Economia

l'entrevista

“A les escoles ja s'hauria de parlar d'emprenedoria”

Com valora el moment actual?

Tinc un cert pessimisme perquè no estic veient que hi hagi canvis estructurals importants i molt necessaris que hauria de provocar aquesta crisi.

I quin és el canvi més necessari?

El del model educatiu. No podem tenir aquest fracàs escolar, ni permetre que no s'ensenyi emprenedoria a l'escola, ni que els mètodes siguin els actuals... Perquè, si ens comparem amb altres països, dels estudis escolars als universitaris, estem a la cua del món, pràcticament.

Per on començaria?

Pels més petits! A més, això ja està inventat. Sempre dic que només cal copiar el que ja funciona en altres llocs.

I què és fonamental?

Potenciar l'ensenyament de l'anglès. Estic d'acord amb el que em va afirmar el ministre Ángel Gabilondo fa poc: “El problema se soluciona amb una previsió de vint anys, una generació sencera, posant professors d'anglès natius a tota la primària; però no els tinc.”

En temps de crisi, caldria canviar la visió respecte als empresaris d'èxit?

Sens dubte! Però és un tema cultural: això costa molt canviar-ho. Les generacions actuals ho fan perquè es pensen que els empresaris són uns explotadors, que van amb un gran cigar i tenen xòfer. Per això ho portem en el codi genètic: és l'enveja natural d'un país llatí.

I en aquest cas vostè com ho valora?

L'èxit empresarial no hauria d'estar tan mal vist socialment i els empresaris d'èxit no s'haurien d'amagar perquè són rics.

Mètodes educatius nous. Quines pautes s'han de seguir?

És un canvi de mentalitat des dels 10-12 anys. Caldria ensenyar el nen a defensar idees davant els companys; mirar que sigui proactiu, que no només vagi a classe per escoltar el professor. Als Estats Units, se'ls ensenya més a buscar informació, a ser crítics, a tenir arguments...

Quina visió digital té d'aquest moment?

A la pime encara li falta un munt! També cal més velocitat d'ample de banda, tot i que anem millorant. La gran oportunitat de la digitalització del país ve pel mòbil.

Estem en temps d'incertesa empresarial, però el jove emprenedor TIC ja hi està acostumat, a viure amb preocupacions.

Sempre diré que un moment com el d'ara és el millor per emprendre i més en el sector de les noves tecnologies i internet. Mira't la història i ho veuràs.

Però ara no hi ha liquiditat?

Depèn, depèn. També hi ha gent amb ganes d'invertir, esperant projectes interessants, malgrat que és cert que la banca té molts problemes per finançar-se, i les caixes ja no en parlem!

Amb la crisi, com es transforma l'estigma de la fama de la banca?

La banca, històricament, quan l'economia ha anat bé, ha tingut bona fama i quan l'economia ha anat malament, ha tingut mala fama. És un sector més.

I què pot fer ara la banca?

Intentar, en la mesura que pugui, obrir l'aixeta del crèdit per a les pimes i les famílies, però això és complicat, perquè depèn més de l'entorn econòmic.

Per què va apostar pel projecte Yuzz?

Per promoure el talent dels joves d'aquest país a través d'un concurs.

I el canal a internet Emprendedores.tv?

Per difondre la figura de l'emprenedor d'aquest país i per transmetre el missatge: “Tu també ho pots fer”.

Amb quines idees força?

Promoure i posar en valor la figura de l'emprenedor, que no s'ha valorat prou, i animar la gent que emprengui.

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.