Economia

La temporada turística arrenca amb neguit però es confia en les reserves d'última hora

La Federació d'Hostaleria de les Comarques de Girona xifra l'ocupació en un 70%, però preveu que hi haurà una revifalla

El pont de Sant Joan ha donat oficialment el tret de sortida a la temporada turística d'estiu, una temporada incerta, com la de l'any passat. Però el sector intenta no deixar-se arrossegar per aquest neguit i diposita les esperances en les reserves de darrera hora. En aquest sentit, la nova dinàmica d'anar de vacances amb pocs dies de previsió al destí que surti més bé de preu, no ve d'ara. Ja fa anys que es produeix. Sens dubte, però, la crisi econòmica l'ha accentuada encara més.

Els professionals del turisme ja vénen d'uns mesos de cert temor, ocasionat pel núvol de cendra del volcà islandès que va provocar la cancel·lació de vols i, consegüentment, de reserves. Sembla, però, que es comença a instaurar un cert optimisme entre el sector. Sobretot, pel que fa als dies d'agost, les reserves s'animen. Les dades que facilita la Federació d'Hostaleria de les Comarques de Girona, s'acosten a un 70% de reserves de mitjana. A partir de la segona quinzena de juliol, però, es confia que la quantitat serà superior. Però el neguit de no tenir-ne la seguretat és present.

Per destinacions

Concretant per destinacions, al Baix Empordà la previsió mitjana d'ocupació és d'un 65%, repartida gairebé meitat i meitat entre els visitants estatals i estrangers. A Lloret de Mar el percentatge s'atansa a un 60%, amb un perfil de turista principalment estranger (alemanys, holandesos, francesos, belgues i russos). A l'Alt Empordà, les reserves actuals són estades d'entre quatre i set dies de mitjana, amb un nivell d'ocupació que actualment és d'un 65%. La Cerdanya és una de les destinacions en què les reserves van més endarrerides. A la ciutat de Girona, en canvi, a la federació es preveu un 80% d'ocupació, amb un perfil de turista de parelles joves i de mitjana edat que cerquen activitats culturals. Al Ripollès, es calcula per al juliol un 60% d'ocupació dels allotjaments turístics.

Més que a l'agost

La temporada turística va més enllà del mes d'agost. L'ocupació en aquest mes està pràcticament assegurada. Martí Sabrià, gerent del grup Costa Brava Centre, ho sentencia amb una frase que comparteix la resta del sector: «Fent l'agost no n'hi ha prou.» «A aquells establiments que tenen bons equips professionals i que obren sis o set mesos, no els surt a compte», hi afegeix. Segons Sabrià, del 6 al 20 d'agost hi haurà pràcticament un ple als allotjaments turístics d'aquesta zona. «Sabem que la gent té ganes de venir de vacances però hi ha pocs diners», explica. «La primavera ha estat trista; a veure com anirà aquest primer tram de l'estiu», conclou el gerent de Costa Brava Centre.

La confiança, per tant, està dipositada en aquelles reserves que arribin a darrera hora. A Lloret, segons el president de l'associació d'hostaleria d'aquest municipi, Enric Dotras, les reserves, a hores d'ara, estan per sota de les registrades l'any passat. Confia, però, que s'acabarà treballant: «Cada any la gent va més a últim hora.» «Aquesta temporada, però, això s'està produint més que mai perquè tothom espera que apareguin ofertes», afirma Dotras.

Les institucions intenten generar optimisme. La presidenta del Patronat de Turisme, Dolors Batallé, reconeix que la crisi és evident però creu que es viurà una repetició de la temporada passada, que va arrencar amb certa preocupació però que es va acabar salvant. «Estem a l'expectativa, però les sensacions cada cop són més bones», explica.

Un any més, turisme de proximitat

La crisi fa canviar els hàbits i, en un dels quals ha incidit amb més força és en les vacances. S'han deixat de banda els llargs viatges i es busquen destinacions properes, per ajustar la despesa. És una dinàmica generalitzada al continent europeu, que l'any passat ja es va fer palesa. Així, el turista que vindrà a les comarques gironines serà principalment català, i dels estats espanyol i francès. El sector té dipositades les esperances en aquests visitants. Potser també hi haurà holandesos i, segons algunes fonts, es podria revifar el turisme britànic, però això es diu amb la boca petita. El mercat rus és un dels que darrerament ha anat a l'alça.

Tenint en compte la situació, el Patronat Girona-Costa Brava i el sector turístic privat han centrat els esforços promocionals d'aquesta temporada en el mercat francès. S'hi ha destinat la inversió de la publicitat que s'ha fet aquest mes de juny a través de mitjans escrits i d'internet. D'altra banda, la companyia de transport Sarfa s'ha incorporat a la campanya i els autobusos que recorreran Europa a l'estiu promocionaran la destinació. En aquesta publicitat, hi apareixen diverses imatges de la Costa Brava que intenten reflectir la seva diversitat.

Als càmpings, més estatals

Els responsables de l'associació de càmpings de la demarcació esperen una temporada semblant a la de l'any passat, tot i que segurament amb més clientela de l'Estat espanyol. El punt de partida és el mateix que l'estiu del 2009: reserves a darrera hora, fins i tot dels turistes estrangers que, pel que fa a les vacances, solen ser més previsors. Es confia però, que com l'any passat la situació millori i el descens de l'ocupació sigui mínim.

Activitats nàutiques

Esquí nàutic, immersió lleugera, caiac, vela, rutes marítimes, lloguer d'embarcacions o planxes de vela. Grans badies amb vent i ones, petites cales i ports molt ben equipats formen part de la carta de presentació de la Costa Brava que s'ofereix al turista. Dos-cents quilòmetres de costa amb 17 marines i ports esportius, més de 30 centres de submarinisme, escoles de vela i de surf de vela, dos parcs naturals i una reserva marina generen aquest escenari ideal per disfrutar de l'estiu. A l'Escala i l'Estartit s'hi pot practicar l'esquí nàutic i rutes amb caiac pel mar; també en aquests dos municipis i al Port de la Selva i Palamós, es pot navegar a vela; Sant Pere Pescador és, sens dubte, un dels llocs ideals per al surf de vela i les seves variants; d'excursions amb vaixell se'n poden trobar gairebé a tota la costa gironina. I la llista de propostes d'activitats al mar podria continuar. Només cal remenar i triar.

Festivals d'estiu

L'oferta musical i cultural dels festivals d'estiu, la majoria a la costa empordanesa, s'ha vist afectada per la crisi econòmica però, tot i això, continua presentant un cartell d'artistes per a gustos variats. La llista de festivals és extensa: Cap Roig, Peralada, Porta Ferrada, Músiques Religioses i del Món de Girona, Torroella de Montgrí, Portalblau de l'Escala, Schubertíada de Vilabertran, Música de Cambra de Santa Cristina. I un llarg etcètera. Són festivals que tenen un gran poder de convocatòria fora de les comarques gironines, sobretot entre el públic barceloní, nord-català i foraster en general. La seva promoció, en alguns casos internacional, provoca que siguin un altre dels puntals en l'atractiu turístic que ofereix la nostra demarcació. A part de la música, la dansa i l'art en general, amb museus com el Dalí com a gran exponent, tenen un pes molt important.

Gastronomia

Descobrir les particularitats de la gastronomia de les comarques gironines és una altra proposta que rep de bon gust el turisme. Durant tot l'any, i també a l'estiu, es realitzen mostres culinàries com la de cuina tradicional tossenca (durant tot l'estiu), el Gastromusical de l'Escala (a l'agost) o el menú de la gamba de Palamós i Calonge (fins a mitjan juliol). La demarcació té una tretzena d'associacions gastronòmiques de renom, que treballen per a la millora de la cuina i del producte. I el turista té la possibilitat de tastar una gran varietat de menús de mar o muntanya i pot escollir entre més de 2.500 restaurants a la demarcació.

Golf

Un dels atractius de les comarques gironines i que cada cop guanya més adeptes és el golf. Actualment hi ha més d'una vintena de camps pitch-and-putt i golf –tant a la Costa Brava com a l'interior– i aquesta activitat, complementada per una bona oferta d'allotjament i gastronomia, es consolida com un dels puntals d'atracció turística. En aquest sentit, es va crear el Club de Golf, una entitat liderada pel Patronat de Turisme en la qual hi ha integrades més de cinquanta empreses. Aquest instrument està concebut per desenvolupar el producte en el vessant turístic, de manera conjunta i cohesionada entre el sector públic i el privat.

Al cel i sota l'aigua

Descobrir les comarques gironines des d'un altre punt de vista i viure una experiència diferent i emocionant. Per als més agosarats, tirar-se en paracaigudes, fer submarinisme, escalada o ala delta poden ser activitats interessants. A l'aeròdrom d'Empuriabrava ofereixen la possibilitat de gaudir d'un minut en caiguda lliure, una experiència trepidant. Si el que es prefereix és una experiència aquàtica, a la costa gironina hi ha més d'una quarantena d'empreses que ofereixen la possibilitat d'iniciar-se en el submarinisme, amb material esportiu avançat i la tutoria de bons professionals, i disfrutar de l'entorn marí.

Senderisme

Camins de ronda que ressegueixen les cales de la Costa Brava, senders de gran recorregut (que superen els 50 quilòmetres), de petit recorregut (de 10 a 50 quilòmetres), locals (de menys de 10 quilòmetres) o vies verdes. A la costa o a la muntanya. Les possibilitats de fer esport enmig de la natura o, simplement, de disfrutar del paisatge són àmplies. Pel que fa a les vies verdes, hi ha quatre rutes, que es poden fer a peu o en bicicleta: la ruta del ferro i el carbó (de Sant Joan de les Abadesses a Ogassa) i les del carrilet –d'Olot a Girona, de Girona a Sant Feliu de Guíxols i de Palamós a Palafrugell–. Algunes propostes de senders de gran recorregut són el camí del naixement del riu Ter, a Camprodon, la ruta de Portbou a Tordera o la de Sau a Santa Coloma de Farners. Pels que s'inicien en el senderisme, més adient seria, per exemple, la ruta dels olivars de Roses o la via romana de Sant Pau de Segúries.

Sol i platja

Sens dubte, el sol i platja són els grans atractius turístics de l'estiu a la nostra demarcació, al voltant dels quals es generen la gran majoria de propostes lúdiques que té el turista a l'abast. Tanta és la importància, que els municipis de la Costa Brava es gastaran aquest any 8 milions d'euros per tenir en bones condicions el seu litoral. Destaquen, entre aquests, el de Lloret de Mar, amb 1,4 milions d'euros d'inversió, i el de Roses, amb 900.000 euros. En aquest sentit, un total de 27 platges i 7 ports del litoral gironí han estat guardonats aquest any amb la bandera blava, amb la qual cosa se certifica la qualitat dels serveis que s'hi ofereixen. A part, les platges de diversos municipis han aconseguit també el certificat EMAS i el de la Q de qualitat turística, que són de tipus més mediambiental que no pas la bandera blava. La platja de Fenals de Lloret, per exemple, els té tots dos.

DOLORS BATALLÉ

«Estem a l'expectativa però anirem a més»

A.PUIG
Com es presenta aquesta temporada?
–«La destinació de Girona és tan diversa que és difícil fer una previsió global. Cal dir que l'any passat es va partir d'una situació de molta preocupació i al final va anar molt millor del que s'esperava. Crec que aquest any tindrem una temporada similar. La crisi és evident i la gent veu com disminueix la seva capacitat per gastar, i això repercuteix en les seves vacances. Però els comentaris que ens arriben els darrers dies des del sector són positius. Crec que estem a l'expectativa però cada cop anirem a més.»
–Quin turista arribarà?
–«El proper a casa nostra continuarà sent el que farà funcionar les coses. Però això passa aquí i a tot arreu. Catalans, de la resta de l'Estat, de la Catalunya del Nord..., aquests són els que bàsicament passaran les vacances a les nostres contrades.»
–Aquest any el patronat ha posat en marxa la seva pròpia central de reserves. Quina valoració fa del seu funcionament?
–«El cert és que estem molt satisfets perquè les reserves van a l'alça. Va ser al febrer quan van posar en marxa el motor de reserves d'habitacions d'hotel i, posteriorment, va ser el d'apartaments. Caldrà continuar seguint la seva evolució perquè fins ara els usuaris del nostre web estaven acostumats a buscar-hi només informació turística. Cal un període d'adaptació perquè s'acostumin, també, a fer-hi les reserves de les vacances. Però el moviment en el portal és molt bo i considerem que engegar aquesta iniciativa va ser un molt bon encert.»
Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia