Economia

ANTONI ESCUDERO

PRESIDENT DE LA FEDERACIÓ D'HOSTALERIA DE GIRONA

“Plantar cara a Ryanair sortirà car”

“Serà complicat trobar altres companyies que vulguin venir a Girona”

“L'estiu sol anar bé però és curt i no se'n fa prou”

La temporada d'estiu, segons el president de la Federació d'Hostaleria de les Comarques de Girona, l'acabaran salvant, com els darrers anys, el turista català i l'espanyol. La facturació que faci el sector variarà en funció de molts factors, entre els quals hi ha el climatològic.

El president de la Federació d'Hostaleria analitza en aquesta entrevista la situació del sector i la temporada d'estiu.

Com es presenta?

La temporada d'estiu fa uns anys que és similar. Ni puja ni baixa. És complicat perquè l'estiu normalment va bé, però és curt i no se'n fa prou. I hi ha zones que tindran una ocupació del 90%. I d'altres ho passaran malament i potser, com a molt, assoliran un 50%.

I què fa el sector?

El sector turístic s'ha recolzat molt en Ryanair i en reserves a través de portals d'internet, que ha comportat maneres diferents de treballar. I anem resistint. S'ha produït una diversificació, amb destinacions emergents que són una gran competència. Però nosaltres som el que som. Tenim bon clima i instal·lacions de qualitat. Per tant, podem oferir més que altres, però també a un preu diferent.

Es tracta, doncs, de vendre qualitat i que la gent la pagui?

Jo diria que ara hem de combinar una mica la qualitat amb aquelles fórmules que ens donin ocupació. Quan un empresari té una infraestructura ha d'intentar treure'n rendiment. Mantenir una ocupació del 60% durant tot l'any de mitjana és molt i molt difícil. Arribar a un 65% o 70% és un gran èxit. És difícil però només tenim una sortida: adaptar-nos.

Quin tipus de turista s'espera?

El turista rus comença a venir molt a Catalunya, i sobretot a les comarques gironines, buscant sol i platja. És un turista amb un poder adquisitiu important i cal potenciar-lo. Aquest estiu s'esperen anglesos, alemanys, francesos... Però qui ens acabarà salvant la temporada, un altre cop, és el turista català i l'espanyol. El que ara ens funciona és el turisme de proximitat, que ve en cotxe i que fa la reserva directament a l'hotel.

I la facturació? Vindran més turistes però gastaran menys?

A la Costa Brava tenim un problema que és climatològic. Si fa bon temps, la temporada s'allarga i la gent es queda. Hi ha molts factors que decidiran si una temporada és mitjana, bona o dolenta.

Miren al cel per veure quin temps farà, però també ho fan per si passen avions? Perquè el cas Ryanair s'embolica cada cop més.

Això és un drama. Teníem un aeroport que funcionava amb turbo. I diversos motius ens han portat a aquesta situació: Ryanair ha canviat la seva política i potser no s'ha signat el conveni quan calia, tant amb l'actual govern com amb l'anterior. Certament Ryanair és una companyia especial i són interessants i importants per a Girona. Però jo seria partidari de posar les piles a aquesta companyia. Cal que els passatgers que volin amb ells ho facin amb dignitat i que rebin el respecte que es mereixen. I ara no sempre és així.

Hi ha vida més enllà de Ryanair?

Això és més difícil de dir. Sense Ryanair serà complicat trobar altres companyies disposades a venir a Girona. Ryanair allà on va posa els aeroports de moda i quan ja ho tenen explotat se'n van perquè volen més. I, en un moment de crisi, Ryanair ha demanat molts diners. És complicat negociar amb ells. Ho era abans i ho és ara. És cert que ara se'ls ha volgut plantar cara. Però això sortirà car. Ho pagarem, segur.

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.