Fer negoci a les xarxes socials

Només el 10% de les empreses espanyoles intenta rendibilitzar aquests nous canals de comunicació, mentre que al Regne Unit és del 22% i als Estats Units del 29%

Tot i l'esclat de les xarxes socials a internet, sobretot amb l'èxit de Facebook, que cada vegada tenen més milers d'usuaris registrats, les empreses espanyoles, de moment, hi intervenen molt poc. Un estudi de Manpower Professional confirma que només el 10% de les empreses disposen d'una política formal sobre l'ús de les xarxes socials com ara Facebook, Linkedln i Twitter a la feina. Mentre que, en països on la implementació d'internet encara és més gran que a l'Estat espanyol, com és el cas del Regne Unit i els Estats Units, la presència empresarial arriba al 22% i el 29%, respectivament. Per contra, en contrast amb França, el rendiment encara és molt més baix: únicament del 2%.

Els usuaris, cada vegada més, creen un perfil que els defineix en les xarxes socials i els permet interactuar amb amics i coneguts, o bé amb persones amb les quals els interessa relacionar-se. La comunicació entre l'emissor i el receptor és exponencial i un sol missatge enviat per un usuari pot ser llegit després per milers d'usuaris. Tot i els temors que genera aquesta nova comunicació –amb perfils individuals autèntics i altres d'inventats–, les empreses dubten molt alhora de generar una construcció de marca, que suposi un bon màrqueting per, després, obtenir-ne un bon rendiment.

Com que la mitjana d'edat dels usuaris adeptes a les xarxes socials va dels 18 als 30 anys, els anunciants i les marques adreçades a aquest segment de la societat són les que més s'hi han intentat adaptar. Per aquest motiu, aquestes companyies han començat a potenciar la figura del community manager, perquè dinamitzi la marca empresarial a la xarxa social i es relacioni amb els clients i usuaris.

A l'estudi de Manpower es considera important que els empresaris sàpiguen trobar la manera d'utilitzar aquestes xarxes, ajudin els empleats a gaudir d'un equilibri adequat i evitin que els codis de conducta corporativa limitin les activitats creatives, que són un valor afegit dels treballadors.

Les caixes valoren com ser-hi

La Confederació Espanyola de Caixes d'Estalvis (CECA) va tractar, en una reunió interna amb directius de les entitats, les possibilitats d'utilitzar les xarxes socials com a nou canal de comunicació, especialment, per dirigir-se a un segment de públic jove, que és el que, de moment, més les fa servir. Les entitats d'estalvis comencen a explorar en conjunt les potencialitats de xarxes socials com ara Twitter, Linkedln i Facebook per interactuar amb els clients i captar-ne de nous a través de la xarxa. Els executius assistents a la reunió van valorar que no és fàcil encaixar amb un públic jove a través d'aquests canals, tot i que valoraven que pot ser una bona opció de futur, si es creen els mecanismes adequats, ja que s'estableix una relació molt directa entre l'emissor i els milers de reemissors potencials.

Una entitat d'estalvis va fer un salt a Facebook per potenciar el màrqueting a la xarxa social més utilitzada entre el públic adolescent de l'Estat espanyol, però no en va obtenir el resultat que esperava. En l'intent de comunicar-se més directament amb els internautes –fossin clients o no–, es va trobar que la resposta va ser un cúmul de queixes contra l'entitat. Al final es va suprimir el perfil, i no es va aconseguir el rèdit desitjat, amb el primer interès de demostrar que era una caixa innovadora i apostava pel nou canal. Per aquest motiu, responsables de la CECA van valorar que cal analitzar molt bé com presentar-se i què oferir als clients amb aquest perfil, que pertanyen a un segment social molt concret, especialment si els usuaris volen interactuar amb les caixes d'estalvis a internet.

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.