Els catalans i el bon temps compensen la baixada del turisme estranger a Platja d'Aro

El comerç i l'oci nocturn, els dos pilars del municipi, noten la disminució de despesa dels turistes

Hotelers, comerciants i propietaris d'apartaments de Platja d'Aro reconeixen la importància del turisme del país per fer front a la temporada turística, que ha passat un juny i juliol «complicat», segons diu la regidora de Comerç i Turisme, Imma Gelabert. «El 80% dels clients són del país», deia Carles Girona, director de l'hotel Aromar. «Aquest any he tingut un 12% d'espanyols», deia Peter Kosidlo, que fins ara quasi no en tenia.

I gràcies a aquest turisme, sense oblidar el bon temps, que fa que la barrera del 15 d'agost s'hagi difuminat una mica, s'ha pogut pal·liar l'absència d'alguns mercats estrangers, sobretot l'alemany, però també una mica l'anglès, italià i holandès, que ara també ve a l'agost, quan abans era de juliol. «L'alemany, no l'he vist», va sentenciar Girona. I Kosidlo recorda que ha hagut de compensar l'absència alemanya amb un turisme nòrdic, i tot aprofitant les noves tecnologies. «Hem doblat les visites a internet», va recordar Kosidlo.

Comerç i oci

Tot i la presència de turistes, la seva capacitat econòmica, arran de la crisi, també es nota. Així ho han notat, molt, els restaurants. Però també els dos grans pilars de Platja d'Aro, el comerç i l'oci nocturn.

«Estem entre un 5 i un 10% menys que l'any passat, que ja no era bo», va dir el president de l'Associació de Locals Nocturns, Marcelo Amoroso, que recorda que els darrers 8 anys han tancat discoteques històriques com Paladium, Pachá, Maddox, Marius i Joy. «Hem passat de tenir 10.000 persones ballant, a només 3.000», recorda Amoroso.

«La cosa dramàtica serà d'aquí a un parell de setmanes en fer els números», va dir el president de l'Associació d'Empresaris i Comerciants de Platja d'Aro, Cecilio Blanco. Tot i això, Blanco confia en el comerciant per sortir d'aquesta situació. En aquesta línia, han tirat endavant una campanya a favor del comerç de Platja d'Aro com el centre comercial més gran de la Costa Brava. «Platja d'Aro viu del comerç», va sentenciar.

I l'Ajuntament, conscient de la situació, ja ha deixat clar que continuarà la seva política de promoció, especialment a Catalunya, amb «el seu tret diferencial», segons recorda Gelabert, que consisteix a mantenir la gratuïtat dels esdeveniments.

30.000
consultes personals
han atès durant la temporada estival els serveis municipals d'informació turística de Platja d'Aro. I, a part, hi ha les consultes fetes per telèfon i correu electrònic. La xifra és la dels darrers anys al municipi, que acaba l'any a l'entorn de les 40.000 consultes. La majoria de les consultes es concentren en cap de setmana i les fetes per catalans i espanyols representen la meitat de totes elles. I és lògic, ja que és la gent del país qui s'interessa a buscar complements a l'estada. Aquest estiu, l'acte més multitudinari ha estat el concert d'Els Pets, amb unes 6.000 persones, seguit de l'exhibició d'un cotxe de fórmula 1, ara fa poc, amb unes 4.000 persones. Tampoc es poden oblidar les visites guiades, el mercat medieval de Castell d'Aro, o els esdeveniments musicals, que intenten ser una alternativa als dels pobles veïns.

Segones residències

El gran nombre de pisos de segona residència i la crisi han fet que aquest any, més que d'altres, els seus propietaris hagin decidit utilitzar-los un mes i destinar l'altre a llogar-los, provocant un fort intrusisme en el sector dels apartaments. «L'intrusisme és molt alt i potser més aquest any», va dir Kosidlo, que té un centenar d'apartaments. Kosidlo recorda que aquests pisos «fugen del control», però, a més, explica que els turistes ara demanen que hi hagi els mateixos serveis que a casa seva: microones, televisor, aire condicionat... «Nosaltres oferim 1.280 canals a través de 4 satèl·lits», va explicar Kosidlo, que reconeix que les estades s'han escurçat. Una situació semblant afecta també els hotelers, que veuen que hi ha clients que hi van per 2 o 4 dies, i no pas per 10 o 15 dies, com abans.

STANLEY BOUANA | PROPIETARI DE DISCOTECA

«L'ambient nocturn ha perdut moltíssim»

Stanley Bouana és un dels referents de l'oci nocturn de Platja d'Aro. Propietari de les discoteques Paladium –on havien actuat Julio Iglesias o Demis Roussos– i Carol's, ara només té Carol's, un bar i un lloc de venda de gelats.

–Com va la temporada?
–«Molta gent amb cotxets i infants, però no d'ambient i despesa nocturna.»
–Ha canviat l'ambient nocturn?
–«Ha perdut moltíssim. Abans hi havia festes cada dos per tres. Abans, no es deixava passar a qualsevol a les discoteques. Ara els van a buscar. I es discuteix per tot, fins i tot el preu d'entrada. Platja d'Aro ja no és l'icona de la Costa Brava. I l'ambient actual l'acceptem, perquè sinó no fem caixa.»
–Així com veu el futur?
–«Francament malament. Només has de mirar les discoteques que han tancat darrerament, com Pachá, Maddox, Joy o Paladium...»
–Però Platja d'Aro és un referent de l'oci nocturn.
–«Era, no és. Jo estimava molt aquest poble; ara, no. Tenia una mina d'or amb la platja, però la va fer malbé amb els grans pisos a primera línia. Veurem aquest hivern quants de locals tanquen definitivament les portes. Veig un futur molt difícil.»
Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.