Un 70% dels alumnes que atén Càritas, en situació de marginalitat per la crisi

La meitat dels nens no reben estímuls educatius per part dels pares, aclaparats per altres problemes

El servei d'intervenció educativa (SIE) de Càritas atén alumnes amb problemàtiques socioeducatives que no són exclusives d'alumnes immigrants nouvinguts. Així, el 50% dels 351 alumnes d'entre el 6 i els 16 anys atesos en els dinou SIE que Càritas té en el territori gironí han nascut a Catalunya. A diferència dels cursos anteriors, els responsables d'aquest programa van detectar que durant el curs 2008/09 els efectes de la crisi econòmica es deixaven sentir de manera especial en la mainada que van atendre. En concret, i segons va indicar ahir el responsable dels projectes educatius, Caye Gómez, fins a un 70% dels alumnes que van passar pel SIE patien, de manera directa o indirecta, entre tres i més de set factors de risc d'exclusió social. Entre els factors de risc amb més incidència hi ha la pobresa econòmica, la pobresa d'habitatge, el poc estímul i suport familiar, l'atur i l'analfabetisme funcional. Gómez va afegir que l'actual situació de marginalitat, que en un 30% dels casos és molt greu, ha augmentat de vint punts respecte dels darrers anys.

Per intentar revertir aquesta situació, Càritas vol dur a terme un seguit d'accions per intentar involucrar més els pares en el procés d'aprenentatge dels seus fills. El secretari general, Salvador Maneu, va remarcar la importància d'intervenir en aquesta situació adduint que, si això no es fa, aquests nens es veuran abocats a una situació laboral en precari.

D'altra banda, Càritas durà a terme una campanya per captar més voluntaris per al SIE i passar dels 135 actuals als 200.

Més recursos per a l'atenció a la diversitat

Una altra de les constatacions de Càritas en aquest estudi és que si bé la meitat dels escolars que atenen en el SIE són alumnes amb necessitats educatives especials (NEE), sis de cada deu nens amb NEE no tenen, a l'escola, una adaptació curricular individualitzada que els permeti progressar segons les seves capacitats. El responsable dels projectes educatius de Càritas va assegurar que aquesta mancança no és atribuïble als centres educatius, sinó a la falta de recursos de què disposen per atendre la diversitat. I en aquest sentit va instar el Departament d'Educació a plantejar-se què passa amb aquesta qüestió. Amb tot, Gómez va reconèixer que des del curs 2005/06 fins al curs passat, el percentatge d'alumnes amb NEE que tenen una adaptació curricular ha augmentat i ha passat del 8% al 21%.

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.