L'ERO reactiva la tensió a Nissan

Els sindicats rebutgen l'expedient i denuncien el comportament de l'empresa amb els treballadors acomiadats

Dimecres al vespre, el Departament de Treball va donar llum verd a l'ERO presentat per Nissan. Tancava un altre capítol, potser el definitiu, de l'estira-i-arronsa protagonitzat per l'empresa i els sindicats des de l'anunci, l'octubre passat, de la intenció de fer fora a més de 1.600 treballadors. Nissan defensa que va comunicar, per telèfon, l'acomiadament a 638 del 698 dels afectats per l'ERO entre dos quarts de vuit i un quart de deu del vespre. Ahir, però, molts dels treballadors del torn de matí denunciaven que s'havien trobat les portes tancades sense avís previ. La tensió, doncs, es va instal·lar al llarg del matí a la planta de Nissan a la Zona Franca. Un centenar dels que ja són exempleats va poder accedir a la fàbrica i continuar a dins les protestes sense protagonitzar cap incident greu i la planta va treballar amb normalitat. Fonts de l'empresa asseguraven que els treballadors sabien de feia dies que estaven inclosos en la llista d'acomiadats. Cap al migdia, un grup d'afectats van traslladar la protesta al Paral·lel de Barcelona –on van tallar el pas als vehicles– i davant d'una delegació del Departament de Treball.

Tots els sindicats es van manifestar clarament ahir contra l'ERO i el mètode utilitzat per l'empresa per comunicar els acomiadaments. UGT qualificava de «menyspreable i terrorista» l'actuació de Nissan, que havia demostrat una «actitud retrògrada», i «l'assetjament laboral de la plantilla», mentre que CCOO i la USOC lamentaven el clima de conflictivitat i de tensió generat per la presentació de l'ERO i la seva aprovació. Fonts de la USOC criticaven el paper del Departament de Treball, ja que confiaven que «no es plegaria a la voluntat de l'empresa» perquè «ara hi ha una perspectiva productiva bona» diferent a la plantejada a finals de l'any passat. Els sindicats analitzaran aviat la resolució emesa per la Generalitat per avaluar si hi recorren en contra.

L'expedient de gairebé 700 persones, dels 3.598 que té ara per ara l'empresa entre la Zona Franca i Montcada i Reixac, va posar de manifest les diferències existents entre alguns dels sindicats. Javier Purrillo, portaveu de la CGT, el minoritari a Nissan, denunciava que els acomiadaments han afectat, sobretot, els afiliats d'aquest sindicat i empleats que no estaven adscrits a cap associació de treballadors. Des d'USOC apuntaven que estudiaran la llista d'acomiadats per conèixer si s'ha produït algun tipus de discriminació, ja que alguns treballadors també comentaven que el sindicat s'havia vist molt afectat. Malgrat responsabilitzar a l'empresa de l'ERO, Purrillo deia que es tracta de la darrera conseqüència del pla industrial firmat entre l'empresa i els membres del comitè (CCOO, UGT i USOC) el mes de febrer, en el qual es recollia que hi hauria una plantilla mínima de 2.800 empleats. Javier Pacheco de CCOO rebutjava aquesta acusació i recordava que els sindicats majoritaris han demostrat la defensa dels empleats en les mobilitzacions i treballant per evitar els acomiadaments. En concret, CCOO destacava que les negociacions van començar el desembre del 2008 amb resultats tangibles, com l'acord del pla industrial amb l'adjudicació de dos nous vehicles i l'adaptació del volum d'ocupació amb mesures com baixes voluntàries, el reingrés de 200 treballadors i un pla de jubilacions. L'empresa, però, va tancar la mesa de negociació al juny i va presentar l'ERO, fet molt criticat pels sindicats, que van defensar en tot moment continuar les negociacions i optar per mesures menys agressives.

El Departament de Treball ahir no va fer cap declaració sobre l'ERO a Nissan.

Avui, dia d'assemblees

Després de la tensió viscuda ahir, els sindicats plantegen avui un dia de reflexió i assemblees. Així, per exemple, tant la USOC com la CGT han convocat els seus afiliats al matí. La possibilitat de grans mobilitzacions, però, serà més complicada per la proximitat del mes d'agost i de les vacances. D'altra banda, la diputada de CiU al Parlament de Catalunya, Meritxell Borràs, va demanar ahir a la Generalitat que expliqui sota quines condicions s'ha autoritzat l'ERO. Borràs va reclamar «transparència» al govern.

«No han tingut cap mirament»

Els treballadors de Nissan acomiadats es van concentrar ahir al matí davant la factoria de la Zona Franca. Alguns van saber que ja no tenien feina just quan intentaven entrar a la fàbrica. Al migdia, un centenar d'empleats van tallar l'avinguda del Paral·lel i el passeig de Carner
A.B. / AGÈNCIES

«Hem arribat a les sis del matí per començar el nostre torn i a l'hora de passar la targeta d'accés, a l'entrada, se'ns ha denegat el pas.» La targeta ja no funcionava i no deixava entrar la Vanessa, una treballadora de Nissan a la Zona Franca que es va assabentar just al matí, quan intentava entrar a treballar, que estava afectada per l'expedient de regulació d'ocupació (ERO) de l'empresa. Aquesta mateixa situació la van patir altres empleats que ja eren al carrer sense saber-ho, i això encara va augmentar més els nervis i la indignació que es va viure a primera hora del matí davant la factoria de la Zona Franca.

Fonts sindicals van indicar que, a dos quarts de sis de la matinada, uns 300 treballadors van quedar-se a les portes de l'empresa, perquè la seva targeta estava invalidada i no en sabien res. Un portaveu de l'empresa automobilística va explicar, però, que la direcció havia trucat el dia abans a 638 dels 698 acomiadats.

Als que van rebre la trucada, la notícia els va caure com una galleda d'aigua freda. O glaçada, si tenim en compte l'elevada temperatura estiuenca i l'ambient caldejat i crispat que ha viscut l'empresa en els darrers mesos. «Ens van trucar a la nit per dir-nos que ja no calia que anéssim a treballar», explicava la Vero, una afectada, que al matí va decidir anar a la Zona Franca i al migdia es va concentrar, juntament amb un centenar de treballadors, a l'avinguda del Paral·lel i el passeig de Josep Carner, a l'altura de la rotonda de les Drassanes, que van mantenir tallats durant tres quarts. Prèviament, els manifestants s'havien desplaçat davant unes oficines del Departament de Treball, que ha autoritzat l'expedient de regulació de Nissan, i van cridar i van llançar-hi ous.

«L'empresa no ha tingut cap mirament ni cap humanitat», es queixava la Yoli, una altra afectada. L'ERO deixa al carrer matrimonis –amb fills– en què tots dos treballaven a Nissan, i també famílies senceres, en què els pares i dos fills hi treballaven en plantilla. «Avui hi havia gent plorant, deixen gent al carrer que s'ha de fer càrrec d'una hipoteca, ha estat un pal», comentava en David. La sorpresa dels treballadors per l'autorització de l'ERO era relativa, però sí que estaven força més indignats i estupefactes per la forma «cruel i covarda» amb què ha actuat l'empresa, deia en Javier. «Jo em pregunto on són avui els polítics», es queixava la Nieves, que fins i tot explicava que algunes companyes seves havien decidit quedar embarassades per evitar que les incloguessin en la llista de l'ERO.

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.