Societat

medi ambient

Barcelona prova el primer bus híbrid de gas i elèctric

S'han afegit motors elèctrics a un comboi de gas natural comprimit per construir un prototip únic que ha costat 800.000 euros

Ara caldrà provar si és viable construir-lo en sèrie per a TMB

Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) i Gas Natural Fenosa ja tenen a punt el prototip d'un autobús que ha funcionat amb gas natural comprimit i que ara compartirà aquest combustible amb l'electricitat com a mitjà de propulsió. De fet, a diferència del que passa amb el conegut turisme híbrid Toyota Prius, la força motriu de l'autobús l'hi donarà sempre l'electricitat, ja sigui la que ha generat el motor de gas natural comprimit (GNC) o la que es recupera en maniobres com ara la frenada. La configuració dels motors és en sèrie, de manera que el motor tèrmic de gas genera electricitat que s'emmagatzema en uns acumuladors elèctrics situats al sostre de l'autobús.

Dos motors elèctrics

Els dos motors elèctrics que realment mouen el vehicle consumeixen l'electricitat dels acumuladors i en generen en maniobres com ara la frenada. Es tracta del primer prototip al món amb aquestes característiques segons les notícies que en té TMB. Ha costat 800.000 euros i és una iniciativa que l'operador de transport públic de la ciutat ha impulsat amb Gas Natural Fenosa i que ha encarregat a l'enginyeria Edag, una empresa alemanya amb seu a Barcelona des del 1987 i autora ja de la reconversió dels busos dièsel de la ciutat en híbrids de propulsió de gasoil i elèctrica. La presidenta de TMB i regidora municipal, Assumpta Escarp, explica que en el camí cap a l'electrificació de la flota d'autobusos de la ciutat TMB fa “de banc de proves per a totes les empreses” implicades en els projectes que impulsa el mateix operador.

El prototip entrarà ara en fase de proves per analitzar els diferents rendiments en reducció de consum de gas i emissions contaminants. Es provarà tant a la ciutat com a l'IDIADA de Santa Oliva i caldrà valorar si surt a compte patentar la solució tecnològica i construir-lo en sèrie per posar-lo en servei a la flota urbana. És el mateix procés que es va seguir en el cas de la reconversió dels busos dièsel en híbrids amb motor elèctric; de moment, n'hi ha cinc en servei, tot i que la previsió era hibridar-ne quaranta.

Posada en servei incerta

La previsió tècnica és que el prototip permeti reduir entre el 20% i el 30% de consum energètic i emissions contaminants respecte dels busos de GNC. L'operador municipal pretén que a final d'any tota la flota de la ciutat pugui obtenir el certificat EEV de vehicle ambientalment millorat, la norma més exigent que existeix avui a la Unió Europea. Això serà possible perquè tots els autobusos dièsel anteriors al 2005 i sota les normatives Euro II i Euro III disposaran de nous filtres que redueixen el 90% de les partícules sòlides i el 60% dels òxids de nitrogen. Cal recordar que TMB ja té part de la flota de gas natural comprimit o biodièsel.

Comencem a caminar

No descobrirem la sopa d'all si assegurem que la contaminació per partícules en suspensió és un greu problema sanitari que té l'àrea metropolitana de Barcelona, i tampoc si assegurem que, entra altres coses, és conseqüència de la falta d'una xarxa de transports públics de qualitat entre la primera corona metropolitana i la segona. És un problema que es podria eternitzar si les retallades anunciades per tots els governs també eliminen, per exemple, la línia orbital ferroviària. Per això, iniciatives com ara la conversió de tota una xarxa comercial d'una gran empresa en vehicles híbrids o els esforços que fa TMB són bones notícies. Però, per què són iniciatives que arriben quatre anys després que es prohibís entrar a Barcelona a més de 80 quilòmetres per hora?

j.r.

Els 47 cotxes híbrids

de la flota comercial de Leche Pascual a Barcelona, presentats ahir
Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.