Política

Barcelona

Trias vol que el transport públic també sigui gratuït per a joves de fins a 16 anys

La mesura tindria un cost de 3 milions d'euros anuals i podria beneficiar uns 50.000 usuaris

El candidat de CiU aposta pel bus per cobrir la franja nocturna

Davant les diatribes directes que l'acusen d'intentar dinamitar l'estat del benestar, CiU va llançar ahir una de les seves propostes estel·lars de campanya, amb la qual pretén marcar perfil social. El cap de llista nacionalista a Barcelona, Xavier Trias, es va comprometre a estendre, si és elegit alcalde, la gratuïtat del transport públic als usuaris de fins a 16 anys. La mesura, subjecta a una negociació amb l'Autoritat del Transport Metropolità (ATM), que és la que aprova les tarifes del servei a la xarxa integrada, entraria en vigor en el termini d'un any i se'n podrien beneficiar uns 49.800 joves. El cost anual seria de tres milions d'euros, “menys del que va representar la consulta de la Diagonal”, va recalcar Trias. Dia sí dia també, el candidat de CiU no es pot estar de recordar aquest episodi tan estrident que ha marcat el mandat de Jordi Hereu.

Aquest nou bitllet, batejat com a T-16, substituiria l'actual T-12, que ja va ser introduït a instàncies d'una proposta de la federació nacionalista. A diferència d'aquest títol, però, Trias va assegurar que els beneficiaris no hauran de costejar els controvertits 35 euros que ara es cobren en concepte de despeses d'emissió. Ja sigui per casualitat o per la dinàmica inherent d'una campanya, ERC també va plantejar ahir la creació d'aquesta T-16, en termes i condicions idèntics. En el cas de CiU, però, la seva implantació hauria d'estar complementada amb més modalitats tarifàries, com ara un abonament anual.

En un acte a la plaça Kennedy on va presentar el programa de la formació en matèria de transport públic, Xavier Trias també va expressar el seu compromís de posar en funcionament la xarxa ortogonal d'autobusos, i va ser ambigu sobre una possible ampliació del funcionament nocturn del metro. Segons el seu parer, ha de ser la flota del Nitbus, convenientment reforçada si cal amb noves línies o freqüències, la que tendeixi a absorbir aquesta franja del servei. En aquest context, i en una atmosfera impregnada per la controvèrsia de les retallades, el candidat de CiU va passar al contraatac. Concretament, va denunciar que les aportacions del govern estatal a la xarxa de transport públic barcelonina han caigut un 22,8% en tres anys –de 173 milions el 2008 s'ha passat a 133 enguany–, i que les de l'Ajuntament han baixat un 18% –de 89 milions a 73–. “S'omplen la boca per defensar el transport públic, però cada cop hi destinen menys diners”, va denunciar Trias. La número 4 de la llista d'Hereu, Assumpta Escarp, va rebatre l'acusació amb més xifres per enquadrar el debat en un nivell netament estadístic. “En els últims anys, l'Ajuntament, amb el lideratge del PSC, ha incrementat la seva aportació en termes absoluts en un 200%, de 49,7 a 98,8 milions d'euros”, va dir Escarp, que va titllar Trias “d'ignorant”.

LA FRASE

Hem de posar ordre en les bicicletes... És un disbarat on s'han posat determinats carrils bici a la ciutat
Xavier Trias
candidat de ciu a l'alcaldia de barcelona

Una nova ordenança per posar “ordre” en les bicis

Es declara un defensor ferm i entusiasta de les bicicletes, però a parer de Xavier Trias actualment hi ha un desori evident en relació amb la circulació de les bicicletes a la ciutat. Per això proposa aprovar una ordenança específica que en reguli l'ús i que estableixi, per exemple, limitacions com ara que puguin anar per les voreres. “S'ha de ser respectuós, i no pot ser que vint bicicletes vulguin travessar alhora per un pas de vianants”, va dir. També va criticar l'emplaçament de determinats carrils bici: “Alguns s'han fet en llocs on no hi caben o per on passa gent. A qui ho va idear, li haurien de donar un premi”, va reblar. Sobre el Bicing, va reiterar la voluntat de canviar el model de la bicicleta i de renegociar la contracta amb Clear Channel per esmorteir-ne el cost.

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.