El govern i els agents territorials aportaran 14 milions fins al 2013 perquè Ryanair continuï a Reus

La Generalitat n'hi posarà nou –dos més que fins ara– i el territori, cinc, un més

Amb l'objectiu de fer esvair qualsevol dubte sobre les intencions de Ryanair de mantenir la base que té a l'aeroport de Reus, la Generalitat, els ajuntaments de Reus i Tarragona, les cambres de comerç d'ambdues ciutats i el Patronat de Turisme de la Diputació han assolit un acord en un temps rècord. Fa dues setmanes el govern anunciava la seva intenció, que era afegir 500.000 euros més a la seva aportació anual en un quadrienni, la qual ha estat de 1.750.000 euros cada any fins ara. Els agents territorials també aposten fort, i al milió d'euros que han anat transferint a la companyia irlandesa, n'hi han d'afegir 250.000 més també fins al 2013. Aquests cinc milions de les institucions territorials més els nou que aportarà en quatre anys la Generalitat han d'aconseguir «consolidar el territori com a destinació turística», segons va subratllar el secretari de mobilitat, Manel Nadal.

Tot i que Ryanair demanava més diners –en concret, 4,5 milions d'euros–, la companyia ha hagut de «rebaixar les seves pretensions», segons va comentar l'alcalde de Reus, Lluís Miquel Pérez, i també comprometre's a oferir un centenar de freqüències de vol a la setmana en temporada d'estiu i 39 freqüències de vol durant els mesos d'hivern, «amb la possibilitat que es puguin ampliar en el futur», va concretar Nadal, en unes declaracions que es complementaven amb les del president del Patronat de Turisme de la Diputació, Joan Aregio, que hi afegia: «El que hem aconseguit és el que ens interessava més, lligar per més anys el contracte.» En aquest sentit, Aregio va recordar que Ryanair ha tancat bases en altres destinacions, com ara l'Alguer.

El futur, països nòrdics

Però l'acord, amb el qual s'ha demostrat «la suma d'esforços a nivell territorial i interinstitucional», segons va puntualitzar la portaveu de l'Ajuntament de Tarragona, Begoña Floria, comporta obrir-se a nous mercats. Si bé la setmana passada Ryanair va anunciar l'obertura de destinacions a Itàlia, Polònia i Irlanda, l'assignatura pendent ara és desplegar-se cap als països nòrdics, ja que el turisme britànic ja no té tanta fortalesa com abans, i fixar-se també en els països de l'est d'Europa. I tot plegat, en detriment dels anomenats vols domèstics, que no han tingut l'èxit esperat.

Entitat promotora

Després que la Generalitat i els agents territorials hagin fet ferm aquest acord, el pas següent és crear una entitat promotora que executi el full de ruta. Amb tot, ara s'ha d'esperar que la companyia irlandesa Ryanair confirmi l'arribada a l'aeroport de Barcelona, cosa que no es preveu fins passat l'estiu.

Un acord prorrogable dos anys més

ò. palau

Tal com diverses fonts properes han apuntat al llarg de les darreres setmanes, Joan Aregio –ha participat directament en les negociacions dels darrers dies amb la companyia– donava per fet ahir que Ryanair operarà aviat des del Prat: «Obriran segur a Barcelona.» Això –més que l'estrena de l'aeroport de Lleida, que serà «gairebé imperceptible» per a Reus–, és el que segons ell preocupava de debò els responsables tarragonins: «L'escenari que poguessin plantejar-se si valia la pena mantenir la base a Reus era ben real», reconeixia ahir. D'aquí l'esforç que, en tot just 15 dies, han fet les institucions per acostar-se a les demandes de Ryanair, malgrat que ja tenien conveni signat per a enguany. «Si ells demanaven més diners, nosaltres vam introduir la variable de demanar-los més temps per assegurar la base», explicava Aregio, que hi afegia que l'acord ja preveu que el 2013 es pugui prorrogar dos anys més si totes les parts hi estan d'acord.

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.