Societat

Territori i Sostenibilitat avala l'eliminació del límit 80 km/h

El conseller Recoder deixa a mans del Servei de Trànsit la retirada dels senyals polèmics

La nova regulació serà efectiva quan hi hagi plafons de velocitat variable i mesuradors de contaminació a tots els accessos

El departament de Territori i Sostenibilitat va avalar ahir la decisió política d'eliminar del límit de velocitat de 80 km/h a les vies ràpides de 16 municipis de la regió de Barcelona, en vigor des del 2008 com a una de les mesures del pla de millora de la qualitat de l'aire. El departament que encapçala el conseller Lluís Recoder deixa ara les mans lliures perquè el Servei Català de Trànsit (depenent del departament d'Interior) estableixi els nous límits de velocitat en funció de les característiques de cada via. Els detalls de l'aplicació dels nous límits de velocitat seran explicats dilluns pel conseller d'Interior, Felip Puig.

La decisió d'avalar des del punt de vista ambiental la supressió del límit dels 80 km/h va ser adoptada formalment en una reunió celebrar ahir al matí per la comissió rectora del Pla de Millora de la Qualitat de l'Aire, que presideix la directora general de Qualitat Ambiental, Assumpta Farran.

Segons la directora general, la comissió rectora no va aprovar modificar el pla (que requeriria un acord del govern), ni aprovar un pla nou (un treball que podria estar enllestit abans de sis mesos), sinó que va aprovar “aplicar la segona fase” de la mesura de la gestió de la velocitat de circulació, que consisteix a aplicar un límit de velocitat variable en funció de paràmetres com la contaminació, la congestió, la seguretat i la capacitat de dispersió al medi atmosfèric.

La comissió que ara presideix Assumpta Ferran ja havia aprovat l'aplicació d'aquesta fase 2 -velocitat variable- durant el govern tripartit. De fet, com recorda la web del mateix departament de Territori i Sostenibilitat, aquesta segona fase de la mesura STAE02 (nom tècnic del límit de 80km/h), està en vigor des del 15 de gener del 2009.

Reforçar altres mesures

La comissió rectora del pla de millora de la qualitat de l'aire considera que és pot eliminar el límit dels 80 km/h sense afectar de forma substancial l'objectiu de reducció de la contaminació i, en aquest sentit, va proposar reforçar les altres mesures previstes en el pla (en total, 73).

Assumpta Farran va afirmar que “la comissió deixa clar que l'eficàcia màxima d'aquesta mesura es donarà en el moment que tinguem aplicada la velocitat variable a tota la zona 1 [16 municipis], que serà quan es pugui gestionar la congestió [embussos de trànsit] que és el principal motiu de la contaminació”. Per això, la comissió “insta al Servei Català de Trànsit a que s'impulsi la implantació de la velocitat variable [a la zona 1], quan sigui tècnicament i econòmicament viable, i en el temps més breu possible”.

Preguntada sobre l'efectivitat ambiental del límit dels 80km/h, la directora general va afirmar: “Crec que és una mesura eficaç, però dins de l'eficàcia de la mesura, el què s'ha intentat ara és aplicar-li una racionalitat, sense restar-li eficàcia. No és pot dir que no hagi funcionat; però, a la vegada, és una mesura que l'eficàcia que ens ha portat ens determinats moments del dia tampoc ha estat massa gran”. El conseller de Territori i Sostenibilitat no va valorar el límit dels 80 km/h i va preferir insistir que “la velocitat variable ha funcionat”.

Lluís Recoder, en canvi, no va defugir la pregunta sobre la raó primordial de l'eliminació dels 80 km/h. “Efectivament, hem revisat aquesta mesura perquè tenim un compromís polític de revisar la mesura; però resulta que el nostre compromís polític entenem que no entra -en absolut- en contradicció amb els objectius del pla.

L'acord sobre els nous límits de velocitat em sembla positiu, pràctic i del tot encerat
Miquel Valls
President cambra de comerç
Anuncien que han suprimit els 80 però no aixecaran la prohibició. Ho faran flexible de nits
Joaquim Nadal
president grup parlamentari psc
Celebro que el govern hagi fet realitat tant ràpidament la seva promesa en aquest àmbit
Enric Enrech
President agents comercials
Els resultats són aquí, amb el límit dels 80 km/h hem tingut menys accidents i menys morts
Anna Maria Campo
presidenta stop-accidents
És un pas enrere, no és només un problema mediambiental també ho és de salut
Anna Rosa Martínez
delega de greenpeace catalunya
2.200.
euros és el preu de licitació dels últims panells del 80 licitats per a la B-23 just abans del canvi de govern.
11
per cent
de reducció en les emissions contaminants es va aconseguir amb els 80 km/h, segons el govern anterior.
1
per cent
de les emissions vinculades al pla és atribuïble al limit de 80km/h, segons l'actual govern

LES FRASES

Des del taxi ens sembla bé la velocitat variable però no volem que s'aboleixi del tot
Lluís Berbel
President del sindicat STAC
És un insult assegurar que només hi ha contaminació a Barcelona 15 dies l'any
Laia Ortiz
portaveu grup parlamentari icv
Som partidaris de mantenir els 80 tant com sigui possible, perquè el resultat ha estat molt positiu
Ole Thorson
president de l'associació PAT
No pot ser que amb una mesura d'aquesta envergadura el govern improvisi d'aquesta manera
Joaquim Balsera
alcalde de gavà (psc)
És bo que Recoder consideri millor flexibilitzar que no pas retirar la mesura definitivament
Jordi Serra
alcalde de badalona (psc)
La velocitat variable és més eficaç que els 80 km/h des del punt de vista de la qualitat ambiental
Lluís Recoder
conseller de territori i i soste.

LES XIFRES

L'eliminació augmenta en un 1% de les emissions , que podran compensar-se amb altres mesures
Assumpta Farran
directora ge. qualitat ambiental

Un problema, dues lectures

Com passa sovint en aquests casos, els nous responsables governamentals en matèria de medi ambient van oferir ahir una interpretació de l'efectivitat del límit de velocitat de 80km/h i del conjunt del pla de millora de qualitat de l'aire força diferent a la què fa tres mesos va facilitar el govern anterior.

La nova directora general de Qualitat Ambiental, Assumpta Farran, per exemple, va afirmar que la comissió que ella presideix ara, “ha fet una revisió crítica de la implantació de l'actual pla” de millora de la qualitat de l'aire. “De les 73 mesures previstes [en el pla], només el 44% s'ha aplicat en els tres anys i mig de vigència del pla”, va afirmar la directora general.

Per contra, Maria Comellas, directora de Qualitat Ambiental fins dilluns passat, va fer el mes d'octubre una valoració positiva del pla. “El grau d'implantació de les mesures del pla d'actuació indica que el 51% s'estan executant i el 44% ja estan finalitzades”, indica l'avaluació del mes d'octubre que encara es pot llegir a la web oficial.

El departament de Territori i Sostenibilitat va afirmar ahir que “l'increment d'emissions lligades a l'augment del límit de velocitat és només d'entre un 0,1% i un 1% del total d'emissions vinculades al pla d'actuació”.

Els anteriors responsables de Medi Ambient, per contra afirmaven l'octubre passat que “pel que fa a la gestió de la velocitat de circulació, només en les vies ràpides de la zona on s'ha aplicat la limitació de velocitat a 80 km/h, la reducció d'emissions és d'un 11% de diòxid de nitrogen i de partícules PM10, descomptat el factor crisi”.

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.