Lloret perd poca ocupació hotelera, però els turistes són més joves i compren menys

Tres de cada quatre visitants provenen de fora de l'Estat, i la diversificació de mercats ha pal·liat els efectes de la crisi

Aquest estiu ha visitat Lloret menys gent, entre la qual hi ha més joves, fet que ha comportat una pèrdua en els beneficis del sector turístic. L'ocupació en hotels, apartaments, càmpings i altres allotjaments de l'hostaleria ha baixat pocs punts en els darrers mesos respecte del mateix període de l'any passat, afirma el gerent del Gremi d'Hostaleria, Josep Franch. Les dades de juliol «marquen una ocupació del 93,9%» en hotels, càmpings, apartaments i tots els allotjaments en global, afirma Franch. L'any passat aquesta xifra voltava el 95%, amb la qual cosa, assenyala Franch, «s'ha notat una mica». També s'ha reduït la mitjana de dies que passen els turistes a la població, que el juliol passat va ser de 6,8 dies, assenyala el gerent. Pel que fa a l'origen dels visitants, un 76% provenen de fora de l'Estat espanyol, i en aquest grup predominen sobretot els alemanys, i després els francesos. Franch també reconeix que a part d'haver-hi menys reserves respecte de l'any passat, aquest any «s'han fet més ofertes i s'han abaixat els preus».

També assenyala que «tothom es queixa», tot i que reconeix que «a Lloret es veu molta gent». «Hi ha molt de jovent i potser gasten menys; a més, els hotels fan més ofertes de tot inclòs i pensions completes», fet que pot perjudicar bars i restaurants. Sobre aquests establiments, el gerent del Gremi d'Hostaleria destaca que els qui «estan patint més» la crisi són els restaurants de gamma mitjana-alta.

El comerç nota el cop

Per la seva part, el sector del comerç ha notat de forma més important la crisi. Tico Alsina, president de l'Associació Comerciants de Lloret, afirma que la crisi «es nota», i que «el nivell adquisitiu no és el mateix que altres anys». «Hi ha hagut públic més jove que altres anys i que gasta menys diners», afirma Alsina, que confia que al setembre arribi a Lloret un client diferent, de més edat i amb més poder adquisitiu, i que ara, a més, amb els primers símptomes de recuperació econòmica en alguns països europeus, es decideixi a gastar més. De tota manera, Alsina reconeix que «hi ha preocupació» entre els botiguers, ja que «quan veus que el calaix no funciona és lògic que et preocupis». Alsina considera que des de l'any 1992 Lloret no havia patit un any tan dolent pel que fa al comerç, però tot i així afirma que «el missatge que s'ha de donar és d'optimisme».

A ple rendiment

Les oficines de turisme atenen cada dia centenars de persones. La xifra ha augmentat any rere any, i si el 2005 es van atendre 78.441 persones, l'any passat van ser 124.000. Enguany s'han atès fins al juliol 47.500 persones.

Reflexió de Xavier Crespo

L'alcalde de Lloret, Xavier Crespo (CiU), fa una reflexió en el darrer número de la revista Celobert sobre el turisme: «Al setembre iniciarem un nou curs polític en què caldrà posar el turisme i la seva situació en reflexió; això vol dir examinar la davallada d'ingressos que ha tingut el sector, la destrucció de llocs de treball, els nous productes i les línies de promoció, la situació dels municipis turístics i el seu finançament.» Crespo afirma: «Caldrà ser valents i parlar obertament d'on som i en quin punt ens trobem per poder buscar respostes reals i efectives perquè un dels principals sectors econòmics del país no toqui fons.»

LES DADES

Ocupació abril
2008: 73%
2009: 74,2%
Ocupació maig
2008: 62%
2009: 61,4%
Ocupació juny
2008: 76%
2009: 71,2%
Ocupació juliol
2008: 95%
2009: 93,9%
Ocupació agost
2008: 100%
Turistes per nacionalitats 2008
Francesos (22,3%)
Espanyols (14,8%)
Catalans (10,9%)
Alemanys (9,7%)
Belgues (8,1%)
Italians ( 7,8%)
Del Regne Unit (7,5%)
Holandesos (2'8%)
Persones ateses a les oficines de turisme
2005: 78.441
2006: 104.200
2007: 102.226
2008: 124.000
2009: 47.500 fins juliol
MAURICI CARBÓ

«La sort és que treballem amb molts mercats»

Maurici Carbó és el gerent de Lloret Turisme i parla obertament de l'evolució turística d'aquesta temporada en aquest municipi selvatà.

–Com està anant aquesta temporada?
–«La temporada està anant, no tenim prou informació encara per qualificar-la de bona o dolenta, tot i que totes les informacions sobre ocupació fan pensar que serà inferior a altres temporades.»
–Serà molt inferior?
–«En els darrers mesos les dades ocupacionals són lleugerament inferiors a les de l'any anterior. Si parlem d'ocupació, però, no podem parlar de grans descensos, com sí passa en altres zones de Catalunya, de l'Estat espanyol i d'Europa.»
–És una situació preocupant?
–«No és alarmant, però hem de ser conscients de la situació. La sort que té Lloret és que treballa amb molts mercats. No depenem únicament d'un únic públic, com passa per exemple en el cas de les Illes.»
–S'estan fent coses per pal·liar els efectes de la crisi?
–«Per descomptat. Lloret fa tot d'accions de promoció. En un any com aquest encara fem més esforços. Duem a terme moltes activitats de dinamització gratuïtes.»
Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.