PERE NAVARRO I OLIVELLA

DIRECTOR GENERAL DE TRÀNSIT DE L'ESTAT

«No posem famosos a les campanyes perquè mai saps si l'endemà infringiran»

Creu que el carnet de punts és un gran invent, perquè és un mètode pedagògic que obliga els conductors a administrar-se els punts, i tot i que des que dirigeix el trànsit a tot l'Estat ha disminuït i molt el nombre de morts, creu que no és matèria per fer discursos triomfalistes

mortalitat
«És veritat que s'ha reduït el nombre de morts, però no estic content i em produeix rubor dir-ho. No em sentiria còmode fent discursos triomfalistes»
prostitutes a la carretera
«Nosaltres no en som partidaris per una raó molt senzilla: distreuen els conductors»
alcohol
« En aquest país l'alcohol continua sent un problema de primera magnitud»
radars
«Els radars han de ser en llocs amb prou intensitat de trànsit, per domesticar el factor de risc»
cinturó de seguretat
«Ningú ja no dubta de la seva efectivitat i el 95% dels conductors ja se'l posen»

Hem quedat per fer l'entrevista a Girona, aprofitant que Pere Navarro encara hi manté contactes i amics des de la seva època de governador civil. Aquest cop ve per dinar amb la penya gastronòmica del Xai Màgic a Vilamalla. El màxim responsable del trànsit a l'Estat diu que cada cop li agrada menys conduir (a Madrid té xòfer i a vegades va amb moto), i que sempre es troben recursos alternatius. Ha arribat amb Ryanair, i la cap de la prefectura de Trànsit a Girona, Carmen Padial, l'ha anat a recollir en cotxe a Vilobí. Abans de seure a la taula, anem a voltar pel carrer perquè pugui comprar tabac (aquest estiu ho va deixar, però l'estrès i altres factors el van fer recaure) i inspeccionar la ciutat des d'on va governar. Un guàrdia civil l'atura per presentar-li els seus respectes i recordar-li que havia custodiat l'entrada del Govern Civil, quan Navarro hi habitava; a les escales de prefectura ha d'atendre (ho fa amb diligència i la paciència que el caracteritza) un ciutadà que vol saber com canviar el seu carnet deteriorat. Quan passem davant de la que havia estat la seu del Govern Civil, fica el cap a la porta per assenyalar els vitralls que, recorda, li van portar problemes perquè, aquell temps, tenien incorporada una àguila, inequívoc símbol franquista. S'exclama de saber que aquell noi, Manel Serra, que estava al consorci presideixi Caixa Girona. En un estanc compra Gauloises, i una comercial intenta encolomar-li, sense èxit, un tabac danès que es veu que té unes virtuts gairebé medicinals. Davant dels jutjats recorda la tossuderia dels jutges, quan es va acabar l'edifici, que no s'hi volien traslladar per manca de seguretat. Comprova que les banderes són al seu lloc al singular i discutit balcó. Es deixa fotografiar damunt d'una girocleta (sempre li ha agradat pedalar i ha promocionat la bicicleta a ciutat i a muntanya) i, així, un cop ha captat les sensacions i els records gironins, es deixa fer preguntes sobre el seu paper a Madrid.

–No pareu de fer modificacions del Codi Penal i del de circulació. Què ens espera, ara, la prohibició de fumar mentre es condueix?
–«Sí que ens ho havíem plantejat, però al final van pensar que la gent era prou madura i que decidís pel seu compte si havia de fumar o no. Ara estem amb l'aplicació definitiva de la nova llei de trànsit, aprovada precisament el dia de Sant Narcís, que el que sí que prohibeix és la manipulació del GPS en marxa. En matèria de trànsit, com tantes altres coses a la vida, una mesura porta a l'altra. El permís de punts havia de comportar una reforma del Codi Penal. Pensa que la seguretat viària té una malaltia greu, i no hi ha tractament indolor. I has de fer tractament per evitar la pandèmia. El carnet de punts és un molt bon sistema, perquè el ciutadà els disposa i els administra. Jo els tinc tots, 14. Alguns alcaldes han adoptat el sistema per a les infraccions municipals: per exemple, si a un bar el sancionen, li treuen un determinat nombre de taules de la terrassa.»
–A vegades els ciutadans pensen que es busca més cobrar que prevenir.
–«Nosaltres acceptem amb resignació cristiana que contínuament ens diguin que tot ho fem per recaptar. Però no és just que cada dia ens hàgim d'escoltar això. És impossible que a la DGT ho fem tot només per cobrar. És una excusa de mal pagador, al ciutadà li costa d'admetre, i això és molt humà, que ha infringit i que l'han enxampat, i que mereix un càstig.»
–Però la darrera reforma, que preveu grans rebaixes a les multes si les pagues ràpidament i sense protestar, sembla que va dirigida a córrer per cobrar i fer caixa.
–«És una reforma feta en època de crisi, i la idea de les multes exprés, com ja s'han anomenat, és compartir l'estalvi amb el ciutadà. Si amb un procediment més ràpid estalviem paper, temps i feina, és normal que compartim estalvi amb l'infractor i li apliquem una rebaixa.»
–Però si els infractors fossin castigats a fer serveis a la comunitat, també seria pedagògic i útil...
–«Sí, també... [no allarga més les explicacions]»
–Hi ha qui té la sensació que a Catalunya els Mossos van més a la caça dels infractors que no pas la Guàrdia Civil a la resta de l'Estat.
–«Tothom pensa que el seu territori està més controlat que els altres... Les sancions han de ser percebudes com a raonables, no pot haver-hi sensació d'impunitat, hi ha d'haver immediatesa, ha de ser pedagògica i s'ha de fer amb transparència. I no pot haver-hi excepcions.»
–Què vol dir això de les excepcions?
–«Doncs, per exemple, que s'ha de modificar el codi perquè els taxistes, que en són exempts, també tinguin l'obligació de dur el cinturó de seguretat. Ara només els podem convèncer que se'l posin, no els hi podem obligar.»
–Hi ha molta picaresca. S'escapen de pagar gaires infractors?
–«La picaresca no afecta el nucli del sistema. Hi ha casos puntuals que són molt graciosos per sortir a la premsa, però no afecten la globalitat. Hi ha mecanismes per detectar els fraus. Per exemple, no se'ns va escapar el cas d'una empresa de transports que volia fer-nos creure que un xòfer romanès havia fet dues infraccions de velocitat en mitja hora de diferència, l'una a Cantàbria i l'altra a Andalusia. Impossible...»
–Les infraccions que imposen les policies locals suposen la retirada de punts o queden impunes perquè els sistemes policials no estan integrats?
–«Amb la incorporació del carnet per punts, van tenir l'oportunitat històrica d'integrar les policies locals, que considero en el mateix nivell que la Guàrdia Civil en matèria de trànsit, al sistema de seguretat, i els van integrar a la xarxa.»
–Això vol dir que, per exemple, si un conductor és enxampat a Puigcerdà, les dades aniran a la DGT?
–«Concretament, a Puigcerdà no ho sé. Però estan integrades les principals poblacions amb policia local.»
–Vaig llegir una frase seva que deia que el cinturó és l'invent que ha salvat més vides després de la penicil·lina. Ho creu de debò o era un eslògan per quedar bé?
–«Realment, és un dels invents que ha salvat més vides. El 2009 va fer 50 anys que es va inventar el cinturó de seguretat. És un invent suec, dels tècnics de Volvo, i se'ls hauria de fer un reconeixement. Amb el tema del cinturó ja hem fet un tomb, un canvi de cultura, ja han passat aquells temps que la gent es procurava un certificat mèdic i s'excusava dient que estava eximit de dur-lo, i també s'han acabat les llegendes urbanes que deien que una vegada algú va morir perquè es va estimbar i en dur el cinturó va quedar atrapat. Ara ja ningú discuteix que és útil. Ara estem a un nivell d'ús del 95% pel que fa als conductors i acompanyants. Hem d'avançar amb els ocupants del darrere.»
–S'ha fet el mateix canvi de cultura pel que fa a l'alcohol?
–«En aquest país tenim un problema greu amb l'alcohol. Tot i que els positius en les proves d'alcoholèmia han passat del 4,2% a l'1,9%, tot i que s'ha consolidat el consum de cervesa sense alcohol i també s'ha imposat el conductor alternatiu, malgrat tot, tenim un problema de primera magnitud, tal com demostra que en el 33% de les autòpsies a conductors morts es detecta alcohol a la sang. És un tema cultural, són 3.000 anys de celebracions a base d'alcohol. I no es tracta de no beure, es tracta de no conduir quan has begut. I tothom ho sap, però així i tot...»
–Doncs la millor campanya de prevenció continua sent aquell clàssic de Steve Wonder de Si bebes no conduzcas?
–«Ja hem endegat una nova campanya [es refereix a la del minut de silenci] per preveure que la gent no begui, però defugim de fer-hi sortir cap personatge famós, perquè mai tindrem cap garantia que un dia no l'atrapin conduint begut i ens desvirtuï el missatge. En trànsit és més important el que fas que el que dius.»
–I la velocitat. La gent entén els riscos de la velocitat?
–«Hi ha el problema que en el món actual la velocitat és un valor en alça: el tren ha de ser més ràpid, l'ADSL, també... i això marca una tendència que també afecta el món del trànsit.»
–La situació dels radars està pensada per prevenir o per recaptar?
–«Cada territori decideix on posa els radars. La veritat és que molts punts negres són en carreteres secundàries on a vegades no es posen radars perquè el límit de velocitat no és el genèric i els radars s'han de posar en llocs on hi hagi una certa intensitat de trànsit i en rectes per domesticar el factor de risc.»
–El fet d'haver d'estar tan pendent dels senyals de limitació, dels comptaquilòmetres, dels avisos de radar i de tot plegat no fa que el conductor es pugui despistar i condueixi sense la lògica i la prudència normals?
–«A Europa ja hi ha un debat molt interessant que apunta que els taulells dels cotxes estan massa carregats d'informació, que acaba saturant el conductor, i els especialistes es decanten per una tendència minimalista. Menys elements al tauler i que sigui la carretera la que parli al conductor.»
–Els vorals de les carreteres són plens de prostitutes. Com ho veu?
–«Nosaltres no en som partidaris, d'aquestes noies, perquè distreuen els conductors.»
–El 2003 es van comptabilitzar 5.400 morts a l'Estat; vostè va entrar en el càrrec el 2004, i el 2008 el nombre va passar a 3.100. Li agradaria sortir a la Viquipèdia com la persona que ha fet reduir almenys a la meitat la mortalitat a les carreteres?
–«És veritat que s'ha reduït el nombre de morts, però no n'estic content i em produeix rubor dir-ho. No em sentiria còmode fent discursos triomfalistes. No és digne sortir a dir, per exemple, «aquest cap de setmana només hi ha hagut vuit morts», perquè els familiars d'aquestes vuit persones ens diran, amb raó, que som bojos. No es pot mercadejar amb vides humanes. Nosaltres hem de lluita per un canvi de comportament en la circulació, i hem de prioritzar sobretot la seguretat sobre la fluïdesa. I quan passi el temps, la gent no entendrà com fa uns anys van poder viure veient com morien vuit mil persones l'any a la carretera.»
– Ha baixat el nombre de víctimes mortals, però cada cop hi ha més accidents de motoristes. Se'n sent un xic responsable, per haver instaurat que es puguin conduir motocicletes de fins a 125 cc sense carnet específic de moto tenint el de cotxe?
–«És un sistema que vam copiar de França, i ho demanaven els ajuntaments com a alternativa als cotxes, que tant col·lapsen, i ens deien que les motos de 125 eren molt segures. Res no és perfecte.»
–Condueixen millor els homes o les dones?
–«La veritat és que les dones tenen molts menys accidents. La llegenda urbana s'ha acabat, i ningú ja no pensa que una dona al volant és pitjor que un home. Varia la relació que homes i dones tenen amb el cotxe, ja que ells el perceben com un valor de poder, i elles, en canvi, com una eina.»
–En trànsit és molt important el paper del 112, del servei d'emergències. Con funciona?
–«És un servei que correspon a cada comunitat.»
–Però funciona bé o malament?
–«Correspon a cada comunitat.»
–Li queda gaire temps en el càrrec?
–«Cada divendres el Consell de Ministres em renova la confiança. Guardo una entrevista que em vas fer quan era governador que es titulava que estava tant eventual en el càrrec com el primer dia. Doncs ara la situació és igual. Tot és eventual.»
Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.