Societat

educació

Rigau reclama professors més ben formats

El Consell Interuniversitari impulsa l'estudi de possibles canvis en la titulació

Es vol insistir en les actituds a l'aula

L'endemà de fer-se públics els resultats de la prova de sisè de primària, la consellera d'Ensenyament, Irene Rigau, va assenyalar la formació inicial del professorat com un dels factors de millora per combatre el fracàs escolar. El Consell Interuniversitari de Catalunya (CIC) ja treballa en la possibilitat d'introduir canvis en la carrera de magisteri. Després de reunir-se amb els degans de les facultats que formen els futurs docents, l'objectiu és que diverses comissions analitzin la viabilitat de les modificacions que s'han posat damunt la taula.

Una de les qüestions en estudi és l'augment de les relacions entre les universitats, les escoles i els instituts per millorar les pràctiques dels futurs professors als centres, així com per incorporar a les facultats hores de docència de professionals en actiu.

També s'està revisant el currículum de la titulació “per analitzar si les àrees nuclears estan ben tractades”, com també possibles canvis en l'accés a la carrera, explicava ahir Albert Batalla, degà de la Facultat de Formació del Professorat de la Universitat de Barcelona (UB). “Això no significa que ara s'estigui fent malament, però sí que podem fer un pas més enllà”, va subratllar Batalla.

En el cas de l'accés a la universitat dels aspirants a professors, s'estudia la possibilitat que les facultats estableixin una prova complementària per reclutar el perfil idoni per impartir classe, més enllà de l'expedient acadèmic. Enric Roca, vicedegà de la Facultat de Ciències de l'Educació de la Universitat Autònoma de Barcelona (UAB), explicava ahir que el sistema actual “no selecciona el millor perfil” de docent. Segons Roca, “la solució seria un procés selectiu més rigorós abans, durant i després de la carrera”, ja que l'actitud a l'aula –més important que els coneixements teòrics– s'observa quan el futur mestre “s'enfronta a situacions reals”.

En aquest sentit, la consellera Rigau va qualificar de “fantàstica” la proposta del govern espanyol d'instaurar un sistema com el dels metges, el MIR, per als docents, que suposaria un període de pràctiques abans d'accedir a una plaça pública.

La principal dificultat d'alguns canvis que s'estudien en el si del CIC –com ara canviar el currículum dels estudis– és que depenen de l'Estat. D'altra banda, Ensenyament ha encarregat un estudi sobre els processos de selecció i formació a l'estranger.

LA XIFRA

16.390
aspirants
a professors de secundària van fer dissabte passat les proves per accedir a 1.245 places de funcionari.
Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.