Els gironins fan moltes més consultes sobre préstecs i comissions a Consum per la crisi

En el primer trimestre de l'any, el nombre de peticions d'informació va créixer un 42%, i ja el 2008 l'augment va ser del 51%

El director de l'ACC, Jordi Anguera, va afirmar ahir a Girona que el 2008 «ha estat un any difícil», en què tots els indicadors relacionats amb el consum han baixat. «El ciutadà ha canviat els hàbits i és més conscient i exigent», diu.

També va destacar la important adhesió, per part de les empreses gironines, a la Junta Arbitral de Consum, fet que permet resoldre els casos per via de la mediació o evitant la jurídica. Fins ara hi ha 834 empreses inscrites (el 18% del total català). Tot i això, Anguera sosté que aquest 2009 l'ACC recorrerà més a la publicitat de les sancions en el cas de les empreses que incompleixin reiteradament la normativa.

A part, l'ACC critica la falta de competències per actuar en reclamacions contra companyies aèries.«Aena i Aviació Civil han de vetllar pel que els pertoca, que són qüestions de retards, pèrdua d'equipatge o sobrereserva. Si no volen exercir aquesta competència, que ens la donin a nosaltres», va sentenciar Anguera.

Els números 1: internet i telefonia

Internet i la telefonia acaparen, de nou, les consultes i reclamacions dels gironins. Pel que fa a les consultes, el 2008 se'n van fer 6.715 (un 51% més). Telefonia i internet van tenir un increment del 12%. De reclamacions se'n van posar 2.582 (un 3% més). D'aquestes, un 43% responien a problemes d'ADSL i de facturació per trucades a telèfons 905 i enviament de SMS a concursos de televisió; també per qüestions de portabilitat, clàusules de permanència o negatives a donar-se de baixa, entre altres qüestions. Un 6,8% es referien a aparells d'ús domèstic, un 5,8% al transport, un 5,7% al gas i la llum, un 5,3% a vehicles i el 33% a temes diversos.

128 multes a empreses

L'ACC va incoar 162 expedients i 128 van acabar amb multa, per un import total de 191.050 euros. El 32,7% d'infraccions van ser per incompliment de documentació o informació, el 28% per clàusules abusives i el 7% per publicitat enganyosa.

Productes destruïts

El 2008 es van destruir 3.224 productes, una xifra cinc vegades més elevada que la del 2007. Són, entre altres productes, 946 tubs de pasta de dents amb substàncies tòxiques, 171 encenedors que no complien el control de menors i 384 desembussadors que tampoc no eren legals. A part, es van retirar del mercat 1.201 productes (el 41% cosmètics, el 37% químics i el 21% industrials).

Inspeccions i denúncies

En relació amb les actuacions de control i disciplina de mercat, es van fer 3.220 actuacions inspectores a la demarcació en el marc de diverses campanyes, com per exemple la relativa a control de productes, la de marcatge de preus, la d'implantació de la TDT, la de rebaixes i la d'aparcaments. Les denúncies (355, un 13% més) van ser, sobretot, per a empreses de serveis (76,6%).

53% de casos resolts

De les 2.583 reclamacions, 1.255 es van resoldre per mediació de l'Agència Catalana de Consum. Això representa un increment del 41,4% respecte al 2007. D'aquests casos resolts, el 57,9% eren reclamacions de telefonia i internet. A part, la Junta Arbitral de Consum va dictar 123 laudes (que són resolucions que tenen la mateixa força jurídica que una sentència judicial). En conjunt, es van resoldre el 53% dels casos, quan el 2007 la xifra se situava en el 42%.

Assegurances d'hipoteques

El director de l'ACC, Jordi Anguera, es va referir als centenars de consumidors que s'estan mobilitzant contra les entitats financeres que els han venut assegurances de cobertura del tipus d'interès i que, amb la davallada de l'euríbor, han de pagar grans quotes. Anguera sosté que hi ha uns contractes signats i que s'han de complir. Afirma que es poden revisar si hi ha «clàusules abusives» però que és difícil que «passi el que la gent vol, que és deixar de pagar, perquè hi ha uns contractes signats». Hi afegeix que és difícil demostrar que no es va explicar bé el producte al client.

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.