Canals

24 anys d'injust oblit

La història dels ral·lis té un capítol molt emotiu dedicat als cotxes del Grup B. Lancia n'havia construït un que no va arribar a competir mai

L'accident que l'any 1986 va costar la vida a Henri Toivonen i el seu copilot, Sergio Cresto, quan disputaven el Tour de Còrsega amb un Lancia Delta S4, va sentenciar de mort els vehicles del Grup B i els que l'havien de succeir a partir del 1987, els de Grup S. Era el mes de maig, i Lancia, mitjançant Abarth, treballava en el projecte del vehicle que havia de prendre el relleu de l'S4. El seu distintiu era la sigla ECV (experimental composite vehicle), denominació derivada del tipus de xassís: de fibra de carboni, una tecnologia realment innovadora en aquella època. Però com que aquella primera –i finalment única– unitat era per experimentar, l'estructura era mixta: a l'entramat tubular del Delta S4 se li havien aplicat reforços al davant i als laterals de fibra de carboni, sobre els quals quedava fixada la carrosseria.

Amb la fulminant prohibició dels cotxes del Grup B a les proves del mundial, Lancia no va tenir cap altra sortida que posar-se a treballar en els futurs vehicles del Grup A, radicalment diferents i molt més civilitzats que aquelles feres que rellevarien des del gener del 1987. Tot el material existent quedava obsolet i era arraconat allà on fes menys nosa. Així de clar i alhora cruel en tractar-se d'autèntiques joies de la tecnologia per les quals actualment es paguen molts i molts diners. I sí, allà arraconat i cada dia més empolsegat va quedar aquell Delta ECV que durant l'estiu havia fet només alguns quilòmetres, simplement per verificar que tot funcionava segons el que estava previst. Mesos després, Abarth va posar a la venda tot l'estoc d'aquells cotxes, que en el millor dels casos arribarien a ser propietat d'algun privilegiat col·leccionista.

Mai no és massa tard.

Giussepe Volta, un conegut preparador italià, va comprar un lot del qual formava part aquell Delta ECV. Un cotxe que no servia absolutament per a res i que, per tant, només podia seguir arraconat, per no dir oblidat. Una situació que es va allargar fins que el mes de febrer d'aquest any un jove enginyer va convèncer Volta d'anar-lo rehabilitant. Labor feixuga en què hi va posar la seva mà i la seva ment privilegiades Claudio Lombardi –creador, juntament amb Sergio Limone, d'aquest cotxe–, que s'acabava de jubilar després d'una etapa professional com a tècnic de motors a Ferrari F-1 i Aprilia, en el programa del mundial de superbikes.

D'aquesta manera, pràcticament un quart de segle després, el Delta ECV va tornar a la vida i per primer cop el públic el va poder admirar. Va ser a principis d'octubre al Rally Legend, a San Marino, on Massimo Biasion –campió del món de ral·lis els anys 1988 i 1989, amb Lancia– va tenir l'honor de pilotar-lo en una exhibició. Al seu costat, Volta, el cofoi propietari, i un més que feliç Claudio Lombardi, que de segur que no s'hauria imaginat mai que arribaria a viure un moment tan emotiu com aquell.

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.