DIANA GONZÁLEZ

COORDINADORA DEL «BICICLETA CLUB DE CATALUNYA»

«Els ciclistes pugen a les voreres perquè la ciutat ja no és segura»

Com a coordinadora del Bicicleta Club de Catalunya, Diana González es dedica a dirigir tota mena d'activitats per fomentar l'ús de la bicicleta i també treballa per conciliar aquest mitjà de transport amb els vehicles a motor i els vianants.
Les grans ciutats s'han convertit en un terreny que es disputen els vianants, les bicicletes i els conductors de vehicles. Quina solució hi ha?
–«La solució és la convivència i la convivència passa per la democratització de l'espai. El vehicle privat motoritzat està acaparant la majoria de l'espai de la via pública. I això no és discutible: no hi cabem.»
–Però els vianants també poden veure les bicicletes com un element que envaeix el seu espai.
–«L'espai és limitat i el model de mobilitat s'ha de canviar perquè tot està saturat. El que hem d'aconseguir és que les persones ens puguem moure millor optimitzant l'espai.»
–I cap a on ha d'anar aquest canvi de model de mobilitat?
–«Doncs ha d'haver-hi menys espai per als cotxes i més per als models que són més sostenibles i més amables, és a dir, per a la gent que va a peu, la gent que va amb bicicleta i la gent que usa el transport públic.»
–La gent no renunciarà fàcilment al cotxe...
–«Sí, però a les ciutats hi ha cada vegada més concentració de persones i no hi ha més solució que repartir més bé l'espai disponible. També cal modificar alguns hàbits, per exemple renunciar al cotxe per als viatges curts. Hem de tenir en compte que el cinquanta per cent dels desplaçaments que es fan a les nostres ciutats amb cotxe és per fer menys de tres quilòmetres. Si no som prou intel·ligents per veure quin tipus de desplaçament ens convé, aleshores és lògic que passi com a algunes ciutats europees que es plantegen restriccions de vehicles. Si no, arribarà un moment que ningú no es podrà moure.»
–Els ciclistes tenen dret a pujar a les voreres?
–«Això no és l'origen del problema sinó una conseqüència més. Els ciclistes busquen espais segurs, no voreres, i la ciutat ja no és segura.»
–Però aquest espai de seguretat que busca el ciclista, deixa de ser-ho per al vianant.
–«La prioritat sempre és el vianant però estem vivint un procés de canvi. Cal tenir present que els ciclistes també són vianants, no és pas que de sobte unes persones hagin caigut damunt una bicicleta i s'hagin posat a pedalar. Si agafem les estadístiques del bícing veurem que la major part dels usuaris són vianants. Vianants que en realitat no estan reclamant una bici sinó un canvi del model de mobilitat.»
–Quin objectiu té el Bicicleta Club de Catalunya?
–«El nostre objectiu és la normalització de l'ús de la bicicleta, que cada vegada hi hagi més persones que la descobreixin i la facin servir més sovint. Vam néixer l'any 2000 i a Catalunya tenim vuit mil socis.»
–Hi ha ciclistes que se salten semàfors en vermell...
–«De ciclistes incívics n'hi ha com també hi ha conductors de vehicles motoritzats que ho són. Un ciclista ha d'actuar més com un vianant que no pas com un vehicle motoritzat. Al cap i a la fi són dues cames, independentment que siguin sobre la vorera o sobre els pedals.»
–A vegades sembla que els ciclistes ho volen tot, els avantatges dels que van a peu i també els dels que van en cotxe.
–«Hi ha gent per tot, però el que cal veure és què fan els països amb més tradició de bicicletes, els països nòrdics o mediterranis com Itàlia. I el que fan és protegir-les. El primer esglaó de vulnerabilitat és el vianant. El segon és el ciclista. Per això, quan va dalt d'una vorera, el ciclista s'ha d'adaptar a la velocitat del vianant.»
–A vostè la imagino feliç en un carrer de la Xina, envoltada de centenars de bicicletes.
–«Més que a la Xina, a Friburg, una de les ciutats més modernes d'Àustria, on tenen una convivència absoluta a l'hora de circular i una combinació impressionant entre transport públic i bicicleta. A la Xina, no. A la Xina hi ha moltes bicicletes però el caos és absolut.»
Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.