FRANC PONTI

CONSULTOR

«Innovar vol dir enamorar el client»

És professor i director del departament de recursos humans de l'Escola de Negocis EADA, consultor d'empreses i escriptor. Publica el llibre Innovacció! que vol que serveixi de guia per a empresaris i emprenedors desorientats en temps de crisi i que busquin «l'acció d'innovar».
Com definiria aquest cicle?
–«Com que no sóc economista, tot i que treballo en una escola de negocis, em veig com a un observador de la realitat, amb companys economistes... i penso que, en primer lloc, aquest moment és com una mena de circumstància on s'han adjuntat moltes coses i, especialment, a Catalunya i Espanya.»
–Com ara...
–«Falta de capacitat innovadora a les empreses: no sortim en cap rànquing sobre quins són els països més innovadors. Una excessiva concentració en turisme i construcció, amb la qual ens hem carregat mitja costa.»
–I a més, crisi econòmica global.
–«Sí, amb una crisi financera forta iniciada als Estats Units, un canvi de sistema que ha fet plantejar als polítics la necessitat de reinventar el capitalisme, la globalització, el sistema... Tot plegat, ha creat una situació nova que és molt complicada de resoldre.»
–Per tant...
–«Necessitem respostes noves. Jo que em moc en l'àmbit diguem-ne més micro de les empreses, crec que una cosa que hem d'aprendre a fer poc a poc és innovar. Hem de fer organitzacions més competitives a través d'una redoblada capacitat d'innovació.»
–Diria que calen més missatges.
–«Veig el moment com una oportunitat. La crisi ha de ser una oportunitat! I lluny de tirar la tovallola, atemorir-nos i fer sempre més del mateix, hem de buscar solucions creatives i aprendre a créixer enmig de la incertesa, a lluitar contra aquesta crisi econòmica i psicològica.»
–Què li agrada transmetre en la formació dels empresaris?
–«Entusiasme. Sempre dic el mateix després de quinze anys. Les persones dins les empreses hem de ser més creatives, però les empreses han de tenir les estructures que ho permetin. Per tant, s'ha de produir una confluència i no necessitem gent que tendeixi a la rutina sinó gent creativa.»
–No és fàcil.
–«És perquè hi ha empreses que tenen estructures que moltes vegades són bloquejadores. L'empresa aconsegueix innovar quan és capaç de desenvolupar una bona idea, que és original i afegeix valor, i aconsegueixi arribar al mercat i a un client amb èxit. I això explicat és molt fàcil, però quan ho has de fer, ja no ho és tant.»
–I a més, fer-ho rendible.
–«Exacte. És que l'èxit comporta rendibilitat a les empreses amb ànim de lucre.»
–I als alumnes, què els transmet?
–«Que una empresa s'ha de basar en tres grans eixos: a fer diners, perquè si no ha de tancar; i que les persones que hi treballen siguin felices. I això fa uns anys hi havia gent que no ho entenia i ara, en canvi, gairebé tothom ho comença a entendre.»
– Quin tipus de felicitat?
–«No pot ser que la gent sigui infeliç, pateixi més del compte, s'avorreixi, sigui rutinària, etcètera.»
–I la tercera idea?
–«Hem de fer negocis sense carregar-nos el medi ambient.»
–Altres objectius necessaris?
–«Que moltes vegades les persones som capaces de ser més creatives i tenim la creativitat bloquejada. Els parlo de casos com Google, Swatch, Cirque du Soleil, 3M, El Bulli... Quantitat d'empreses innovadores que tots, d'alguna manera, podem modelar. I això diria que va entrant.»
–En aquest sentit, tenim molt a aprendre dels Estats Units?
–«Sens dubte. En l'àmbit empresarial sóc procalifornià i probostonià, que són dos centres molt potents. I per què són tan innovadors? És la suma de quatre o cincs factors, amb universitats punteres, empreses de tecnologia punta, companyies de capital risc, clima, l'esperit emprenedor...»
–Més missatges?
–«Hem d'estar molt pendents de tot el que està passant a l'Índia i la Xina, on cada vegada més fan coses extraordinàries.»
–Posi un exemple.
–«El cas de l'empresa índia TDH Tecnologies, on els empleats posen nota als directius. I si et suspenen, l'empresa et diu que te'n vagis. És una manera molt radical d'invertir la piràmide jeràrquica que tan poc ha ajudat moltes vegades a innovar.»
–I per què?
–«Perquè hi ha empreses massa emmirallades en el model militar i això tan piramidal podia funcionar quan calia produir en sèrie i quan les persones no tenien importància, però ara som al segle XXI, tot ha canviat molt i ja no serveix per res. És que hi ha massa empresaris i també polítics que tenen massa por del canvi.»
–És un canvi de model?
–«Internet ja fa que les empreses siguin diferents perquè ha canviat els entorns, tot i que la creativitat no és un luxe. L'empresa, per innovar, ha d'enamorar els clients i fer que es quedin fascinats amb el que fan.»
Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.