El Port de Tarragona invertirà el 2010 de 4 a 6 milions en una estació de vaixells de creuer

L'ATP descarta per ara obrir una bocana al moll de Llevant, per cara, i farà la terminal a continuació del de Balears, en construcció

El Port de Tarragona recupera una de les primeres idees que havia assenyalat fa dos anys el seu president, Josep Anton Burgasé, en preveure una terminal de vaixells de creuer: fer-la a continuació del moll de Balears, més enllà del far de la Banya. La decisió es va prendre definitivament en el consell d'administració de dimarts passat, després de descartar la possibilitat d'obrir una bocana al moll de Llevant per obrir la dàrsena que hi ha davant del moll de Costa, el més proper a la ciutat i, per tant, un dels susceptibles d'atreure l'atracament de vaixells de creuer. Això, com la possibilitat de fer un nou moll per a vaixells de creuer a continuació de l'actual port esportiu, s'ha descartat per car i perquè no estaria llest «abans de vuit anys», tot i que els estudis que s'han fet per estudiar-ne la viabilitat s'incorporaran al pla director del Port.

Per com s'hi va referir Burgasé, es farà una estació més aviat de mínims, amb mitja dotzena d'habitacles per a passatgers, «per fer el primer salt i començar a captar tràfics».

La promoció, uns altres

També s'haurà de facilitar l'entrada i sortida del transport públic, ja que des del punt programat fins al litoral urbà hi ha gairebé tres quilòmetres. «En cas que tinguéssim èxit [i s'aconseguís atreure alguna companyia de creuers] en sis mesos, cosa difícil, ja posarem uns envelats», i si en un futur s'ha de fer una terminal gran de vaixells de creuers, «seria millor que ho fes la iniciativa privada». Amb aquests matisos, Burgasé va transmetre que l'ATP posarà la inversió inicial i «molta il·lusió», però que hi ha un camí llarg per recórrer, que passa per una oferta turística adequada als clients de creuers, i que són els agents socioeconòmics, les cambres de comerç, els patronats de turisme i les administracions, les que han de fer la feina per atreure un mercat que enguany només haurà portat fins a Tarragona una quinzena de vaixells i menys de 6.000 creueristes. «Hem d'aprofitar el volum de creueristes de Barcelona [més de dos milions de passatgers el 2008] per guanyar quota de mercat turístic», va concloure Burgasé. Segons va afegir, l'alcalde de Tarragona, Josep Fèlix Ballesteros, s'hauria compromès a posar fil a l'agulla a principis d'any, amb una comissió específica que treballi per captar empreses de creuers.

Driblatge a la crisi

Tot i perdre d'un 2 a un 4% del volum de tràfic de mercaderies –en comparació amb el 15% de davallada mitjana que ha afectat el sistema portuari estatal– el Port de Tarragona considera que ha estat un bon any, ja que, com ja havia avançat recentment, el tancarà amb uns 2,5 milions de tones de mercaderies mensuals, l'objectiu que s'havia marcat. Això significa un volum anual de 31,1 a 32,1 milions de tones, en comparació amb els 33 milions assolits el 2008. Burgasé ho va atribuir a l'esforç de les empreses i a la contenció de les taxes que els cobra l'ATP, que hauria deixat d'ingressar en aquest concepte uns 750.000 euros. El nivell d'execució de les obres previstes al port per al 2009 serà d'un 90-95% i això permetrà, segons el president, mantenir els 120 milions d'inversió prevista per al període 2009/10. L'ampliació de la terminal de contenidors o l'aprofundiment del calat del moll d'Aragó (d'11 a 14 metres), que permetrà als grans vaixells de cereals entrar fins a les instal·lacions mecanitzades de descàrrega, a més a més de la futura terminal de vaixells de creuers, són algunes de les actuacions més importants.

Els premis Apport

L'agrupació per a la promoció del port (Apport) va entregar ahir a la nit els premis del sector portuari tarragoní a l'empresa DP World Tarragona (projecció exterior del port), al comitè d'empresa d'Estatarraco (especial dedicació) i a Jordi Solé Estalella (premi a la professionalitat al capdavant de duanes).

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.