Política

Models electorals

Eines i estratègies

Secrets de campanya

La cursa importa pràctiques dels EUA però amb èxit divers

Ha creat la xarxa Cativistes, que permet als simpatitzants una relació permanent, inspirada en la d'Obama

Ha posat en marxa els mítings llampec, destinats a un públic reduït

Les anticampanyes no arrelen: CiU ja va desestimar la de fa 4 anys, i el PSC enterra els vídeos que ridiculitzen Mas

David Madí:“Durant la campanya, CiU farà uns 60 actes diaris. Pensem fer una gran pentinada pel canvi”
Jaume Collboni:“A partir d'ara farem una campanya propositiva. Combinarem mítings normals i llampec”

David Madí i Jaume Collboni són els responsables de l'estratègia de CiU i el PSC davant les eleccions del 28-N. Tots dos són els que han desenvolupat més els nous formats per acostar-se a l'electorat. No s'han limitat a internet. Cada partit a la seva manera s'ha inspirat en les pràctiques dels Estat Units, on estan més avançats, i les han adaptat a Catalunya. L'èxit, per ara, és divers. Els nacionalistes tenen l'electorat molt mobilitzat, i els socialistes, no.

CiU ha posat en marxa la xarxa social interna Cativistes, a través d'internet, inspirada en el concepte de Casa Gran del Catalanisme. És un model semblant al que va utilitzar Barack Obama. “Cativistes és un pols d'activisme catalanista i fa de portaavions per desembarcar després a la xarxa amb una estratègia coherent”, explica Madí. A través de Cativistes, els més de 2.000 simpatitzants que en formen part estan connectats de manera permanent. El catedràtic en comunicació Toni Aira precisa que Cativistes manté diferències amb Mybarackobama, que era el nom de la xarxa dels demòcrates, que dividia més l'electorat en segments. “Targetitzaven més”, assenyala.

Sobre la campanya de CiU plana una incògnita, que són les nou banderes catalanes que apareixen en ocasions darrere el candidat, Artur Mas. Han despertat tota mena de teories. “Se sabrà després de les eleccions”, insisteix Madí, que anuncia que les nou senyeres tornaran a aparèixer a partir d'ara. “Ja es veurà quan sí i quan no”. El fet és que Obama apareix també en moltes imatges al davant d'una munió de banderes nord-americanes, seguint l'ús desacomplexat dels símbols als Estats Units.

CiU ha creat un format propi, que són les Docsessions, en les quals combina una exposició del candidat amb la presència de convidats estel·lars i una comunicació en directe a la xarxa. Ara l'aplica en un model més reduït. “Les vam pensar amb una idea bàsica: explicar què vol dir el canvi, omplir-lo de continguts, i a més, interactuant”, hi afegeix David Madí. CiU parteix de la base que la política 2.0 no existeix, sinó que, en tot cas, és la política, la que té presència a la xarxa. I a més de la coordinació interna de Cativistes, la federació té contractada l'empresa Cink per desenvolupar-se a les xarxes socials Facebook, Twitter i Tuenti. Durant la campanya, però, CiU confia sobretot en els actes. “En farem uns seixanta de diaris per intentar fer una gran pentinada del país”, precisa Madí. Artur Mas té programada una activitat més intensa que en la campanya de fa quatre anys, amb tres actes al dia.

‘Speaker's corner'

El PSC s'ha inspirat en el model nord-americà per als mítings llampec que protagonitza José Montilla, que demanen la presència de poc públic i tenen un bon rendiment mediàtic. “És el model de l'speaker's corner [racó de l'orador], que ja s'utilitzava als anys vint. És el més directe i el que permet més contacte amb la gent”, indica Collboni. Durant la campanya que comença aquesta setmana, el PSC pensa combinar aquesta mena de mítings petits, que no requereixen una gran mobilització, amb els de format habitual. Montilla ja ha fet almenys quatre mítings llampec, a places cèntriques de localitats del Baix Llobregat i a tocar d'un mercat. El candidat sempre hi apareix envoltat de simpatitzants amb cartells o rètols a favor del candidat. “Als Estats Units estudien encara més els detalls. Ells van idear posar gent darrere els polítics durant els mítings, i fan càstings per triar-los en funció del target de l'acte: un afroamericà, dos joves, un jubilat...”, assenyala el catedràtic Toni Aira.

A diferència dels Estats Units, però, és evident que a Catalunya les anticampanyes no arrelen. CiU ha desestimat repetir el DVD de fa quatre anys, Confidencial CAT, i al PSC no li han funcionat els vídeos que ha llançat per internet en què ridiculitza Artur Mas, com ara el dels pentinats exagerats del candidat. Hi ha dirigents de la formació que els critiquen obertament perquè consideren que el que s'aconsegueix és l'efecte contrari, mobilitzar l'adversari. La direcció socialista ha enterrat aquesta mena de campanya i no difondrà més vídeos de to sarcàstic. Segons Collboni, a partir d'ara faran una “campanya propositiva”, situant el debat en l'autogovern i les qüestions socials. “Per a nosaltres CiU té posicions ambigües i contradictòries, i el PSC les té clares”. A més dels mítings, sobre el terreny els socialistes fan reunions de grup, les denominades tupperware, insistint en el boca-orella. “Ho estem fent des de fa dues setmanes”, recorda el cap de campanya. A més d'això, el PSC ha obert les webs electorals Presidentmontilla.cat i Sociates.cat, i ha demanat a tots els seus consellers que tinguin “identitat digital” a Twitter i Facebook. El que ja és definitivament clar és que no hi haurà debat cara a cara televisat d'Artur Mas i José Montilla. Ni nacionalistes ni socialistes el preveuen.

15
dies
té de durada la campanya electoral, que començarà a les 00.00 hores de divendres.
Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.