El Penedès, el Garraf i el Baix Llobregat es «vendran» com la Costa de Barcelona

Aquests territoris volen aprofitar l'atractiu de la capital a l'estranger per aprofundir en els mercats turístics

Si la marca Costa del Garraf, que es va posar en funcionament fa 25 anys, no ha passat del nivell administratiu, ara les comarques del Garraf, l'Alt Penedès i el Baix Llobregat volen aconseguir una marca que els permeti aprofitar el potencial que tenen per incentivar un mercat encara incipient en aquesta zona: el mercat turístic. Fa aproximadament un any, la Diputació de Barcelona va encarregar a la prestigiosa empresa Chias Marketing un treball de camp sobre les possibilitats de promoció conjunta d'aquestes tres comarques i, posteriorment, una proposta amb la qual poguessin trucar a les portes dels operadors turístics per atraure nous clients. Si bé el potencial de les tres comarques és clar, també és cert que al llarg dels últims anys han viscut fonamentalment del turisme interior, ja que la promoció fora de Catalunya i a l'Estat és complicada pel grau de desconeixement que hi ha d'aquesta zona. Lluitar contra això és difícil, així que la proposta de Chias Marketing a la Diputació de Barcelona és aprofitar la marca Barcelona, que ja està consolidada en el mercat internacional. Chias Marketing va proposar a principi de febrer que les tres comarques s'unissin sota el paraigua de la marca Costa de Barcelona, amb un lema permanent que diria Mar, modernisme i Penedès. La marca hauria de servir per cridar l'atenció dels grans operadors estrangers i el lema, per aprofundir en una oferta de platja i activitats nàutiques a la costa del Baix Llobregat i del Garraf, una oferta cultural lligada al reconegut prestigi internacional del llegat de Gaudí, i una oferta gastronòmica lligada a la terra, el vi i el cava.

La presentació del projecte, que es va fer a la Diputació de Barcelona, va trobar el suport de tots els representants dels consorcis turístics, associacions empresarials i sectors econòmics representats. Però l'alcalde de Vilafranca, Pere Regull, va obrir un nou debat. Per ell, és important que la marca inclogui el Penedès i que, per tant, aquest territori es vengui a l'estranger com la Costa de Barcelona i del Penedès. Regull creu que només així es podrà prestigiar i promocionar el Penedès vitivinícola des d'un punt de vista turístic. En canvi, a l'altra banda hi ha qui pensa que per una vegada aquest territori s'ha de poder aprofitar de la proximitat amb Barcelona per treure'n un rendiment. Les dues setmanes vinents seran decisives per trobar la marca definitiva.

Discrepàncies sobre la marca Penedès

Dimarts vinent, el Consorci de Promoció Turística del Garraf s'haurà de definir sobre la conveniència de la marca Costa de Barcelona. I els dies 16 i 17 d'aquest mes ho faran els consorcis de l'Alt Penedès i del Baix Llobregat. Sobre la taula hi ha dues posicions enfrontades sobretot a l'Alt Penedès. D'una banda, l'alcalde de Vilafranca és partidari d'incorporar el Penedès dins el nom de la marca, cosa que la resta de consorcis no veuen de bon ull, perquè consideren que és una reivindicació territorial que no treu cap a res en un projecte de promoció turística. El dia 22 passat, l'alcalde de Vilafranca va reunir una trentena d'empresaris de la comarca per explicar-los la situació, i en aquella reunió la majoria van coincidir a remarcar la necessitat de treballar a llarg termini per aconseguir el reconeixement de la marca Penedès com a zona de bon vi i cava, i com una destinació turística de qualitat. En aquella reunió, els empresaris van dir també que cal dedicar esforços per fer promoció del Penedès de forma independent de Barcelona, i que la creació d'un centre d'interpretació del vi ajudaria a crear un pol d'atracció. Per això, Regull continua defensant la inclusió del Penedès com a part indissociable de la marca Costa de Barcelona. El resultat d'aquesta reunió va provocar la reacció del president del Consorci de Promoció Turística de l'Alt Penedès, Lluís Valls, que insisteix en la necessitat de tocar de peus a terra. Segons ell, «el repte és que els prop de 900.000 turistes que anualment dormen als hotels i càmpings del Garraf i al Baix Llobregat visitin i coneguin l'oferta enogastronòmica del Penedès». Per Valls, hi ha primeres passes que no es poden descuidar, com la promoció dels vins i caves de la DO Penedès des de les cartes dels restaurants de les tres comarques. Valls creu que és fonamental que «aquells qui formen part de la marca siguin capaços de creure-hi de forma decidida». Valls creu que el potencial de l'Alt Penedès és molt elevat, però això no ha de ser, segons ell, un impediment per trobar vies de promoció conjunta amb altres comarques. Per això, Valls considera que la marca Costa de Barcelona amb el lema Mar, modernisme i Penedès pot servir a l'Alt Penedès per fer arribar l'oferta turística més lluny. Valls recorda que el Garraf ha renunciat al seu nom dins la marca actual en benefici del conjunt de les tres comarques, i considera fora de lloc el debat proposat per Regull.

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.