El sector turístic gironí tem que el núvol de cendra esguerri la temporada d'estiu

Patronat i empresaris fan campanya en mercats propers, sobretot el francès, per atreure visitants en cotxe

El empresaris turístics viuen pendents del cel. «I de com bufi el vent», segons afegeix el president de l'associació d'hostaleria de Lloret, Enric Dotras, amb una frase feta més que encertada per aquesta qüestió. El núvol de cendra provocat per l'activitat volcànica a Islàndia ja ha generat problemes, però amb vista a la temporada d'estiu encara poden ser més greus. «S'ha generat una sensació de dubte important. Això comporta efectes negatius en alguns mercats. Per exemple, en el britànic i potser en l'alemany. En canvi, en d'altres serà positiu, perquè incentivarà els viatges per carretera», explicava Martí Sabrià, gerent del Grup Costa Brava Centre.

El que tots corroboren és que el primer efecte que ha tingut el núvol de cendra ha estat la frenada de les reserves. No se n'han anul·lat però no van a bon ritme. En les darreres temporades, a causa de la crisi econòmica, ja era habitual que els visitants s'esperessin fins a darrera hora per concertar les vacances. Però ara com ara aquesta dinàmica s'ha accentuat a causa de la incertesa de si es podrà volar o no.

«Estem preocupats. Parlen de buscar solucions en l'espai aeri perquè els avions volin a altres alçades. Però el tema genera molta controvèrsia i, de moment, no hi ha acord. El que està clar és que el volcà ningú el para», va lamentar el president de la Federació d'Hostaleria de Girona, Antoni Escudero.

El mercat francès, bàsic

A causa d'aquestes circumstàncies, el Patronat de Turisme torna a col·laborar amb tot el sector turístic de la Costa Brava per promocionar-ne les destinacions. Enguany s'ha decidit focalitzar la campanya en el mercat francès, a causa de la seva proximitat. Segons va explicar la directora del Patronat, Dolors Batallé, la campanya començarà, s'allargarà tot el juny, es farà en mitjans escrits i a través d'internet. Inclourà imatges de la Costa Brava que permetin transmetre la diversitat de l'oferta. «Mostrarà tot allò que un pot fer fa a la Costa Brava», afirma. A més, en aquesta campanya, aquest any s'hi inclou l'empresa de transport Sarfa. Aquesta posarà la publicitat en tots els seus autocars que fan circuits europeus. «Per tant, serà publicitat mòbil durant tot l'estiu pel centre d'Europa», afegeix Batallé. Tot plegat comportarà una inversió de cap a 150.000 euros.

En cas d'incidència

Les agències de viatges han establert uns protocols d'actuació i fan recomanacions als viatgers en relació amb possibles incidències a causa del núvol de cendra. L'Associació Catalana d'Agències de Viatges (ACAV) ofereix la contractació d'assegurances que cobreixin les despeses de les cancel·lacions de vols. Aquestes assegurances cobreixen incidències derivades de desastres naturals, com és el cas del núvol de cendra. ACAV considera que el risc de més erupcions no ha d'afectar les vacances dels consumidors perquè «hi ha mesures de protecció». Per la seva part, la Unió Catalana d'Agències de Viatges Emissores (UCAVE) recomana concertar les vacances amb un agent professional que pugui gestionar alternatives en el cas que hi hagi cancel·lacions i, per això, promou un acord amb les companyies asseguradores perquè ofereixin productes específics per aquestes situacions.

Les agències de viatges, també preocupades

Segons va explicar el vicepresident de la Unió Catalana d'Agències de Viatges Emissores (UCAVE), Rafael García-Planas, les agències de viatges estan «molt preocupades per la repercussió que pot tenir el tancament de l'espai aeri en temporada alta». «Tothom parla de les pèrdues de les companyies aèries i dels hotels però ningú no parla de les agències de viatges i precisament som nosaltres qui fem la venda i qui hem de gestionar les cancel·lacions.» Fins ara, segons García-Planas, hi ha hagut poques cancel·lacions i les que hi ha hagut «s'han pogut gestionar per la bona voluntat dels clients». El problema és que tot just ara no hi comença a haver companyies d'assegurances que cobreixin cancel·lacions com aquestes i el client no podrà cancel·lar vols fins al mateix dia del vol «quan li diguin que no pot volar» i, per tant, «haurà d'assumir el 100% de les despeses».

Els representants de l'UCAVE temen que el núvol de cendra trigui a desaparèixer i «si els clients veuen que poden tenir problemes amb els vols» canviaran les vacances per altres destinacions on puguin anar amb tren o amb cotxe «i això ens farà molt de mal, a les agències».

Malgrat tot això, hi ha companyies que ja certifiquen per escrit que tornaran els diners en el cas de no poder sortir, pel núvol de cendra i d'altres, i que «t'asseguren que durant l'any el client podrà fer el viatge».

La crisi i ara el volcà

«Ara que semblava que s'iniciava una recuperació, ara el núvol ens tornarà a perjudicar», va assegura Rafal García-Planas.

Les agències de viatge han notat la crisi econòmica que, segons García-Planas, va començar molt forta al setembre del 2008. Les baixades de facturació van oscil·lar entre el 12 al 50% depenent del producte que ven l'agència. «S'ho ha passat pitjor el que ven un producte despersonalitzat, més de batalla en preu», va assegurar.

Per Nadal, les agències van notar «un augment en les vendes» i es va facturar un 15% més. Això també va passat per Setmana Santa, que va augmentar la facturació entre el 20 i 25% respecte de l'any passat.

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.