El sector turístic es manté a l'expectativa de la resposta del mercat de proximitat

L'ocupació mitjana cau un 16% la primera quinzena de juliol en relació amb el 2008 i el semestre es tanca tres punts per sota

La demanda es mou d'acord amb el preu i la generació d'ofertes, també en el sector turístic. Octavi Bono, gerent del Patronat de Turisme de la Diputació de Tarragona, assegura que «no es renuncia al consum d'oci» com són les estades de vacances, «però s'ajusta molt més el pressupost».

La despesa mitjana del turista al territori no es coneixerà fins al tancament de la campanya. En aquest sentit, Bono destaca l'esforç que s'ha fet des del punt de vista de la comercialització, que en certa manera han assumit els empresaris del sector, i que ha deslliurat la destinació de rebaixes promocionals que afecten altres punts turístics de l'Estat.

El sector ha dipositat les expectatives en el comportament del mercat de proximitat, que programa l'estada a darrera hora i al marge dels paquets turístics convencionals. En espera de les dades, el Patronat de Turisme disposa d'informació sobre l'origen dels turistes que han visitat la demarcació els primers sis mesos. El mercat majoritari és l'estatal, amb un 59% de l'ocupació. El rànquing en el mercat internacional és el britànic (33%), el francès (21%) i l'holandès i l'alemany (10%).

SALVADOR ANTON

La URV participa en el programa d'informació científica en turisme

I.M

La Universitat Rovira i Virgili (URV) participa en el sistema d'informació de la investigació científica en turisme a través d'internet (Sictur). El projecte forma part de les accions del pla de turisme espanyol Horizonte 2020 i el desenvoluparà la societat estatal Segittur, dependent del Ministeri d'Indústria, Turisme i Comerç.

–Quin paper tindrà la URV en el projecte?
–«La secretaria general de Turisme de l'Estat i Segittur han signat el conveni amb les catorze universitats que imparteixen estudis de postgrau en turisme, amb les mateixes condicions. Es correspon amb les universitats que cursen formació superior en postgrau i que, per tant, generen investigació.»
–D'informació turística a la xarxa no n'hi ha?
–«Consistirà en una base de dades sobre els avenços en investigació, com ara tesis o projectes de transferència. La base és d'accés lliure i està dirigida a consultors, investigadors o les persones que hi estiguin interessades. No té la voluntat de ser estadística ni de ser un portal on s'acumulin dades.»
–La informació que es generi, en quina mesura pot incidir en la millora del sector turístic?
–«La difusió d'aquest coneixement ha de servir als agents públics i privats per disposar d'informació immediata que els facilitarà la presa de decisions.»
–Disposarà d'informació de l'exterior?
–«En l'inici la previsió és disposar de la informació que generin els grups de recerca, administracions o empreses del sector a l'Estat. De totes maneres, hi haurà dades de grups d'investigació d'àmbit internacional»
–Sictur esdevindrà una eina per descobrir nous sectors de promoció?
–«Cada destinació turística té les seves característiques però a través del sistema es coneixeran els productes amb més demanda, quins mercats emergeixen, les activitats que cal fomentar o si cal consolidar o enfortir una part de la nostra oferta, de la que ens és pròpia com a destinació turística.»

L'Associació d'Apartaments salva la temporada

«L'esforç que es va fer amb accions a les destinacions properes de l'Estat ha donat fruits.» Aquesta és l'opinió de Josep Grasset, president de l'Associació d'Apartaments Turístics a la demarcació. Grasset hi afegeix que cal «fer una valoració com a destinació», «com avancem» o «quines solucions apliquem», i a la vegada reconeix que l'associació ha mantingut els índexs d'ocupació de la temporada passada. La primera quinzena de juliol l'ocupació només va baixar un punt en relació amb el mateix període del 2008, i va passar del 72% al 71%. Les dades acumulades al primer semestre són més positives, amb el guany de dos punts d'ocupació mitjana: del 20% al 22%. Les 69 empreses associades treuen al mercat 30.440 places, la major part de les quals són a la destinació Costa Daurada. Josep Grasset comenta que no es poden fer previsions d'ocupació per a la temporada, quan cada vegada «hi ha més particulars que es fan els paquets turístics».

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.