Economia

La vaga de 22 dies d'empleats d'Aena amenaça les vacances

CCOO, UGT i USO convoquen aturades als aeroports espanyols per Setmana Santa, operacions sortida i tornada d'estiu i diversos festius

Diuen que la privatització farà tancar aeroports i volen que Blanco n'expliqui els motius

Les vacances pengen d'un fil. I no només les de Setmana Santa; també les d'estiu. Un fil, però, que pot aguantar, ja que encara hi ha temps, 40 dies, per reforçar-lo. Els sindicats d'Aena CCOO, UGT i USO van convocar ahir 22 dies de vaga de 12.500 treballadors dels aeroports de tot l'Estat espanyol. La intenció és aturar el trànsit aeri –“Jo no compraria un bitllet”, van avisar– en dates clau per als vols turístics, com ara Setmana Santa, operacions sortida i tornada de juliol i agost i diversos festius, per denunciar que amb la privatització d'Aena “es perdran milers de llocs de treball i es tancaran aeroports”. L'ens i el Ministeri de Foment ja han convocat els representants dels treballadors demà per començar les negociacions.

Mitjançant un comunicat, els tres sindicats convocants van voler diferenciar-se dels controladors aeris, que van provocar el caos als aeroports durant les últimes festes de Nadal, tot i que sense citar-los: “Els treballadors d'Aena, la immensa majoria mileuristes, no estem demanant millores econòmiques i laborals, sinó simplement mantenir els llocs de treball”. CCOO, UGT i USO creuen que amb la privatització s'hauran de tancar aeroports o bé finançar-los amb diners públics perquè no seran rendibles, “quan ara Aena no costa ni un euro als ciutadans”, i van denunciar que l'augment de taxes aprovat, del 25%, encarirà els bitllets i perjudicarà el sector aeri.

Els sindicats veuen interessos ocults darrere la privatització i esperen que la vaga serveixi perquè el govern espanyol “expliqui clarament quines són les conseqüències del canvi de model de gestió”. En aquest sentit, van culpar el ministre de Foment, José Blanco, de mentir sobre la privatització i el fan responsable, a ell i a “la seva arrogància”, de la vaga.

La reacció de Blanco, i del president d'Aena, Juan Lema, no va fer-se esperar i van convocar els sindicats demà per intentar evitar l'aturada i el seu impacte en els ciutadans i en sectors com el del turisme. El ministre es va mostrar convençut que la vaga no es farà i no es planteja un canvi en la privatització. Els sindicats estan disposats a negociar però dubten de la voluntat del ministre Blanco.

Les associacions de consumidors i usuaris van alertar de les greus conseqüències socials i econòmiques que pot tenir la vaga i la patronal de companyies aèries ALA va demanar al govern espanyol que l'eviti. Les companyies aèries van denunciar que només l'anunci d'aturada ja té un impacte negatiu.

Un miler a Catalunya

Aena té més de 1.100 treballadors als principals aeroports catalans: 890 al Prat, uns 150 a Girona i menys d'un centenar a Reus. La majoria són tècnics d'operacions, de maniobres i de manteniment, a més de bombers i personal administratiu, llocs menys vitals per al funcionament de l'aeroport que el servei de terra o els controladors. Aena creu que l'afectació al Prat serà relativa, i dependrà dels serveis mínims. Recorden que durant la vaga general del 29-S, el Prat va funcionar bé gràcies als serveis mínims.

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.