la contra

Blaumar, un exemple hoteler

L'hotel Blaumar, de Salou, és un exemple de com el sector de l'hoteleria té espai per a actuacions que combinen la bona pràctica estricta empresarial amb pautes que es poden emmarcar en l'àmbit de la responsabilitat social (RSE). És a dir, a innovar amb interès social o sensibilitat mediambiental en benefici del model competitiu de l'empresa.

Les pràctiques que en aquest sentit desenvolupa l'hotel Blaumar es recullen en la guia sectorial de RSE a la petita i mitjana empresa del sector de l'hoteleria. L'anàlisi és impulsada per l'Institut d'Innovació Social d'Esade i l'Obra Social de Caixa Sabadell, que avui presenten la publicació a la seu de l'escola de negocis Esade, a Barcelona.

La publicació recull els programes de conscienciació ambiental entre els seus clients i les actuacions implantades a l'hotel per a la millora de la gestió ambiental, que preveuen l'optimització de l'aigua i l'energia, la millora de la gestió dels residus i la comunicació als clients del conjunt de les accions, a més de la realització de tallers.

Entre les activitats destaca l'elaboració de sabó artesanal reciclant l'oli que s'ha fet servir a la cuina de l'hotel. Les pastilles de sabó es regalen com a producte d'acollida a les habitacions de l'hotel i a les promocions comercials que realitza el grup hoteler.

Aquestes iniciatives han reportat a l'establiment l'obtenció del distintiu Q de qualitat que atorga l'Institut per a la qualitat turística de l'Estat, la certificació ISO 14001 i el certificat europeu EMAS.

Els sistemes de gestió ambiental es van començar a aplicar fa deu anys, segons expliquen Joaquim Díaz, director resident de Blaumar, i Núria Varela, directora de qualitat i medi ambient. Se centren a conscienciar i transmetre que Blaumar hotel ha de ser un lloc sostenible i, per tant, consideren que les pràctiques de responsabilitat social han de formar part de la rutina diària. Els hàbits, però, són fruit de la millora contínua basada en un programa d'objectius, que s'auditen anualment.

Quines han estat les activitats i els resultats de Blaumar perquè hagi arribat a ser un motiu d'estudi? L'establiment amb 250 habitacions qualificat amb quatre estrelles ha reduït el consum d'aigua de 204 a 197 litres diaris per persona; el consum de gas s'ha reduït en un 6% i la generació de residus especials s'ha retallat d'una manera dràstica. Entre les mesures que s'hi han implantat figura la instal·lació de dosificadors per a productes de neteja a les habitacions i dispensadors de melmelada, cereals i mantega, que redueixen la generació d'embolcalls plàstics individuals i s'han substituït els envasos de llauna per productes envasats al buit i se n'han reduït 600 unitats. A les plantes de l'edifici s'han instal·lat separadors de materials perquè els utilitzin els clients, als quals també es trasllada la responsabilitat de contribuir al manteniment de l'entorn, com ara les platges de la zona, i s'ha posat a la seva disposició un servei de lloguer de bicicletes per potenciar l'ús del transport respectuós.

Núria Varela reconeix que la implantació no va ser fàcil i s'hi van haver d'implicar tots els agents relacionats amb l'establiment, des dels proveïdors fins al personal. «El que vam aplicar conscientment, fa deu anys, van ser les millores mediambientals» i, sense tenir una estructura formal en matèria de responsabilitat social d'empresa, «hem arribat a implicar tothom, ja que tothom s'hi sent còmode i copartícip.» El director, Joaquim Díaz, hi afegeix, en relació amb els clients, que els europeus són «els que consideren això més habitual» i els de la resta de l'Estat «ho valoren per la novetat que significa».

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.