Les reserves de viatges d'aquest mes d'agost es retarden perquè s'esperen les ofertes d'última hora

Les agències i els hotels fan promocions per activar les contractacions

Aquests darrers anys ja es començava a entreveure un canvi de tendència: de la reserva anticipada cap a l'oferta d'última hora. Però aquest any, amb la crisi, el canvi s'ha accentuat fins al punt que a l'agost, un mes en què tradicionalment els hotels solen omplir-se pràcticament al cent per cent de la capacitat, l'agència de viatges per internet Lastminute calcula que «el cinquanta per cent dels ciutadans que es poden permetre un viatge en aquests temps de crisi, encara no han reservat la destinació». I no és per falta de decisió, segons diuen, sinó perquè s'esperen a l'oferta de l'últim minut per aconseguir uns preus millors.

Aquest estiu, segons Lastminute, els ciutadans preferiran destinacions pròximes i de l'Estat espanyol abans que no anar a estiuejar a llocs més exòtics, com ara Cancun o el Carib. El descens del turisme forà i la cerca de destinacions de preu baix ha fet que les illes de l'Estat siguin novament les que «tenen una millor relació qualitat-preu». Però el mapa de gangues, segons aquesta agència, no acaba aquí, ja que assenyalen que Barcelona, Madrid, Tenerife, Màlaga, Palma de Mallorca, Huelva, Menorca, Gran Canària, València i Almeria són les destinacions que ofereixen a hores d'ara uns millors preus, amb descomptes de fins al 35 per cent.

Les agències continuen enginyant-se-les per captar clients i anar més enllà del clàssic 2x1 o l'oferta per reserva avançada. Per exemple Atrápalo va decidir fa uns quants dies oferir caps de setmana i que el client pagui «el que consideri just». Aquesta agència proposa una nova manera de viatjar que consisteix a pagar segons la satisfacció obtinguda. Així, el client fixa el preu final a la tornada, segons el que considera adequat. «Marxa de vacances i paga el que vulguis. Marxa, i si t'ha agradat, ens pagues el que consideris just, i si no t'ha agradat, no ens paguis res», diuen des d'Atrápalo.

Però també ha aparegut un altre tipus d'oferta, segons assegura Hosteltur. Així, Viajes Iberia o Viajes El Corte Inglés han decidit fer campanyes del tipus «el millor preu garantit». I d'altres, per exemple Halcón Viajes, han escollit l'estratègia d'oferir regals per estimular les vendes, com ara un ordinador portàtil o una cafetera de disseny, o bé fer descomptes.

Però no tot el sector va malament. La demanda de turisme rural va augmentar el juliol, tot i la crisi, i l'ocupació ha arribat a Catalunya al 45,5%, segons les dades de Toprural.com. Segons aquesta web, les destinacions amb més ocupació el juliol van ser Astúries (56,2%), Navarra (47,8%), Galícia (47,5%), Cantàbria (46,7%) i Catalunya. En el conjunt de l'Estat espanyol, si es comparen les dades d'aquest juliol amb les del mateix mes del 2008, la demanda ha baixar un 1,4%, però l'oferta d'establiments ha crescut un 10%. Com l'any passat, els viatgers han elegit «destinacions preferentment de costa».

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.