Gran angular

contra xifrada

Suar a baix cost

De tots els catàlegs d'excuses que hi ha en el mercat probablement destaca pel seu volum aquell a què es recorre quan s'acosta l'hora d'anar al gimnàs. És un catàleg gruixut com n'hi ha pocs, però l'assetja una amenaça que podria posar-lo a règim fins al punt de forçar la seva actualització.

La culpa que l'argument pecuniari difícilment sigui mai més vàlid per consolar la mala consciència la tenen iniciatives com la de la companyia holandesa Basic-fit, una empresa que basant-se en el concepte de gimnàs a baix cost té la intenció d'obrir a Catalunya fins a una dotzena de centres. Els gimnasos que Basic-fit planeja escampar pel territori seguiran la mateixa línia que ja ofereixen els que la cadena té a Barcelona (al carrer Aragó) i Mollet del Vallès. Especialment sonat ha estat aquest darrer, ja que ha captat 1.600 socis en tan sols dos mesos i ha calgut readaptar les instal·lacions per encabir la soferta clientela.

George Houtenbos, un dels socis de l'empresa i responsable d'expansió a l'Estat espanyol, explica que la firma ja fa anys que funciona a Holanda i que, “per similitud de caràcters”, la primera inversió a l'exterior es fa a Catalunya.

DEL CEL A LA TERRA.

La idea del gimnàs de baix cost neix d'observar els usuaris dels centres de fitness que Houtenbos i els seus socis tenen als Països Baixos, gimnasos amb tota la gamma de serveis i wellness (preparadors, classes tutorials, piscina, sauna, jacuzzi...): “Vam veure que més d'un 70% dels clients només usaven les màquines i que, a més, preferien anar al seu aire en comptes de seguir les indicacions del monitor”. L'empresa va reconvertir llavors en low-cost tres dels vuit gimnasos que regentava i el resultat els va convèncer tant -a Holanda han acabat obrint 34 Basic-fit-, que han decidit exportar la fórmula a Catalunya.

L'empresa copia el model nascut del món de l'aviació comercial, però matisa: “El model Basic-fit s'assembla més a Easyjet o Vueling que no pas a Ryanair, perquè donem un preu baix però el producte és molt bo”. Houtenbos s'explica: “Les cintes, bicicletes i màquines són les millors del mercat, però, en canvi, si vols un entrenador personal te'l pagues a part”. El concepte va generar-los un problema a l'hora de donar una oferta als usuaris de l'spinning, “una activitat que aquí està molt de moda”. Ho van resoldre amb un tipus de bicicleta que incorpora una pantalla digital amb un monitor virtual.

LA PELA ÉS LA PELA.

Un estudi de mercat centrat en el consumidor de gimnàs de l'Estat espanyol els va descobrir que els més fidels a la cita amb la suor són els residents a les illes Balears, i en concret a Palma, però, immediatament després apareixen els barcelonins i els madrilenys. Basic-fit té previst obrir gimnasos arreu de l'Estat (ja té en marxa l'obertura d'un centre a Saragossa), però ha donat prioritat a l'aterrada a Catalunya, on invertirà entre 12 i 15 milions d'euros, “perquè el consumidor català té hàbits paral·lels als del consumidor holandès”: “A Holanda diem que es valora el ‘value for money' i aquí diríem que el client mira per la pela”. Houtenbos aclareix que “no vol dir que sigui garrepa, sinó que és un públic que busca un producte bo i ajustat de preu”.

Si bé l'oferta de gimnasos de nivell mitjà-alt a Catalunya està coberta, Basic-fit considera que hi ha un buit en el mercat del gimnàs de baix cost: “És una funció que tradicionalment havien complert més els gimnasos de barri, que en molts casos són més clubs d'arts marcials que no pas centres de fitness”, i, tot i que “hi ha llocs on l'oferta municipal és bona”, l'empresa holandesa confia que el seu producte serà atractiu per al client.

EL GANXO DEL PREU.

Si es paga de cop l'abonament per tot un any, la tarifa surt a 15,95 euros al mes (s'encareix 8 euros si es vol pagar trimestralment o per semestres i no s'accepta el pagament mensual) i la quota dóna dret a accedir a les instal·lacions del gimnàs a l'hora que sigui els set dies de la setmana. Els serveis que queden fora del paquet bàsic, com ara assessorament personalitzat dels monitors o ús de les pistes de pàdel, cal pagar-los a part.

George Houtenbos explica: “A tot arreu hi ha dues èpoques punta d'afluència al gimnàs: el mes de setembre i després de Nadal, però aquí hi ha un tercer moment àlgid, el de l'operació biquini. És aquell mes o mes i mig abans d'anar a la platja”.

Basic-fit no ha concretat encara on obrirà els nous centres, però sí que té els ulls posats a Girona, Tarragona, Reus, Salou, Sabadell, Terrassa i Manresa. Les excuses, per al dentista.

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.