CiU acusa el tripartit d'acceptar un acord «a qualsevol preu»

ERC i ICV recorden a l'Estat que té inversions pendents de fer a la xarxa

CiU va parlar del traspàs de rodalies com d'un acord «amputat», perquè «no té ni els trens, ni les vies, ni les estacions, ni els Regionals». Així de contundent va ser el portaveu de CiU al Parlament, Oriol Pujol, que va argumentar que al tripartit «se li acaba el temps» –ja que la legislatura es troba en el seu tram final–, i per això ha acceptat un traspàs coix. «Si s'accepta un traspàs com el de rodalies cal recordar llavors que això ho acabaran pagant els catalans», va criticar Pujol, que també va advertir que «qualsevol millora» del servei «haurà d'anar a càrrec dels catalans».

L'altre grup a l'oposició, el PP, creu que el traspàs de rodalies arriba «tard i malament». «Els catalans hem de notar el canvi, no ens podem donar per satisfets només amb el traspàs», va afirmar Josep Llobet, portaveu adjunt del partit al Parlament. Per aquest motiu, va demanar que la primera mesura de la Generalitat sigui «congelar les tarifes».

Els membres del tripartit van aplaudir l'acord per al traspàs de rodalies, per bé que amb un grau d'entusiasme diferent. La portaveu adjunta del PSC a la cambra, Carme Figueras, no va dubtar a qualificar-lo com el traspàs més important que s'ha fet a la història del país després del dels Mossos d'Esquadra. Així, Figueras va titllar-lo d'«històric» i de «gran acord», perquè preveu les aportacions de l'Estat per fer front al dèficit de rodalies en els propers anys.

És, precisament, la concreció i compliment real de les inversions del govern espanyol el que preocupa ERC i ICV, que celebren l'acord per al traspàs amb matisos. El secretari general d'ERC, Joan Ridao, va recordar que «queda pendent que l'Estat compleixi a partir de 2010 el pagament dels 4.000 milions d'euros compromesos pels pròxims sis anys per modernitzar la xarxa i fer inversions estructurals», com la connexió amb l'aeroport o de la línia orbital. «Res de tot això figura ara mateix en els pressupostos de l'Estat de 2010», va puntualitzar Ridao.

Per ICV, el seu secretari general, Joan Herrera, també va recordar al govern espanyol que «té pendent una forta inversió». A més a més, però, va reclamar «posar condicions» a Renfe per decidir el 2011 si continua com a operador del servei. «És un dia històric, però que no pensi el govern –espanyol– que amb això es treu el mort de sobre. Té un compromís d'inversió a la xarxa de ferrocarril convencional, ja que les vies continuen sent competència seva», va recalcar. Herrera també va avisar que «amb el traspàs no tot començarà a funcionar immediatament», perquè el servei ha estat «abandonat durant dècades».

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.