L'ús de les noves tecnologies en el teixit empresarial gironí és molt primari, segons un estudi de la UOC

El treball conclou que el 90% de les empreses no fan servir les xarxes socials

L'estudi el va presentar ahir el professor de la UOC i autor del treball, Joan Torrent, en el marc de la jornada Com pujar la vostra empresa al tren de les tecnologies?, que es va fer a Girona. L'anàlisi es va dur a terme entre els mesos de juny i octubre del 2009 i es va fer a través d'enquestes a empresaris i directius de 464 empreses de les comarques gironines.

Segons l'estudi, les empreses gironines tenen un bon equipament digital malgrat que els usos de les noves tecnologies «són molt primaris». «Es dediquen bàsicament a qüestions de comptabilitat i gestió de la informació de la comunicació i els usos més complexos, els que generen més valor a l'activitat empresarial, costen més de desenvolupar», segons va dir Torrent.

Tot i que una tercera part dels treballadors utilitzen amb freqüència el correu electrònic, i que gairebé la meitat de les empreses gironines tenen pàgina web (un 43,1%), Torrent assegura que molts d'aquests espais només s'utilitzen com a aparador. «Ens hem adonat que la qüestió és dramàtica, i que cal impulsar un nou model de fer negoci que es basi en la combinació de tres factors: l'ús de les tecnologies digitals, el canvi organitzatiu i la formació constant dels treballadors», va dir. Per Torrent, aquests eixos són clau per enfrontar-se al context actual de crisi econòmica. «No cal oblidar que la crisi ha castigat durament les empreses, amb caigudes de facturació d'entre el 17% i el 18% i baixades d'un 10% de productivitat», va explicar.

El professor de la Universitat Oberta de Catalunya va assegurar que l'ús de les xarxes socials, com ara el Facebook, el Twitter o el Twenty, obre una nova escletxa per a les empreses a l'hora de buscar nous mercats i oportunitats de negoci. El problema és que les anomenades eines 2.0 estan molt poc implantades en el teixit de les petites i mitjanes empreses catalanes. «Estem parlant que només entre un 10% i un 12% de les empreses utilitzen les xarxes socials», va dir Torrent.

Les noves tecnologies per ser més competitius

Aprofitar les noves tecnologies que ofereixen les eines 2.0 és important per a les empreses perquè permeten «saber com i qui fa què» i, per tant, generen valor afegit. «Si les empreses no són capaces de generar productes intensius en coneixement, no seran competitives», va dir. Torrent va indicar també que no només aquelles empreses que apostin per la internacionalització cal que tinguin molt presents aquestes xarxes. També les que venen a la demarcació les han d'incorporar als seus processos, perquè «a casa nostra dues terceres parts dels productes que es consumeixen s'importen; per tant, per combatre la globalització també és imprescindible entrar dins la globalització». En l'economia del coneixement la dimensió de les empreses que en formen part no és un problema. Segons assegura Torrent, cal formar els treballadors en l'ús de les noves tecnologies «perquè un 15% dels treballadors gironins han acabat els estudis universitaris».

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.