Societat

LA RECERCA A LA UdG

Laboratori turístic

Des de la UdG s'estan duent a terme nombrosos estudis al voltant d'aquest sector

Es fa una recerca de noves fórmules i s'estableixen diagnòstics per buscar millores

Es treballaen la
recerca de nous
mètodes d'investigació en l'àmbit turístic

El comportament que tenen els turistes que visiten el Barri Vell de Girona, l'anàlisi de la demanda del consumidor que va a l'aeroport i la investigació de les rutes que fan els turistes per mitjà d'un GPS que mesura els diversos recorreguts. Aquests són alguns dels estudis fets pel Laboratori Multidisciplinari de Recerca en Turisme (LMRT), de l'Insetur de la UdG. També hi ha un altre grup de recerca en turisme.

El laboratori va néixer amb la voluntat de ser un àmbit de treball empíric, d'experimentació i recerca de noves fórmules en l'àmbit turístic. Integra una visió des de diverses perspectives, entre les quals hi ha l'economia, el dret, el patrimoni, la geografia, la tecnologia i la sociologia. Aquest laboratori, que s'ubica dins la Facultat de Turisme, té com a objectiu fer recerca científica en l'àmbit d'aquest sector i ser una eina transmissora de coneixements. Aquest centre s'ha especialitzat prioritàriament en el turisme cultural. Alguns dels seus projectes d'investigació han estat: Rutes turístiques culturals: estructures de gestió i plans d'acció, finançat per la Generalitat (2001); Gestió del patrimoni cultural monumental i artístic pel turisme, finançat per la Xarxa d'Escoles de Turisme de la UdG (2002); Desenvolupament d'un instrument per mesurar la imatge de les destinacions turístiques culturals de l'interior: una aplicació al cas de Besalú, finançat per la Generalitat (2002); una investigació del desenvolupament de productes turístics a Figueres, finançat per l'Ajuntament (2003), i finalment entre els més recents hi ha Anàlisi de les definicions del turisme cultural i de les formes de recompte dels turistes culturals (2009), fet amb l'Institut de Patrimoni Cultural de Catalunya.

Actualment el grup està format per una vintena de professionals, entre els quals hi ha doctors de la UdG (que porten el pes de les investigacions), doctorands i col·laboradors externs.

Centre de referència

El Laboratori Multidisciplinari de Recerca en Turisme es va crear el 2001, i el seu objectiu és ser un centre de referència a l'Estat espanyol. Segons destaca Núria Galí, doctora i codirectora del grup, els projectes que s'hi desenvolupen són molt variats i s'ha dut a terme molta recerca per mitjà d'encàrrecs d'institucions. El tema d'un dels estudis que es porten a terme ara és la demanda de la vall de Boí. En aquest cas s'està aplicant la metodologia de seguiment dels visitants per conèixer el seu comportament en aquest espai concret. També es realitzen estudis d'imatge de diversos llocs. Un d'aquests estudis consisteix en l'anàlisi a partir d'una mostra de 3.000 fotografies de Barcelona que els visitants s'han descarregat d'internet, per saber quines imatges s'enduen.

El grup ha presentat un projecte al Ministeri de Ciència i Innovació per tal de desenvolupar un estudi d'imatge de cinc ciutats de l'Estat espanyol, per saber quina és la imatge que en tenen els turistes abans i després de l'experiència, i també el seu comportament quan hi són. També s'estan impulsant diversos projectes, alguns per fer estudis sobre les novetats en el sector turístic i l'evolució del mercat rus. El grup vol ser una plataforma també per a la redacció de memòries de recerca i d'elaboració de tesis doctorals. Actualment s'estan fent tesis sobre turisme i paisatge, sobre el comportament de la demanda en situació de crisi, sobre el turisme religiós i la demanda turística als aeroports, entre d'altres.

Moltes de les recerques que ha fet el grup s'han recollit en publicacions i hi ha nombroses monografies, comunicacions i ponències editades. Algunes de les recerques han donat com a fruit memòries d'investigació per a l'obtenció del diploma d'estudis avançats (DEA), com ara El turisme cultural: una aproximació conceptual i algunes aplicacions, La construcció de la imatge turística de Girona i La construcció de la imatge turística de la Garrotxa. Del paisatge de l'Escola d'Olot, al paisatge volcànic, entre d'altres.

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.