Els catalans i el bon temps compensen la baixada del turisme estranger a Platja d'Aro
El comerç i l'oci nocturn, els dos pilars del municipi, noten la disminució de despesa dels turistes
Hotelers, comerciants i propietaris d'apartaments de Platja d'Aro reconeixen la importància del turisme del país per fer front a la temporada turística, que ha passat un juny i juliol «complicat», segons diu la regidora de Comerç i Turisme, Imma Gelabert. «El 80% dels clients són del país», deia Carles Girona, director de l'hotel Aromar. «Aquest any he tingut un 12% d'espanyols», deia Peter Kosidlo, que fins ara quasi no en tenia.
I gràcies a aquest turisme, sense oblidar el bon temps, que fa que la barrera del 15 d'agost s'hagi difuminat una mica, s'ha pogut pal·liar l'absència d'alguns mercats estrangers, sobretot l'alemany, però també una mica l'anglès, italià i holandès, que ara també ve a l'agost, quan abans era de juliol. «L'alemany, no l'he vist», va sentenciar Girona. I Kosidlo recorda que ha hagut de compensar l'absència alemanya amb un turisme nòrdic, i tot aprofitant les noves tecnologies. «Hem doblat les visites a internet», va recordar Kosidlo.
Comerç i oci
Tot i la presència de turistes, la seva capacitat econòmica, arran de la crisi, també es nota. Així ho han notat, molt, els restaurants. Però també els dos grans pilars de Platja d'Aro, el comerç i l'oci nocturn.
«Estem entre un 5 i un 10% menys que l'any passat, que ja no era bo», va dir el president de l'Associació de Locals Nocturns, Marcelo Amoroso, que recorda que els darrers 8 anys han tancat discoteques històriques com Paladium, Pachá, Maddox, Marius i Joy. «Hem passat de tenir 10.000 persones ballant, a només 3.000», recorda Amoroso.
«La cosa dramàtica serà d'aquí a un parell de setmanes en fer els números», va dir el president de l'Associació d'Empresaris i Comerciants de Platja d'Aro, Cecilio Blanco. Tot i això, Blanco confia en el comerciant per sortir d'aquesta situació. En aquesta línia, han tirat endavant una campanya a favor del comerç de Platja d'Aro com el centre comercial més gran de la Costa Brava. «Platja d'Aro viu del comerç», va sentenciar.
I l'Ajuntament, conscient de la situació, ja ha deixat clar que continuarà la seva política de promoció, especialment a Catalunya, amb «el seu tret diferencial», segons recorda Gelabert, que consisteix a mantenir la gratuïtat dels esdeveniments.
Segones residències
El gran nombre de pisos de segona residència i la crisi han fet que aquest any, més que d'altres, els seus propietaris hagin decidit utilitzar-los un mes i destinar l'altre a llogar-los, provocant un fort intrusisme en el sector dels apartaments. «L'intrusisme és molt alt i potser més aquest any», va dir Kosidlo, que té un centenar d'apartaments. Kosidlo recorda que aquests pisos «fugen del control», però, a més, explica que els turistes ara demanen que hi hagi els mateixos serveis que a casa seva: microones, televisor, aire condicionat... «Nosaltres oferim 1.280 canals a través de 4 satèl·lits», va explicar Kosidlo, que reconeix que les estades s'han escurçat. Una situació semblant afecta també els hotelers, que veuen que hi ha clients que hi van per 2 o 4 dies, i no pas per 10 o 15 dies, com abans.
«L'ambient nocturn ha perdut moltíssim»
Stanley Bouana és un dels referents de l'oci nocturn de Platja d'Aro. Propietari de les discoteques Paladium –on havien actuat Julio Iglesias o Demis Roussos– i Carol's, ara només té Carol's, un bar i un lloc de venda de gelats.