Economia

FERNANDO ECHEGARAY

DIRECTOR DE L'AEROPORT DE BARCELONA

“El ‘low cost' és tan sols una de les opcions”

“Nosaltres tenim productes diversos, amb diferents preus i qualitats per tal que es puguin beneficiar tot tipus de clients

“Ryanair no és incompatible amb fer del Prat un ‘hub'”

“Vueling i Spanair fan una bona feina per connectar Barcelona amb el món”

Cada dia surten del Prat 30 avions amb destinació als diferents continents. Fa quatre anys, n'eren 14

Fernando –també li agrada que li diguin Ferran– Echegaray va accedir al càrrec de director de l'aeroport de Barcelona al febrer del 2006. En aquests gairebé cinc anys, ha capitanejat una autèntica revolució al Prat, amb la T-1 com a gran protagonista.

L'aterratge al Prat de Ryanair, representant per excel·lència del low cost extrem, ha contribuït a l'augment de passatgers en l'últim tram del 2010?

Ryanair ha contribuït a l'augment de passatgers igual com ho han fet totes les companyies que estan a l'aeroport de Barcelona.

A hores d'ara s'ha atenuat l'alerta que una companyia com Ryanair abocaria l'aeroport a la segona divisió?

Que Ryanair hagi vingut al Prat no significa que l'aeroport hagi de ser només de low cost. Aquesta és una idea que rebutjo totalment. Nosaltres tenim diferents tipus de productes, amb diferents preus i qualitats, per tal que es pugui beneficiar tot tipus de clients. Ryanair és una opció més de les cent aerolínies que tenim al nostre aeroport.

Així confirma que l'aerolínia irlandesa no és un impediment per fer del Prat un hub?

No és incompatible en absolut. I en aquest sentit, vull destacar la bona feina que estan fent les companyies Vueling i Spanair perquè Barcelona es connecti amb el món. Des d'aquí les animo a continuar treballant amb aquesta proactivitat tan alta.

Què s'ha aconseguit fins ara?

Doncs, per exemple, que l'aeroport de Barcelona sigui punt de referència per a les companyies que vénen d'Àsia i allarguen les seves rutes fins al continent americà, com en el cas de Singapur Airlines, que des del març volarà fins a São Paulo en codi compartit amb Spanair. Tenim unes connexions molt ràpides, eficients i segures i això fa que haguem eliminat els problemes de pèrdues de maletes.

Aconseguir noves rutes no és tasca senzilla, s'han de convèncer les aerolínies i, un cop fet, demanar el permís...

No és senzill, no. I voldria destacar el paper del Comitè de Rutes, molt actiu en la recerca de companyies i connexions per al Prat. Pensi que cada dia surten del nostre aeroport 30 avions amb destinació als diferents continents, mentre que fa quatre anys només eren14 vols.

El 2010 ha sigut un bon any per a l'aeroport de Barcelona?

Molt bo. Només en vols intercontinentals, el Prat va augmentar l'any passat un 13% en comparació amb el 2009. Això vol dir que més de 4 milions de passatgers han arribat o sortit del Prat en aquest tipus de vols. Al juliol del 2010, per exemple, vam registrar un creixement d'aquests vols del 37,9%, un percentatge molt important en comparació amb el juliol de l'any anterior.

Així doncs, podem afirmar, per alleujar les pors manifestes de molts, que l'aeroport del Prat gaudeix de bona salut?

Gaudeix d'un excel·lent estat de salut. I això és així per tres motius. Primer, perquè som una infraestructura de primera magnitud, amb una capacitat per a 90 operacions a l'hora i que està en condicions d'arribar als 50 milions de passatgers. Però en cas que superéssim aquesta xifra en el futur, també està previst incorporar una terminal satèl·lit per poder arribar als 70 milions de passatgers.

I els altres dos motius de l'excel·lència?

La qualitat. Estem molt ben valorats. Tenim les ràtios més altes d'Europa i prova d'això és que l'any passat ens van atorgar el premi al millor aeroport europeu. I, el tercer motiu, és l'increment del trànsit internacional, que va arribar l'any passat al 8%. En els últims cinc anys, aquests vols han crescut un 75%.

Tot ha influït en el creixement del nombre de passatgers...

Hi conflueixen molts aspectes, però el cert és que no hem parat de créixer des que vam inaugurar la T-1. Hem tingut un creixement de més del 6,5% el 2010 i comencem el 2011 amb molt bones perspectives. Hi ha companyies que ja ens han dit que faran més vols internacionals.

I ara que anem tan bé, hem de tenir algun neguit per la privatització d'Aena?

No, no n'hem de tenir. Es tracta que aporti avantatges.

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.