives molt variades i localitzades en la gestió del qual intervenen molts actors. Els consells comarcals subvencionen una bona part d'aquestes iniciatives i impulsen serveis addicionals de transport adaptat per omplir els buits que hi ha, tot i la congelació dels contracte programa de la Generalitat durant els últims tres anys. A banda, hi ha entitats privades o ajuntaments que gestionen el propi transport.

En general, es tracta d'iniciatives de curt abast i no hi ha cap planificació conjunta. Es veu difícil, amb la situació actual, generar línies de coordinació i aprofitament de recursos, a causa del baix grau d'intercanvi d'informació. Això no obstant, comparteixen el gran esforç i l'aposta dels agents implicats, l'escassa rendibilitat i fins i tot el dèficit del servei prestat, i destaca el paper social i integrador que tenen.

La coordinació de la demanda i les rutes, l'optimització del servei i la creació d'un marc normatiu que reguli el transport, que ara no existeix, per part del govern de la Generalitat són les principals estratègies per aconseguir un transport més sostenible.

Els operadors de les comarques gironines

Altem, Mifas, Creu Roja, Gerunda, Elsa, CC Pla de l'Estany, Baix Empordà i Ripollès, Teisa, Hispano, Sarfa, Roca, ajuntaments, taxis, Patronat Sellas, Fundació Noguera i Fadir són operadors.

Pobles molt petits i molta dispersió de la població

La majoria dels pobles tenen menys de 2.000 habitants i estan dispersos. Hi ha molta dependència del vehicle privat i necessitat de desplaçar-se a poblacions grans, on hi ha els serveis.

El contrast entre la muntanya i la costa

El Ripollès i la Cerdanya presenten les dificultats de desplaçament per a les persones en situació de dependència. Al Baix Empordà i a la Selva hi ha molt de contrast entre l'interior i la costa.

Molta més coordinació de tot el transport

L'estudi aposta per la creació d'algun actor supracomarcal o nacional per coordinar la demanda i les rutes, i optimitzar el servei. Diu també que la Generalitat ha de crear un marc normatiu del sector.

Una direcció del consorci representativa

L'alcalde de Banyoles, Miquel Noguer, presideix el consorci i els vicepresidents són el d'Olot, Lluís Sacrest, i el regidor de Vic, Joan López. Amb 16 representants del sector públic, fan el consell directiu.

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.