Els hotels de Girona abaixen un 12% els preus per fer front a la davallada d'ocupació

El sector hoteler xifra en un 15% la caiguda del nombre de clients; en canvi, l'oficina de turisme atén un 18% més de visitants

El president de l'Associació d'Hostaleria Girona i Radial, Xavier Nicolazzi, admet que el sector experimenta la recessió econòmica aquest estiu i calculen que la davallada de l'ocupació se situarà «entre el 12% i el 15%». En aquesta línia, Nicolazzi considera que la capital experimenta de retruc la baixada d'ocupació a la costa. «Som una destinació en què quan la costa està plena omplim sense problemes; aquest any tampoc està ple a la Costa Brava», hi afegeix. Tot plegat fa preveure que aquest mes d'agost l'ocupació dels hotels de Girona serà d'entre el 70% i el 75%, unes xifres que, a més, s'estan assolint amb «les reserves d'ultimíssima hora». Això ha provocat que els hotels s'hagin vist obligats a abaixar preus i fer ofertes del dia, amb opcions diverses que poden permetre tenir l'aparcament gratuït o que es regali l'esmorzar. Nicolazzi creu que s'està notant la falta de turistes anglesos per la de depreciació de la lliura. «El turisme de proximitat del país o els francesos són els principals col·lectius», assenyala Nicolazzi.

Més visitants puntuals

La davallada als hotels no es correspon amb el nombre de turistes atesos a l'oficina de turisme de la Rambla o el punt de benvinguda, on des del principi d'estiu s'han atès un 17,7% més de turistes. La regidora de Promoció de la Ciutat, Cristina Alsina, atribueix a la crisi aquest creixement, «ja que la gent opta per un turisme de proximitat i desplaçar-se amb el cotxe particular». Això explica que el turisme català hagi crescut un 30%, mentre que el de la resta de l'Estat un 26%. Després d'aquests dos col·lectius, francesos i holandesos són els grups més nombrosos que arriben a Girona.

LES DADES

De l'1 de juliol al 15 d'agost
34.746 persones ateses l'any 2008
40.896 persones ateses l'any 2009
Puja un 17,7%
Per lloc de procedència
Girona
1.241 (2008) i 1.395 (2009). Puja un 12,4%
Barcelona
2.074 (2008) i 2.711 (2009). Puja un 30,7%
Resta de Catalunya
1.180 (2008) i 1.765 (2009). Puja un 49,5%
Madrid
1.689 (2008) i 1.970 (2009). Puja un 16,6%
Llevant
799 (2008) i 1.970 (2009). Puja un 55,9%
Illes Balears
133 (2008) i 217 (2009). Puja un 63,1%
Aragó
269 (2008) i 390 (2009). Puja un 44,9%
Andalusia
639 (2008) i 778 (2009). Puja un 21,7%
Euskadi
857 (2008) i 1.246 (2009). Puja del 32,5%
Resta d'Espanya
2.988 (2008) i 3.568 (2009). Puja un 18,7%
França
6.767 (2008) i 7.382 (2009). Puja un 9,09%
Alemanya
1.770 (2008) i 1.876 (2009). Puja un 6%
Holanda
4.661 (2008) i 5.368 (2009). Puja un 15,1%
Itàlia
1.307 (2008) i 1.047 (2009). Baixa un 19,8%
Gran Bretanya
2.826 (2008) i 2.871 (2009). Puja un 1,5%
Bèlgica
1.180 (2008) i 1.875 (2009). Puja un 58,9%
Suïssa
110 (2008) i 120 (2009). Puja un 9%
Països nòrdics
694 (2008) i 883 (2009). Puja un 27,2%.
Resta d'Europa
1.624 (2008) i 1.747 (2009). Puja un 7,5%
Israel
316 (2008) i 282 (2009). Baixa un 10,7%
Estats Units
553 (2008) i 839 (2009). Puja un 51,7%
Resta d'Amèrica
565 (2008) i 964 (2009). Puja un 70,6%
Japó
52 (2008) i 46 (2009). Baixa un 11,5%
Resta d'Àsia
131 (2008) i 50 (2009). Baixa un 61%
Resta del món
Augment del 21,5%

Prop de 15.000 descàrregues al mòbil

Les guies turístiques que es descarreguen de manera gratuïta en el mòbil a través del sistema Bluetooth estan tenint una gran acollida entre els visitants a la ciutat. En només un mes i mig s'han realitzat prop de 15.000 descàrregues d'aquest tipus. Cal tenir en compte que aquest sistema funciona de manera independent: quan un turista passa prop d'un dels sis punts digitals d'informació turística, rep un missatge al mòbil que li demana si vol descarregar-se la guia turística de Girona. Han passat un total de 3.747 usuaris pels sis punts d'informació digital que hi ha repartits per la ciutat.

«Abans vins a dojo, ara aigües»

Els restauradors de la ciutat també pateixen els efectes de la crisi econòmica i els nous comportaments dels turistes. La propietària del bar i restaurant Volta i Volta de la plaça de la Independència de Girona, Carme Domènech, afirma que «hi ha poca gent i molts menys diners». Assegura que els visitants d'aquest estiu «en fan prou amb unes amanides i es comparteix gairebé tot». En aquesta línia, Domènech veu com ara els menús de 7 euros «van bé, abans ni se'ls miraven». Un altre canvi detectat és una davallada important del vi. «Abans els vins es venien a dojo, ara aigües i cervesa», hi afegeix. Des de la històrica botiga de bosses de mà i maletes Duran de la Rambla, Teresa Turró assegura que la tendència «és semblant a l'any passat, que ja és molt». Han detectat com anglesos i alemanys brillen per la seva absència, i situen els russos com els millors clients a l'hora de comprar.

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.