Apuntar-se a la llista Robinson evita rebre publicitat per correu, telèfon o internet

Les empreses de publicitat es comprometen a no enviar-ne als particulars que hi estiguin inscrits

El consumidor rep diàriament un munt de publicitat, la majoria no desitjada, per mòbil, telèfon tant fix com mòbil, internet i per correu. Això, però, ara es podrà evitar, si s'inscriu en la llista Robinson d'exclusió publicitària, un servei que es posa a disposició dels consumidors i que té com a objectiu disminuir la publicitat que aquests reben. El Servei de Llistes Robinson s'emmarca en l'àmbit de la publicitat personalitzada, és a dir, aquella publicitat que rep un usuari al seu nom i direcció.

El reglament de llei aprovat el desembre del 2007 obliga les empreses, institucions i organitzacions a consultar aquest tipus de fitxers d'exclusió abans de llançar una campanya publicitària per al desenvolupament de la qual utilitzin dades personals que figurin en fonts públiques o fitxers dels quals no siguin responsables.

Així, els inscrits en el fitxer no rebran publicitat per correu, internet, telèfon –fix i mòbil–, SMS, MMS o «qualsevol altre mitjà de comunicació electrònica equivalent», menys de les empreses amb les quals mantinguin algun tipus de relació, tot i que a través d'aquest servei també serà possible informar una empresa que ja no es desitja rebre publicitat telefònica.

Per figurar en el fitxer serà necessari inscriure's a www.listarobinson.es i precisar quin tipus de publicitat desitja bloquejar facilitant les dades del telèfon o direcció de correu que han de quedar vetats per als anunciants. Aquest servei és de caràcter voluntari i gratuït per als particulars. Les empreses que vulguin consultar el fitxer hauran de pagar entre 150 i 550 euros, segons va explicar ahir en la presentació de la web la presidenta de la Fecemd, Elena Gómez.

Així, les empreses poden fer una baixada única de l'arxiu de la llista Robinson o consultar-lo tantes vegades com necessitin al llarg de l'any.

Per la seva banda, el director de l'AEPD, Artemi Rallo, va explicar que una de les principals consultes que rep l'agència és sobre com evitar les cada vegada més freqüents trucades telefòniques de venedors de productes que mai s'han sol·licitat. Rallo va considerar que la posada en funcionament d'aquesta llista «serà útil tant per als consumidors com per a les empreses, que hauran d'adaptar-se al nou reglament de la llei».

Malgrat tot, la presidenta de Fecemd va precisar que la efectivitat del fitxer començarà al cap dels tres mesos de la inscripció, «a partir d'aquest moment l'usuari que s'hi hagi inscrit no hauria de rebre més publicitat no desitjada».

Nou codi de SMS i 905

Els SMS de baixada o per participar en concursos i els 905 hauran d'informar millor els consumidors, segons el Codi de Conducta que ha aprovat el Ministeri d'Indústria, Turisme i Comerç. El codi dels SMS Premium garanteix que la publicitat dels serveis sigui llegible, que inclogui el preu i obliga a la identificació del seu responsable. Incorpora normes específiques per a la protecció dels menors i referides a concursos i a serveis de subscripció. Els programes de televisió que utilitzen números 905 hauran d'especificar també i en caràcters estàtics el preu i el que presta el servei. A més, en els concursos que hi hagi la participació del públic a través de trucades a un número 905 serà obligatori que aparegui un rètol sobre el nombre de trucades rebudes en els últims deu minuts i es prohibeixen els números amb tarifació addicional.

Un sol carregador

Els principals fabricants europeus de mòbils s'han compromès davant la Comissió Europea a crear un model únic de carregador per a tots els telèfons mòbils. Aquestes empreses són Apple, LG Motorola, NEC, Nokia, Qualcomm, Research in Motion, Samsung, Sony Ericsson y Texas Instruments i representen el 90 per cent del mercat de mòbils. L'objectiu és facilitar la vida als usuaris i reduir l'impacte mediambiental de residus electrònics, ja que els consumidors no hauran de llençar els carregadors quan comprin un nou telèfon.

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.