Els turistes de Girona es gasten 765 euros de mitjana en la seva estada a la ciutat

Un estudi mostra que el visitant a la capital gironina es gasta 108 euros al dia, en hotel, àpats i oci

L'Ajuntament de Girona espera que el pas del Tour dijous per la ciutat rellanci la imatge turística i que se'n tregui rèdit durant el pròxim any. Mentre s'espera a veure què passa amb la repercussió mundial del Tour, les dades del 2008 mostren que cada turista es va gastar durant el seu sojorn a Girona uns 765 euros. És una quantitat considerable si es té en compte que de mitjana els visitants no solen superar els tres o quatre dies d'estada si vénen a la capital gironina per vacances.

Segons les dades d'Idescat, recollides per la unitat municipal d'anàlisi territorial (UMAT), durant l'any passat es van fer a Girona unes de 106.000 pernoctacions, una xifra que malgrat la crisi es podria superar aquest any si es mantenen les dades dels primers mesos de l'any, quan les pernoctacions han augmentat. La regidora de Promoció de la Ciutat, Cristina Alsina, posa en relleu que la millora «és deguda als esdeveniments que hem tingut aquest 2009, com ara el Fòrum Gastronòmic, la tradicional exposició de flors o la celebració de l'Open de la PGA a Caldes de Malavella». L'atractiu de la ciutat també és visible amb l'arribada de noves cadenes hoteleres com Ibis i Etap o el futur NH al sector firal.

Els últims anys, la ciutat de Girona es consolida com una destinació important per a molts europeus, espanyols i per als altres ciutadans catalans. Als seus atractius turístics, s'hi suma la gran oferta gastronòmica, la qual es potencia per complementar l'oferta cultural de concerts, museus i altres activitats. Un dels fets que evidencia que Girona ha guanyat pes específic dins del panorama turístic és que les populars guies d'El País Aguilar acaben d'editar una guia sobre la ciutat, editada en sis idiomes dins de la col·lecció Ciutats amb Encant.

300
habitacions més
. En poc més de dos mesos Girona incorporarà fins a 300 noves places d'hotel entre la seva oferta turística. Aquesta setmana s'inauguren oficialment els nous hotels Ibis i Etap, situats prop de l'hospital Josep Trueta, a l'entrada nord de la ciutat. Els dos establiments van obrir portes divendres passat i disposen de més 200 habitacions i comparteixen diversos serveis, ja que tots dos pertanyen a la mateixa cadena francesa, Accor. Aquesta oferta s'afegirà a la important ampliació que enllesteix l'hotel Ultònia. La gran ampliació d'aquest cèntric establiment de la Gran Via permetrà posar en servei 72 habitacions noves, que tindran una categoria de 4 estrelles i adoptarà el nom de Gran Ultònia. La part nova incorpora les últimes tecnologies i zones de spa i gimnàs a l'últim pis. Un cop s'hagi posat en servei l'ampliació, l'hotel té previst remodelar una part de l'edifici més antic i pel 2010 renovar a fons les habitacions i els altres elements de l'hotel. Aquestes 300 noves places s'afegeixen així a les 1.650 places que hi havia fins ara.
1.455
metres de mercat.
El mercat de les Ribes del Ter té de mitjana 195 parades els dissabtes, un nombre de marxants que comporta l'ocupació en línia recta de més de 1.455 metres. L'evolució els últims anys mostra que s'han perdut uns quants marxants des del 2007. Ara fa dos anys, els dissabtes hi havia més de 205 parades, que ocupaven 1.546 metres lineals. La crisi també es nota en aquest sector i els marxants asseguren que malgrat que tenen més clients passejant pel mercat, la caixa registra una davallada respecte d'altres anys. Actualment, el mercat se situa a les ribes del Ter i el passeig de la Sardana, llevat de l'estiu que se situa al passeig de la Devesa. L'elaboració del pla d'usos de la Devesa estudia si es canvia la ubicació del mercat, per tal que durant tot l'any resti al mateix lloc. L'equip de govern vol afavorir la venda de productes frescos als barris i té planificat apropar aquests productes. Per això, de fa poques setmanes cada dijous hi ha un mercat amb 30 parades a Can Gibert del Pla, per dinamitzar comercialment el barri.

Molta cuina tradicional

Es comptabilitzen uns 200 restaurants a Girona i les dades demostren que la cuina tradicional i casolana té molta presència en el sector, amb un 25% del total. La cuina catalana té una representació de 25 restaurants, seguit del 22 de la cuina de mercat i els 20 de la cuina mediterrània. Segons aquest estudi, la capital gironina disposa de 16 pizzeries, 9 de cuina oriental i 4 vegetarians, els mateixos que bascos.

Associacions comercials

Els darrers tres anys s'ha detectat una minva en el nombre d'associacions comercials, que han passat de ser 30 el 2006 a 12 actualment. Això no vol dir que totes les entitats hagin desaparegut, sinó que n'hi ha moltes que s'han acabat fusionant. Cal destacar la gran àrea comercial a l'aire lliure que hi ha al centre de la ciutat. I la reactivació de dues associacions importants, com ara la de Sant Narcís i Santa Eugènia.

Arriben més ben informats

El 2008, l'oficina de turisme va atendre un total de 153.800 consultes, de les quals 148.995 es van fer a les mateixes dependències i 4.805 per telèfon. Són quantitats molt inferiors a les de l'any anterior, en què el total es va situar en 170.384. Això s'atribueix a un major ús, per part dels turistes, del web, on s'ha detectat un increment de les visites. Per tant, el visitant ja arriba a la ciutat ben informat.

Puja l'ocupació per habitacions

Els primers quatre mesos de l'any el grau d'ocupació per habitacions ha pujat respecte del 2008, segons dades de l'INE. Si el gener del 2008 l'ocupació va ser del 35,1%, enguany aquesta ha pujat al 43,9%. El febrer l'augment ha estat més espectacular i ha passat del 24,1% al 46,1%. També el març i l'abril hi ha hagut augments. La celebració del Fòrum, les Flors i la PGA expliquen les bones dades del 2009.

Els espanyols, per l'oci

Els indicadors sobre els motius que porten els turistes residents a l'Estat a viatjar a Girona mostren una sèrie de canvis entre el 2008 i el 2007. El 2008 el nombre total va ser de 385.071, i el 2007 va ser de 420.428. Disminueixen les motivacions per treball o negoci (de 128.236 a 117.022) i oci (de 171.331 a 117.520), mentre que augmenten una mica les visites a familiars o amics (de 78.426 a 79.100).

L'Estat francès, el primer mercat

Les dades sobre atenció de turistes a les oficines de turisme mostren que els francesos són el col·lectiu estranger més important que visita la ciutat. L'any passat es van atendre prop de 22.300 francesos, mentre que el segon col·lectiu per importància són els britànics, amb 15.440 persones que van passar per les oficines de turisme, un nombre que ha crescut molt des de la implantació de Ryanair a l'aeroport Costa Brava amb múltiples destinacions a les illes Britàniques. Un dels fets destacables és que els barcelonins també tenen molta tirada a visitar la ciutat, com ho demostra el fet que gairebé 18.000 ciutadans de la demarcació de Barcelona demanessin informació turística. De l'Estat espanyol, els madrilenys són el primer col·lectiu, seguit d'espanyols de la zona de Llevant de la península Ibèrica, bascos, andalusos i aragonesos. Holandesos, alemanys i italians constitueixen els altres col·lectius de turistes que visiten Girona i són significatius pel nombre. La importància del call es nota en els prop de 1.600 israelians que van passar per Girona l'any passat.

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.