Els hotels de Girona abaixen un 12% els preus per fer front a la davallada d'ocupació
El sector hoteler xifra en un 15% la caiguda del nombre de clients; en canvi, l'oficina de turisme atén un 18% més de visitants
El president de l'Associació d'Hostaleria Girona i Radial, Xavier Nicolazzi, admet que el sector experimenta la recessió econòmica aquest estiu i calculen que la davallada de l'ocupació se situarà «entre el 12% i el 15%». En aquesta línia, Nicolazzi considera que la capital experimenta de retruc la baixada d'ocupació a la costa. «Som una destinació en què quan la costa està plena omplim sense problemes; aquest any tampoc està ple a la Costa Brava», hi afegeix. Tot plegat fa preveure que aquest mes d'agost l'ocupació dels hotels de Girona serà d'entre el 70% i el 75%, unes xifres que, a més, s'estan assolint amb «les reserves d'ultimíssima hora». Això ha provocat que els hotels s'hagin vist obligats a abaixar preus i fer ofertes del dia, amb opcions diverses que poden permetre tenir l'aparcament gratuït o que es regali l'esmorzar. Nicolazzi creu que s'està notant la falta de turistes anglesos per la de depreciació de la lliura. «El turisme de proximitat del país o els francesos són els principals col·lectius», assenyala Nicolazzi.
Més visitants puntuals
La davallada als hotels no es correspon amb el nombre de turistes atesos a l'oficina de turisme de la Rambla o el punt de benvinguda, on des del principi d'estiu s'han atès un 17,7% més de turistes. La regidora de Promoció de la Ciutat, Cristina Alsina, atribueix a la crisi aquest creixement, «ja que la gent opta per un turisme de proximitat i desplaçar-se amb el cotxe particular». Això explica que el turisme català hagi crescut un 30%, mentre que el de la resta de l'Estat un 26%. Després d'aquests dos col·lectius, francesos i holandesos són els grups més nombrosos que arriben a Girona.
LES DADES
Prop de 15.000 descàrregues al mòbil
Les guies turístiques que es descarreguen de manera gratuïta en el mòbil a través del sistema Bluetooth estan tenint una gran acollida entre els visitants a la ciutat. En només un mes i mig s'han realitzat prop de 15.000 descàrregues d'aquest tipus. Cal tenir en compte que aquest sistema funciona de manera independent: quan un turista passa prop d'un dels sis punts digitals d'informació turística, rep un missatge al mòbil que li demana si vol descarregar-se la guia turística de Girona. Han passat un total de 3.747 usuaris pels sis punts d'informació digital que hi ha repartits per la ciutat.
«Abans vins a dojo, ara aigües»
Els restauradors de la ciutat també pateixen els efectes de la crisi econòmica i els nous comportaments dels turistes. La propietària del bar i restaurant Volta i Volta de la plaça de la Independència de Girona, Carme Domènech, afirma que «hi ha poca gent i molts menys diners». Assegura que els visitants d'aquest estiu «en fan prou amb unes amanides i es comparteix gairebé tot». En aquesta línia, Domènech veu com ara els menús de 7 euros «van bé, abans ni se'ls miraven». Un altre canvi detectat és una davallada important del vi. «Abans els vins es venien a dojo, ara aigües i cervesa», hi afegeix. Des de la històrica botiga de bosses de mà i maletes Duran de la Rambla, Teresa Turró assegura que la tendència «és semblant a l'any passat, que ja és molt». Han detectat com anglesos i alemanys brillen per la seva absència, i situen els russos com els millors clients a l'hora de comprar.