Gran angular

El delta de l'Ebre, directe a la taula

Es posa en marxa una pàgina web per aglutinar i comercialitzar els productes autòctons de la Catalunya meridional

El delta de l'Ebre és lluny de gairebé tot arreu, però té uns encants inqüestionables i la seva gent no es cansa de fer-ne reclam. Precisament per això, perquè hi ha qui està convençut de les virtuts que acumulen les terres del sud, s'acaba de posar en marxa un sistema per poder-ne repartir l'essència arreu del país.

Un dels ideòlegs del projecte és Jordi Gil, un comercial del ram immobiliari que en plena crisi del sector s'ha atipat de veure passar les hores i ha posat fil a l'agulla per tancar un negoci rendible i, de passada, promocionar les terres més meridionals del país i els seus productes autòctons. Gil ha obert una pàgina web, l'ha batejada com a gastrodelta.es i l'ha farcida de productes originaris de les Terres de l'Ebre. Durant el primer mes i mig de vida, la web ha registrat al voltant de 2.000 visites (a raó d'una cinquantena de visites diàries), però les dues últimes setmanes l'efecte boca a orella (o potser l'efecte clica i envia) n'ha multiplicat la difusió fins al punt de, diu el seu responsable, “arribar ara a pics de 260 visites en un sol dia”.

La pàgina engloba entre 500 i 600 articles d'una vintena de productors originaris de les comarques del Montsià i el Baix Ebre però el catàleg s'ampliarà fins a arribar als 4.000 productes. I és que, diu Jordi Gil, “inclourem articles de la Terra Alta i la Ribera d'Ebre. Allà tenim bons vins i els hem d'incloure”.

A més, fins ara la majoria d'articles deriven de la tasca de rastreig feta per gastrodelta.es abans de posar en marxa la web (“els meus pares són pagesos i conec molts petits productors, gent del sector de l'oli i de les cooperatives arrosseres” diu l'emprenedor) però es dóna el cas que “ja hem arribat a aquell punt que són els mateixos productors els que ens contacten i ens informen dels articles que podem comercialitzar”.

La bona qualitat del gènere és una de les màximes que busca preservar la iniciativa, i és per això que Gastrodelta no encomana l'article al productor fins que té l'enviament a punt. És a dir, detalla Gil, “si és divendres i la comanda no pot sortir fins dilluns, nosaltres esperem a dilluns per anar a buscar l'article. No ens interessa que estigui hores al magatzem”.

El termini d'entrega de cada comanda també és un dels detalls que intenta cuidar i varia de 24 a 72 hores en funció de quin sigui el lloc de destinació.

CONÈIXER EL DELTA.

Però, hi ha mercat fora de Catalunya? Gil indica que “és a Catalunya on més treballem perquè és on més es coneix el Delta i els seus productes, però acabem de començar i ja hem enviat gènere a Màlaga i a Madrid”.

Així com no s'atreveix a aventurar una possible facturació a finals d'aquest primer exercici: “Les coses poden sortir bé però també em puc estavellar”, admet, el responsable del projecte no té cap dubte quan se li pregunta quin és el producte estel·lar del catàleg: “L'arròs. És el producte que va més associat al delta de l'Ebre” i, per tant, és una excel·lent carta de presentació.

A banda del fruit dels arrossars que dominen els marges de l'Ebre, a la web de Gastrodelta es poden adquirir olis, formatges, carns i embotits (entre els quals hi ha els preuats ànecs i baldanes), peixos i mariscs (angules, anguiles i el bacallà -més conegut pels autòctons com a abadejo-, dolços (els coneguts pastissets), mels, conserves i productes de l'horta.

Els impulsors de la idea entenen que el negoci té molt camp per córrer perquè a l'Estat espanyol “es fan cada mes dos milions de cerques a internet de productes relacionats amb el delta de l'Ebre”.

Una terra de productes

Si bé la botiga virtual de productes ebrencs suposa una novetat al territori, des de fa anys a la xarxa hi ha un projecte més generalista que s'encarrega de posar a la venda productes “made in Catalonia”. És la web productesdelaterra.cat la que permet comprar tot un ampli ventall d'articles pensats i fets a Catalunya. S'hi poden trobar peces tèxtils com ara samarretes amb lemes de l'estil “S'ha acabat el bròquil” o “Tots units fem força”, roba per a nadó i articles esportius (equipaments de les seleccions nacionals catalanes) però també s'hi ofereix calçat, música, jocs, articles decoratius per a la llar (vinils en què hi ha cites de Macià o Companys) i productes d'alimentació.

El projecte és gestionat per Avellana Digital, una empresa de serveis situada a Reus.

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.