Societat

badalona

Lluita veïnal per poder impulsar un pàrquing

Uns dos-cents veïns del barri de Llefià reclamen a les administracions que es pugui tirar endavant l'obra

Han omplert la zona de pancartes en què fan constar la seva reivindicació

Els 188 propietaris dels blocs de pisos a l'entorn del parc de les Palmeres, al barri de Llefià de Badalona, volen que l'Ajuntament d'aquesta ciutat els permeti construir un aparcament d'iniciativa veïnal al subsòl del parc, una fórmula molt estesa en aquesta zona de la ciutat. El govern local (PSC, CiU i ERC), però, de moment no els ho permet.

Els veïns no entenen per què s'ha permès fer aparcaments d'iniciativa veïnal en situacions que consideren similars a les que ells proposen, amb subsòl públic. “De la mateixa manera que han ajudat altres pàrquings, nosaltres també volem que ens ajudin”, es lamenta José Luis Muñoz, president de la junta de l'associació del pàrquing. Es refereix als aparcaments d'iniciativa veïnal construïts a la zona coneguda com el Triangle i a tocar de l'escola Antoni Botey, tots dos a Llefià.

La lluita dels veïns per poder construir un aparcament sota el parc de les Palmeres va començar fa més de cinc anys. “Amb aquest pàrquing, a més de treure quasi dos-cents vehicles del carrer, aconseguiríem contribuir a la millora, a la neteja i al manteniment del parc”, assegura Muñoz.

Resposta del govern

L'Ajuntament de Badalona, en diverses reunions que ha mantingut amb els veïns, els proposa construir ell mateix l'aparcament, a través de l'empresa municipal Engestur, i que els veïns puguin accedir a les places en règim de concessió durant 50 anys. “Els veïns demanen subsòl públic i no és tan senzill”, explica Pablo Hernán (PSC), regidor del districte de Llefià. Hernán assegura que donaran “tot el suport” a la proposta dels veïns “si compleix els requisits legals i urbanístics”. El responsable polític del barri assegura que es tracta d'un tema “jurídic, administratiu i urbanístic, no pas polític”. Els veïns no volen l'aparcament en concessió perquè “és més car i l'acabes perdent”, afirma José Luis Muñoz, i calculen que per poder construir l'aparcament cadascú hauria de posar-hi 18.000 euros i la plaça la tindrien per sempre en propietat.

El conflicte està pendent d'un informe del secretari municipal i del pronunciament de la Generalitat. Tot indica que la principal dificultat amb què es troben els veïns és que l'Ajuntament de Badalona, per poder cedir terreny públic per a una iniciativa privada d'aquestes característiques, es veu obligat a utilitzar la fórmula de la permuta, és a dir, els mateixos metres que perd per una banda els ha de poder oferir a la ciutat per una altra. Ara mateix, segons fonts municipals, no es donarien les condicions per cedir a la demanda.

Fins ara els aparcaments d'iniciativa veïnal havien estat molt ben vistos per les administracions. L'Ajuntament els posava com a exemple de lluita veïnal en positiu i la Generalitat els havia premiat amb la Creu de Sant Jordi.

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.