Economia

Els oleïcultors tanquen una collita “excepcional”

La qualitat de l'oli d'oliva és molt bona però els preus són més baixos que mai

El sector es reunirà dimarts i podria acordar actes de protesta

La collita d'olives va arrencar aquesta campanya amb un parell de setmanes de retard, un retard que ha afavorit la qualitat de l'oli d'oliva i que, juntament amb unes condicions climatològiques favorables, ha incrementat el rendiment de les olives. Al Camp de Tarragona i les Terres de l'Ebre se superaran les 100.000 tones d'olives, tal com es preveia al principi de la campanya. El Baix Ebre i el Montsià són les comarques amb major producció d'olives de la demarcació, on la collita s'ha incrementat gairebé un 50% respecte al 2009, una campanya que va ser fluixa quant a la producció. “Aquest hivern no ha plogut gens i ha fet vent, cosa que ha provocat un augment del rendiment de sis punts”, ha explicat el gerent de la cooperativa Soldebre, Josep Estrada. Així, el rendiment de les olives és d'un 28% aquesta campanya. En aquest sentit, Soldebre produirà uns 12 milions de quilos d'olives, que es traduiran en 3 milions de litres d'oli d'oliva. “Com que no ha plogut, l'oliva no té humitat”, ha detallat Estrada. A més, el grau mitjà de l'oli és de 2 graus, enlloc dels 5 de la campanya anterior.

La DO Siurana i la Terra Alta també han aconseguit un oli de bona qualitat però el volum és inferior al de l'anterior collita. En aquest sentit, la DO Siurana comercialitzarà unes 4.000 tones d'oli d'oliva, després d'haver aconseguit el 2009 una producció rècord. Al conjunt de l'Estat la producció d'oli s'ha incrementat un 24% i se supera el milió de tones d'oli.

Els oleïcultors coincideixen a assenyalar que la campanya ha estat “excepcional” pel que fa a la qualitat. I també ho és quant als preus, però en aquest cas en sentit negatiu. Segons el sindicat agrícola Unió de Pagesos (UP), el preu de l'oli d'oliva ha caigut un 40% els darrers quatre anys, una davallada que atribueixen a la pressió que exerceixen les grans distribuïdores, que sovint fan servir l'oli d'oliva com a producte de reclam a les prestatgeries lineals dels supermercats.

UP adverteix que la davallada del preu posa en perill la viabilitat de les explotacions. A la zona d'Andalusia, cooperatives i empreses oleícoles han començat una campanya de recollida de firmes en suport del sector i preparen un calendari de mobilitzacions per reclamar uns preus justos. També demanen a la Comissió Europea que active l'emmagatzematge privat d'oli. Per la seua banda, les cooperatives oleícoles del Baix Ebre i el Montsià es reuniran dimarts que ve i analitzaran la situació que travessa el sector. Tot i que no s'han adherit encara al manifest estatal en defensa dels productors d'oli és possible que ho aproven i s'acorde també un calendari d'actes de protesta per la caiguda dels preus.

LA XIFRA

40%
ha davallat
el preu de l'oli d'oliva durant els darrers quatre anys, segons Unió de Pagesos.

LA FRASE

Les grans àrees de distribució dominen el mercat i fixen el preu de l'oli d'oliva a la baixa
Josep Estrada
GERENT DE LA COOPERATIVA SOLDEBRE
Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.